Snelheid glasvezel haalt minder dan de helft

Ik heb 500MB internet via glasvezel maar ik behaal nog geen eens de helft. Ik ben vandaag overgegaan van KPN Glazvezel 200mb naar Freedom glasvezel 500mb.

Ik heb een Fritz!Box 7590 AX

Bij de tests heb ik een kort kabeltje uit de Fritzbox doos verbonden met mijn laptop en alle andere kabels uit de modem gehaald.

Wie weet waar het probleem zou zitten? Ik kom er niet uit.

Als je vandaag om bent gegaan zou het kunnen dat KPN de lijn nog steeds op 200 Mbps knijpt. (een achtergebleven instelling die nog niet is aangepast of pas na middernacht wordt gecorrigeerd)

En: welke server gebruikte je voor de speedtest bij KPN. Ja ik weet, “wordt automatisch gekozen”. Die keuze zit er wel eens flink naast.

Ik zit nu al hoger en dat terwijl NLZiet op tv aan staat. Dus zou best eens kunnen. Deze snelheden kreeg ik eerder nog niet.

Geen idee. Weet alleen dat ik soms die 200 bij KPN wel haalde en soms ook iets lager was.
Ik merk in ieder geval dat het allemaal een stuk sneller loopt dan gisteren. :slight_smile:

Hoi, heb ook 500mbit maar gewoon de snelheid in je Fritzbox op 1000 zetten…

image

Dan krijg ik onderstaande resultaten, en als ik het op 500 heb staan zit ik ruim onder 500 bij speedtest!

Als het verhogen van de instelling Overdachtsnelheid verschil maakt dan klinkt dat als een inefficiënte prioritering (QoS) in je netwerk.

Het enige wat die instelling doet is bandbreedte reserveren voor applicaties/apparaten obv prioriteitsklasse. Als er geen verkeer loopt met een hogere prio (zoals voip en tv) dan je speedtest dan zou je de maximale snelheid moeten kunnen halen, zelfs al stel je het in op 10 Mbit/s.

En toch maakte het bij mij verschil, nou jij weer :wink:
Alleen de laptop direct aan de fritzbox…

Ik weet niet hoe jouw QoS en LAN eruit zien. Als een apparaat of toepassing geen prioriteitsklasse is toegekend dan heeft het altijd de laagste prio. De FritzBox kan dan een percentage van de bandbreedte toekennen. Een speedtest is een grootverbruiker en als je de Overdrachtsnelheid hebt ingesteld op 500 Mbit dan zou het dus kunnen dat je omlaag wordt gezet om ruimte vrij te houden voor ander verkeer.

Voor het Ă©cht meten van de bandbreedte kan je je laptop beter in de realtime applicaties zetten, maar als je laptop dan alles gebruikt wordt ander verkeer tegengehouden. Behalve voip; als er wordt gebeld dan wordt de ruimte uitgebalanceerd.

Ik heb wel wat andere ervaring, als ik een FB instel op 1 Mbit/s (is een paart netwerk inde ruimte die ik verhuur) en die achter een andere FB hang die aan 1Gbit/s glas (delta) hangt haal ik op die 2e snelheiden rond de 1Mbit/s en op de eerste tegen de 1 Gbit/s, het lijkt er dus wel degelijk op dat de FB het verkeer ergens afkapt (beide FB 7590). Zal zeker ook met QoS te maken hebben, maar op een of andere manier lijkt die instelling in bepaalde gevallen (in die geval via WAN poort naar andere FB) toch ook de max. snelheid te limiteren. Kan toeval zijn dacht ik toen ik het op 10Mbit/s had ingesteld, maar toen ik naar 1Mbit/s ging daalde de max speed mee.

1 like

Let op de eenheden…

mbit / s (mbps) = milibit per seconde, Mbit/s (Mbps)= Megabit / seconde factor miljard (9 orde grotes verschil)…

Ik heb het op 1000 gezet maar geen verschil.

Ik merk nu dat de snelheid weer achter blijft.

FRITZ!Box 4060 via een ONT aan een 1Gb/s Freedom/KPN glasvezel.

Wat ik ook in de FRITZ!Box invul bij de downstream, deze blijft op pakweg een geteste snelheid van 936Mb/s.

Wat ik invul bij Upstream daarentegen beperkt de maximale uploadsnelheid.
Bij 1000Mb/s ingevuld of meer haal ik een maximale upload-sneheid van 928Mb/s.
Vul ik echter bijvoorbeeld 200Mb/s in, dan komt mijn upload-snelheid niet verder dan 187Mb/s.
Vul ik 100Mb/s in, dan komt mijn upload-snelheid niet verder dan 94Mb/s.

1 like

Ik zie het ook nu, zelfs als je je pc in de realtime lijst zet. Lijkt me een bug.

1 like