Snelheid behaald slechts 50Mbits ipv 500 glasvezel

Hallo allemaal,
Recent ben ik blije klant bij Freedom geworden. Ik zit nog vol in de verhuizing maar heb wel al mijn router configuratie kunnen uitproberen.

Ik zal even de situatie schetsen:

  • Ik heb een Fibre Termination Unit van de vorige bewoner in de meterkast.
  • Een Pfsense router met simpele 1gbits onboard nic.
    • Gebruikt PPPoE en vlan tag 6 voor ipv4
    • ipv6 negotiation verloopt via ipv4 verbinding, configuratie is prefix delegation

Alles werkt naar behoren, ik heb zowel een ipv4 en ipv6 adres voor LAN clients alleen behaal ik consistent maar 42Mbits i.p.v. de 500Mbits wat ik heb als abonnement.

Alle kabels zijn cat5-e en ik zie ook dat de link negotiation 1000Mbits aangeeft. Het verschil 42Mbits vs 50Mbits is ongeveer wat ik zou verwachten van PPPoE overhead.

Ik heb ook al alle hardware offloading voor nics uitgezet maar toch behaal ik geen hogere snelheid.

Aan hardware in de pfsense box zal het niet snel liggen das een i5 4670k met 16gb DDR3 geheugen @ 1333mhz.

Wat zou de reden kunnen zijn voor het drastisch lagere bandbreedte en hoe verhelp ik dit?

42mbits = 42 millibit en dat is wel HEEL erg weinig :wink: Ik verwacht dat je 42 Mb/s (= 42 Megabit per seconde) bedoeld. En dat is ook weer wat anders dan 42 MB/s (=42 Megabyte per seconde).

De hardware offloading zou ik juist aanlaten voor meer snelheid.
Heb je de afzonderlijke onderdelen al getest? Dus download / upload een groot vanaf een computer in het LAN van/naar de pfSense (bijv naar /dev/null) en levert dat wel de juiste snelheid?
En kan de pfSense wel met hogere snelheid downloaden?

Exact dezelfde hardware behaald de volledige 800Mbits (download) snelheid van Ziggo op mijn huidige adres maar ik zal voor het goede is de overdracht tussen individuele onderdelen testen met iperf.

Ik verwacht niet dat hardware offloading tot hogere snelheden zal leiden zeker omdat de CPU nog meer dan genoeg cycles over hebt om dit softwarematig af te handelen. Daarnaast heb ik zelf ervaren dat de hardware offloading implementaties vaak buggy zijn en allerlei onverwacht netwerk gedrag tot gevolg hebben zie bijvoorbeeld: hardware - Does it make sense to generally "Disable TCP Checksum Offload"? - Network Engineering Stack Exchange

Let wel dit soort hardware offloading uitschakelen doe ik voornamelijk omdat het dus om een consumenten moederboard met ingebouwde onboard nic gaat. Zo een standaard realtek dingetje. Het is al een wonder dat ie vlan’s ondersteunt zeg maar.

Bedankt voor het advies het testen van individuele network componenten is altijd handig om te doen ook al vermoed ik dat het probleem ergens anders zit.

Heb je al een speedtest gedaan met een andere computer direct op de NTU?

En het wisselen van de wan/lan toewijzing op de netwerkkaarten in de pfsense box?

Bedoel je niet de NTU?
Heb je daar meer gegevens van?

Ik moest bij wijzigingen op de lijn, dat ding een half uur uit doen.

1 like

Ik ervaar beide apparaten als gelijk maar NTU zal toepasselijker zijn waarschijnlijk.

Ik zal hem is een halfuurtje uitzetten en hem dan opnieuw inschakelen, wie weet helpt het.

Merk en type heb ik helaas niet zo bij de hand. Het apparaat zit nogal in een hoek van de meterkast gepropt en ik kan er slecht bij. Wel is hij los verwijderbaar zonder de fiber te ontkoppelen dus ik zal dat binnenkort eens doen om de gegevens ervan te noteren.

Het zijn twee verschillende dingen. FTU is het deel wat glasvezel bevat. Het koppelvlak is licht.

Een NTU koppelt glasvezel met als koppelvlak licht aan een netwerk met elektrisch koppelvlak.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fibre_termination_unit

Overigens een foto van de FTU/NTU doet wonderen hier.

Inmiddels heb ik de NTU uitgezet en hier is dan ook een foto van het apparaat:

Kijk ook naar de interface statistiek (ifconfig -a )
zijn er RX/TX errors oid. overruns?, framing errors?..
Cat5e is niet altijd de beste keus voor >100Mbps. Liever Cat 6. Kun je dit testen?

In praat je over de uplink of downlink of symmetrische snelheid
want KPN heeft geleverd op 500/50 op glas :frowning:

Gelukkig levert Freedom Internet via KPN netwerk gewoon tot 512/512 Mbit/s en is alleen 1 Gbit/s maar met een upload van 512 Mbit/s.

Eens, maar als het wel via KPN loopt heeft KPN dan ook de configuratie goed gezet?.. Gewoon een puntje om te checken… het is niet KPN foutloos werkt of zo.
Of een fout afgelezen spec… 50 gelezen ipv 500, 0 vergeten in te tikken bij snelheids opgave…

1 like

Output van ifconfig checken is ook wel een goed idee inderdaad, wat de verbinding betreft is de behaalde 42Mbps symmetrisch.

Ik spaar de taken even op want ik werk doordeweeks gewoon dus ben nog niet al te vaak waar ik naartoe ga verhuizen.

1 like

Dat is toch een AON aansluiting?

Dan kun je elke mediaconverter met de juiste Tx/Rx specificatie gebruiken.

Op het moment is de KPN bezig om de upload snel hoger te kunnen zetten. Ik zou als ik jou was, contact opnemen met Freedom hierover.

De KPN moet de upload aanpassen op verzoek van Freedom.
De download kan Freedom zelf aanpassen.

Ik heb op maandag contact proberen op te nemen met Freedom via email over deze situatie en wacht op dit moment nog op initiële reactie.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.