Sovereing Stack voor Raspberry Pi en Debian

Onze privé gegevens willen we eigenlijk zoveel mogelijk bij ons zelf houden. Daarom heb ik eens rondgekeken of er een goede software stack te maken is om deze wens mogelijk te maken.

En dat is gelukt. Hoera!!

Ik heb een verzameling open source producten verzameld om alle data zoveel mogelijk privé te houden.

Alle data blijven op mijn eigen Raspberry Pi5 met een M2 SSD 1TB geheugen.

De software pakketten die ik geselecteerd heb zijn:

• Nextcloud (Office vervanger),
  • Frigate (Video bewaking),
  • Vaultwarden (Wachtwoord Manager),
  • Adguard Home (DNS en advertentie blokker),
  • Nginx Proxy Manager (veilig rerouten van verkeer),
  • Home Assistant (Home Automation),
  • Prosody (Whatsapp en Signal vervanger),
  • Forgejo (Github vervanging),
  • Portainer (Dockrr manager) en
  • Homarr (Slimme home page web app)

Alle software draait in docker containers.
Ik heb het installatie proces met een INSTALL.sh script zo eenvoudig mogelijk gehouden.

Ik heb alles nu op GitHub geplaatst voor degene die belangstelling hebben om het ook eens te proberen.

Data privé is leuk, maar een of zelfs meerdere backups is natuurlijk ook noodzakelijk.

Voor backup heb ik eenzelfde systeem in gedachte die elkaars backup opslag regelen die remote is. Lokaal maak ik dagelijks een backup naar een externe schijf op een andere machine die wakker gemaakt kan worden. Dat kan een PC zijn of een NAS. In mijn geval een PC met een 8TB externe harde schijf.

En natuurlijk stel ik feedback op prijs. Hier of in de Issues op Github.
GitHub nog omdat het toch de meest gebruikt Git store is. Mijn Forgejo maakt wel automatisch copieen van de GitHub repo.

Het is de opslag maar ook een online editor gebaseerd op Libreoffice voor bestanden via de browser. Je kan ook met Libreoffice die je op de desktop hebt staan linken. Met een aparte app kan je ook syncen tussen je lokale data op de laptop/pc en op de server.

Ik ben in het proces van het vervangen van Office 365 met Nextcloud. Het is wel anders dan Office 365, maar wel gratis. Scheelt mij straks 120 euro per jaar.

Onder andere nextcloud gebruikt dit:
https://www.collaboraonline.com/code/

Nextcloud heeft 2 plugins die verschillend zijn maar hetzelfde werken.
OnlyOffice - die gebruik maakt van een andere VM om een OnlyOffice isntance to hosten.
NextcloudOffice - die gebruik maakt van CODE, en op de nextcloud instantie actief is als een separate service.

Beide zijn webbased LibreOffice services. Nextcloud is de opslag en als een van beide plugins geinstaleerd is wordt de betreffende LibreOffice gestart in hetzelfde of een nieuw venster met het document dat in Nextcloud gekozen was.
Beide kunnen ook gebruikt worden bv. Documenten om te zetten in .PDF bestanden.

Nextcloud heeft veel meer plugins voor bv. Kanban proces beheer, Agenda, Contactlijst.

Zie: https://apps.nextcloud.com/

Dank je. Ik heb ook het idee dat ik net het oppervlak aan het aanraken ben van Nextcloud. Ik heb de email in Nextcloud werkend. Werkt erg prettig.

Ik ben er 3 weken geleden voor het eerst mee in contact gekomen maar ben positief verrast van de mogelijkheden. De snelheid waarmee het systeem werkt is ook bijzonder. Voelt sneller aan dan MS 365. En dat op een Pi. Indrukwekkend. En dan te bedenken dat ik ook nog 4 beveiligingscamera’s continue opneem. Ik heb er wel een Google TPU via USB aan gehangen voor het herkennen van objecten en bewegingen om clips te bewaren. CPU rond de 30% belasting. 4K en 5K camera’s.

De agenda werkt ook prima. Importeren en syncen werkt ook goed met meerdere agenda’s.

Ik denk dat ik de aparte container van Libreoffice mee ga nemen in een volgende release.