Smart TV app geeft problemen, regelmatig bevroren uitzendingen (ook live de laatste tijd)

,

@Jboer. Ik haak even in op de laatste alinea van je bericht. Inderdaad is het type storing de laatste tijd ook bij mij veranderd: een aantal maanden terug waren de haperingen in beeld/geluid vaak “zender gerelateerd”. Andere zenders hadden dan die storing niet/veel minder.
De laatste weken zie ik dat bij uitval dat dan alle zenders die haperineg vertonen b.v. vanmorgen tussen 7 en 8 uur: NPO1 en RTL4 vertoonden tijdens de nieuwsuitzending zowat elke minuut een hapering van 5-10 seconden. Om uit te proberen bleek b.v. ook History Channel dezelfde haperingen te vertonen terwijl op dat tijdstip toch niemand naar dat kanaal kijkt (neem ik aan).
Van 10.00 tot 10.45 u nog eens naar NPO1 en RTL4 gekeken: geen enkele hapering.
Mijn conclusies:
-het ligt dus niet aan de hele setting thuis bij mij (en bij jou via STB, app etc) maar het is een capaciteitsprobleem bij CD ('s morgens vroeg wordt veel meer gekeken dan om 10.00 u, bij grote sportwedstrijden wordt meer gekeken)
-het blijft tobben met CD
-ik kan kennissen (nog) niet aanraden Freedom’s all-in pakket te gaan gebruiken, aangezien voor de meesten een ongestoord tv signaal het belangrijkste is.

1 like

De reguliere uitzendingen zijn multicast. dwz. dat de zender 1 pakket uitzend dat op routers vele malen gekopieerd en breder verspreid wordt. Hier is kabel capaciteit nauwelijks van belang.
Voor het in stand houden van een multicast stream moeten er wel regelmatig start pakketjes naar een upstream router gestuurd worden. Na korte tijd stopt een stream anders. (Hiervoor is de Multicast proxy nodig op een NAT router). Die pakketjes moeten dan wel op de eerst hoger liggende router opgevangen en verwerkt worden.

Voor gestreamde verbindingen (enkele zenders NPO Extra etc.) en begin gemist en terug kijken wordt er per kijker een stream gestart.
Dat laatste zou een capaciteits probleem somewhere in the middle kunnen ondervinden.
Ik merk met mijn glasvezel aansluiting, beslist minder vaak een verstoring op (dat was tot mei overigens wel anders).

Het lijkt er toch op dat er ergens iets misgaat. Ook ik ervaar met enige regelmaat haperingen in het beeld (meestal loopt het geluid wel door). In mijn situatie herstellen die haperingen zichzelf bijna altijd vanzelf.

Het is moeilijk te beoordelen wat de oorzaak is van die haperingen, het zou immers binnen de omgeving van Canaldigitaal kunnen gebeuren (maar dan zouden alle klanten op hetzelfde moment die haperingen moeten ervaren), in het data transport (niet volledig goed werkende streaming) of in het Amino kastje bij de klant thuis.

Om uit te sluiten dat het netwerk de veroorzaker is zou Freedom met medewerking van Canaldigitaal netwerk probes kunnen installeren bij een aantal klanten thuis, en ook bij de bron van de streams om te kijken hoe het netwerk zich end-to-end gedraagt. Geavanceerde probes kunnen (zeer veel) data pakketjes opslaan voor analyse naderhand.

Zelfs als het probleem zich niet in het netwerk voordoet kan op applicatieniveau informatie gewonnen worden die aanwijzigingen geven over de werking van de applicatie (Amino kastje bijvoorbeeld).

@Noci Bedankt voor je technische reactie. Ik moest natuurlijk wel even bestuderen wat multicast betekent en begrijp je uitleg voor (hopelijk) de helft.
@Optimist. Opvallend vind ik dat na de voorlaatste Nieuwsbriefaankondiging van Freedom waarin ze meldden dat Freedom technici CD medewerkers hadden bijgestaan en veel problemen waren opgelost er naar mijn ervaring inderdaad een tijd geen problemen waren. De laatste 2 weken is het echter weer mis: zowel bij live-uitzendingen (multicast dus?) als bij gestreamde programma’s.
Ik denk niet dat het aan de STB’s ligt: een paar maanden geleden heb ik ze wel eens omgewisseld maar dat maakte geen verschil. Beide STB’s zijn rechtstreeks op dezelfde FB 5490 aangesloten met hetzelfde type kabel (CAT6), het enige verschil is de lengte van de UTP kabel en het soort TV: een moderne smart TV beneden en een oude platte en “domme” Sony boven.
Wat me wel elke keer opvalt: tijdens “spitsuren” ('s morgens vroeg voordat ieder naar zijn werk gaat) en avond/weekend bij b.v. sportwedstrijden, dat zijn de tijdstippen van haperende beelden en geluid.
Je voorstel lijkt me zo gek nog niet, gaan ze het oppikken?

