Soverin email whitelisting werkt nog steeds niet

“Een machine van me op het Internet” stuurt eenmaal per dag zijn rapportage. In die rapportage, in de body, niet in de header, staat bijvoorbeeld ook mail die die dag geprobeerd is af te leveren op mijn machine maar die geweigerd is.

Het From: adres van dit mailtje is From: “root@some.domain” en het betreffende email adres heb ik gewhitelisted. Dan zou er dus geen spam filtering op moeten zitten maar dit gebeurt nog steeds en de mail wordt, ondanks whitelisting, geweigerd.

Ik heb hierover meerdere malen contact gehad met de helpdesk (ticket 92156017) en de laatste keer kwam de reactie dat, omdat in de body een domeinnaam staat die op spamhaus staat, de mail geblokkeerd wordt. Maar ik heb het From-adres in de whitelist staan?
Als ik daarop reageer (en da’s alweer 2.5 week geleden) dan komt er radiostilte van de Freedom helpdesk.

Ik kan niet anders concluderen dan dat Freedom/Soverin email whitelisting domweg niet werkt. Hoe kan ik zorgen dat Freedom Email Whitelisting gaat werken?

Geert Jan

Misschien heb je het wel goed staan, maar even voor de zekerheid:
Whitelisten kan je bij je hoofdaccount bij freedom zelf én bij elke mailbox op eigen domein apart.
Om het te laten werken moet je het voor zover ik weet de whitelist van de betreffende ontvangende mailbox gebruiken.

Lijkt mij wat onzin dat een tekstuele inhoud van de body aanleiding is om mail af te laten ketsen.

Mogelijk kan je met de hand een mail versturen en dan wat spelen met de body inhoud om dat te controleren. Ik neem aan dat je de geweigerd mail aan Freedom hebt gegeven voor verder onderzoek.
Los daarvan kan mogelijk het helpen om en zo nodig ook tussenliggende mail-servers te white-listen (dwz domeinen die in de headers staan opnemen als wildcard *@domein.nl ).

Lijkt mij wat onzin dat een tekstuele inhoud van de body aanleiding is om mail af te laten ketsen.
Mogelijk kan je met de hand een mail versturen en dan wat spelen met de body inhoud om dat te controleren. Ik neem aan dat je de geweigerd mail aan Freedom hebt gegeven voor verder onderzoek.

Toch is het dat: bouncen gebeurt op de content in de body van de email, ook bij whitelisten. Uiteindelijk bounced de email en zie ik 'm op die manier; als ik die mail forward naar support@freedom dan bounced het weer tenzij ik de domeinnamen in de body van de email confusticeer (l veranderen in 1, dat soort dingen).

Dat is de reden van mijn opmerking: whitelisten werkt niet.

Ik heb er nu drie keer contact over gehad met support. Drie keer heb ik een verschillend antwoord gekregen wat niet past bij de vraag. Drie keer heb ik daarop gereageerd, waar dan weer niks op gebeurt. Ik heb gerefereerd aan eerdere tickets. Bel je weer, dan ontstaat cyclus 4 en gebeurt weer hetzelfde en weer hetzelfde niet.

Om op de eerdere vraag terug te komen: ja, het gaat om de whitelist van het email adres waar het incident op gebeurt.

Het zou fijn zijn als een tweedelijns / derdelijns zich hierop stort en zich inbijt. Via het ticket nummer is mijn contact data beschikbaar. Ik heb begrip voor drukte/capaciteit bij support maar het wordt tijd dit te escaleren. En ik hoop dat ze bij support meelezen en dit escaleren laten gebeuren.

Geert Jan

Wanneer het op body-inhoud reageert, zou het dus reproduceerbaar moeten zijn ?

Wellicht helpt het de prio buiten dat we hier daar op de aandacht vesrigen, wanneer we met meerdere mensen die inhoud op servers gaan f100den :hot_face:


//–//
Bij mijn weten heeft Freedom geen “2e lijns” op de techniek, laat staan een 3e omdat zij de diensten zelf van anderen afnemen.
Mail is elders belegd en die partij is (helaas, uit eigen ervaring) ook niet al te snel om welwillend te zijn en iets van one-in-a-million uit te zoeken.
Ook weer begrijpelijk omdat ongeveer 99,99% van alle issues - volgens een script - vaak extern of door gebruikers “zelf” worden veroorzaakt.
De attitude op een support-afdeling is dan al gauw, “zit niet, kan niet en komt niet door ons mooie fantastisch werkende dure systeem”.
Vervolgens krijg je als gebruiker het screenshot en telefoon bewijsgedoe.
Pas bij zeg 10/0 of meer klachten uit verschillende geëscaleerde bron, gaat er mogelijk iemand dan wat twijfelen aan een onfeilbaarheid.

NB: Bij xs4all had ik ooit een binnenlijntje en waeren dingen vroegûh eenvoudig op te lossen. Wanneer bepaalde users wat raaskalden, werd dat zeer serieus genomen en ook opgepakt. Nooit gehad dat ik tickets moest (vol)blazen, laat staan escaleren met allerhande screenshots. Technici van xs4all waren ook redelijk autonoom en vrij om op te lossen wat zij zinnig achtten.

Het “lastige” voor Freedom is weer te zorgen dat zij “hun leverancier” met bewijzen weet te overtuigen. Het aantoonbaar maken en zelfs bewijzen, is weer lastig en wil ook niet zeggen dat het dan - snel - wordt opgelost.

Een “gedachte” is dat Freedom of iemand dan voortaan de …vul-in… hier mail, zelf gaat doen. Iets dat tegenwoordig bepaald geen eenvoudige bijzaak meer is (en reden is/was om het elders af te nemen).
Iedereen kan “mailen” en er zijn er maar een paar die echt de onderliggende samenhang daarvan beheersen.

De boel escaleert. Waren het eerder nog bounces waar ik mee kon leven, nu is het zo dat mail in de spambox verdwijnt die echt gewhitelist is.

Headers opgestuurd naar helpdesk@. Screenshot van freedom portal meegestuurd, waarin duidelijk te zien is dat het adres van de mailinglist gewhitelisted is.

Zo langzamerhand begin ik eraan te twijfelen of “mail onderbrengen bij freedom” zo’n goed idee is. Wat zijn de alternatieven tegenwoordig?

Ik begin af te vragen wat er mis. Ik mail behoorlijk wijd en spreids en herken mij totaal niet in de issues.
Je mail elders onderbengen of zelf gaan draaien, anders dan bij Proton die ook weer hun quirks hebben, is niet het allereerste dat ik je zou aanraden. Soverin/Freedom zijn serieus erg goed t.a.v. mail.

Wellicht heb je daar geen zin is, maar - indien mail zo belangrijk voor je is - maak een apart en dito domein bij Soverin en ga daar stap voor stap je onderzoek doen. Indien je nog een mailbox over hebt kan je dat eerst gaan proberen. Hierbij opletten dat jouw mailboxnaam niet elders wordt getrashed.
je kan ook proberen op je freedom-mail een andere alias te gebruiken die immers dan niet wordt geassocieerd met je eigen domein, dta mogelijk/misschien oorzaak is van vervuiling.

Ik sluit nl. niet uit dat het puur jouw combinatie van factoren is die elders weer zorgt dat mail dan verkeerd wordt “verwerkt”.

Niet dat Freedom imo hier verkeerd zou zijn maar omdat zij strikt genomen een uitgeklede of beetje veranderd mail(proces)versie hebben - w.o. soverin software op eigen hardware - en mogelijk daardoor andere zaken net even anders kunnen zijn.

Suc6