Mogelijk vindt je de andere helft hieronder:
Multicast is een techniek waarbij elke router pakketten door stuurt op basis van een abonnement (MC registratie).
Een afnemer (in dit geval het STB kastje) abonneert zich bij de upstream router op een abonnement (de fritzbox, of andere router).
Daar draait of een Multicast router dan wel een Multicast proxy die dat abonnement verlegt naar de volgende upstream router. en dit zomaar verder tot het abonnement bij het zender systeem komt. wat dan de uitzending van netwerk pakketten ook gaat doen).

Als op een router met zeg 8 uitgangen een MC abonnement ontvangen wordt op 3 ervan dan wordt elke ontvangen multicast pakket door gestuurd over die 3 interfaces, en een MC abonnement naar een upstream router gestuurd…

Switches kennen dit truukje ook, alleen heet het daar MC Snooping. Dit om te voorkomen dat de pakketten ook op interfaces komt waar geen multicast gewenst is. Switches abonneren zich niet maar zorgen dat systemen die geen multicast wensen er ook geen last van hebben.

Hierdoor zal er op elke betrokken netwerk segment slechts een pakket onderweg zijn.

1 like

@Noci. Opnieuw bedankt voor je uitleg, ik begrijp nu iets meer van het systeem achter het tv kijken c.q. opnames kijken die eerder werden opgenomen. Maar nu terug naar mijn historie en werkelijkheid van vandaag:

-toen ik voor het eerst gebruik maakte van glasvezel zat ik bij KickXl, toen een onafhankelijke provider. Vanaf de router in de meterkast had ik een korte UTP-verbinding (CAT6) naar de STB in de huiskamer en een lange CAT6 naar de STB in de slaapkamer. Ik herinner mij niet dat ik chronische problemen had met tv kijken c.q. het terugkijken van opnames of uitzending gemist. Op beide tv’s niet
-na 2 jaar werd KickXL opgekocht door KPN en aan de Telfortstal toegevoegd. In de 5-6 jaar daarop had ik dezelfde opstelling thuis en geen noemenswaardige problemen.
-Sinds bijna 1 jaar zit ik bij Canal Digitaal. Ander modem, de Fitzbox5490, andere STB’s, dezelfde kabels. Ik zal niet alle problemen herhalen. Sinds medio augustus zie ik geen problemen meer op de TV beneden maar boven???
Voorbeeld: woensdagavond 22.30 u bekijk ik een eerder opgenomen programma. Per minuut soms 4-5 onderbrekingen van 2-10 seconden, soms een paar minuten geen probleem, dan een onderbreking van 30 seconden etc etc. Programma slaat het tussenliggende deel over. Na 40 minuten van ellende maar gestopt met kijken. De volgende morgen 11.00 dezelfde opname opnieuw bekeken, zeker nog diverse onderbrekingen maar aanzienlijk minder en op andere momenten in het programma. Diezelfde middag; opnieuw dezelfde opname bekeken met ook opnieuw diverse onderbrekingen maar minder dramatisch dan de vorige avond.
Vanmiddag heeft mijn vrouw diezelfde opname op de huiskamer TV bekeken: geen onderbrekingen.

Vanwege het verschil tussen beneden en boven (dezelfde kabel maar veel meer lengte) heb ik uiteindelijk op proef maar eens een CAT7 kabel aangeschaft en provisorisch aangelegd naar boven. 1e resultaat: geen onderbrekingen. Het zal toch niet waar zijn?? Ik durf het niet te geloven.

Vragen aan NOCI zijn dan natuurlijk: a. hoe komt het dat op verschillende tijdstippen van de dag er meer/minder storingen zijn. b. Stel dat het nu met de CAT7 kabel inderdaad beter functioneert, wat is dan de verklaring voor dit fenomeen. Met je technische kennis zou jij dat allicht kunnen vermoeden.

Challenge accepted… :slight_smile:
Ik ben geen radio technicus oid, maar het verschil in CAT 6 vs. CAT 7 is verbetering in het voorkomen van overspraak. (Zie ook: CAT6 vs CAT7 - Pros, Cons, Comparisons and Costs ) Het is Engels, maar maten zijn wel op te halen. (10ft = ~3m).

Het lijkt er dus op dat de lange CAT6 kabel ergens een stoorsignaal oppikt, waardoor er af en toe packet loss zal zijn.
(=geen update) er zal ook geen retransmit zijn. (Dat werkt niet bij Multicast, alle multicast is (vrijwel 1) ) ALTIJD UDP).
Bij UDP is packet-loss dus eenvoudig stilstaand beeld (of geen verlenging van een Multicast abonnement),
Bij TCP werkt het iets anders uit, TCP-streams (terug kijken begin gemist, enkele uitzendingen) is er wel retransmit, dat geeft dan effect van stilstaand beeld, met daarna versneld afspelen opleveren. Bij TCP kun je het wat stabieler krijgen door wat voor de muziek uit te lopen, ie. bufferen in de ontvanger. Dat levert alleen wat vertraging op maar hikken etc. kunnen dan gecamoufleerd worden.

  1. Alleen Microsoft experimenteert met kunstmatige multicast. in de vorm van MS Windows Clustering, waardoor al het verkeer naar een cluster op alle nodes binnen komt in datzelfde VLAN (is UDP & TCP). Nodes moeten dus zelf bijhouden dat sommige pakketten meer nuttig zijn dan anderen.
1 like

Cat6 is te koop zonder afscherming, Cat7 zie ik alleen met dubbele afscherming.
De kans dat je eerst een flut kabel had, is groter dan het verschil in norm.
Ik heb wel eens een oude doorgeknipt en het koper afgeschraapt, bleek toch CCA te zijn.
Die zijn breuk gevoelig.

CAT5…CAT6 en CAT8 specificeren aan welke eisen een kabel moet voldoen (frequenties, data doorvoer etc,) door IEEE.
CAT7 is niet van de IEEE maar van enkele fabirkanten: ( What is Cat7 - and why you don’t need it. ). Verder kan CAT7 kan nog steeds unshielded zijn (er zijn ook unshielded cat7 kabels te koop maar gedeeltelijk afgeschermd maakt het wel makkelijker, cat6 kan ook shielded zijn.

Draadbreuk kan een issue zijn maar in huis omstandigheden verwacht ik dat niet derect…, hetzij werkt het als geheel dan wel helemaal niet, (behalve in Groningen) staan de meeste huizen toch niet te schudden.

CAT6A is waarschijnlijk te prefereren over CAT7. De IEEE kabels gebruiken RJ45 stekkers, CAT7 heeft iets wat er op lijkt maar toch niet is. Tegen de tijd dat je aan 40Gbps binnenshuis zit te denken is CAT8 mogelijk een reeele optie.

Voor meer info over CCA: Uitleg CCA kabels | MP2 Netwerkproducten BV
Ze hebben een prijs voordeel, maar zijn voor langere lengtes minder geschikt. Feitelijk bestaan er geen CAT6 CCA kabels… (Ze voldoen niet aan een aantal van de eisen).

Het is me opgevallen dat de cat6a die ik bezit, heel soepel zijn.
De CAT7 zijn hier zware stugge kabels.

Ik heb nog nooit een CAT7 gezien met een GG45 stekker.
afbeelding

Dank voor de reacties maar helaas, helaas: de afgelopen dagen traden ook genoeg storingen op met de CAT7 kabel.
Ik geef voorbeelden zowel op de vroege zaterdag- als zondagavond gekeken naar NOS sportjournaal voetbalcompetitie (via Begin gemist op 3 apparaten). Op TV in de huiskamer (via een STB) als op de CD app geen enkele onderbreking, op de TV boven via de STB (25 meter CAT7 kabel) vele onderbrekingen, zeer wisselend van frequentie. Maar nu ook onderbrekingen in live TV programma’s. Heb ook de STB’s ook nog even gewisseld: geen verandering. Heb op proef boven ook nog even een oude TPlink switch er tussen gezet: startte niet op. Heb de bewuste UTP kabel ook nog verplaatst van poort 3 naar poort 1 van de Fritzbox: allemaal geen resultaat.
Nu maar weer de gewone CAT6 kabel in gebruik.
Conclusie: ik denk niet dat ik nog iets anders kan doen. Vermoed dat het toch iets met bufferen van het signaal te maken heeft.

Voor zover er gebuffered wordt is dat voor Multicast streams uitsluitend in de STB’s.
Bij TCP streams wordt een retransmit van ontbrekende pakketten gevraagd. De al ontvangen pakketten na het gemiste pakket worden wel vast gehouden.
Het enige wat je kan doen is met wireshark oid een recording maken van de data die langs komt, de tijd stippen noteren waar het real live streaming hikt. en dan achteraf die tijdstippen onderzoeken op verschijnselen op het entwerk.
Zonder dat blijft het allemaal giswerk.