Spam beoordelingen

Het valt me op dat sinds een paar dagen veel e-mail in de spambox terecht komt, die normaal in mijn inbox wordt afgeleverd.
Het gaat bijvoorbeeld om mails van NGO’s die ik al jaren zonder problemen ontvang.
Heb niets aan de standaard instellingen veranderd, zie dan ook niet goed waarom dit zo anders is dan kort geleden.
Ben begonnen veilige adressen op te geven, maar dit is een vrij omslachtig proces: moet naast webmail het dashboard openen en dan handmatig copy-paste verrichten.
Zou prettig zijn als dit wat ‘handiger’ kon.

GrtBrt

3 likes

Gisteren heb ik hetzelfde geconstateerd. Van Freedom heb ik begrepen dat er net een nieuw spamfilter in gebruik is genomen waaraan nu nog getweaked wordt.

In het algemeen geldt dat in de header van de mail je de spamscore kunt nakijken en als het nodig is in MijnFreedombomgeving de spamscore waarop gefilterd wordt aanpassen naar je eigen wensen.

Aangezien er nog aanpassingen op de spamfilter worden gedaan wacht ik zelf nog even om e.e.a. aan te passen.

Wel heb ik gisteren een ticket laten aanmaken bij de helpdesk (helpdesk@freedomnet.nl) voor bepaalde adressen waarvan nu in mijn ogen onterecht de spamscore wordt opgehoogd. Door zelf meldingen te maken kan het spamfilter direct verbeterd worden.

3 likes

Heb je daarvoor de adressen of ook de headers aangeleverd?

Adres+screenshot van de spamfolder+reden waarom

Ik zie dat mail aan aliassen in mijn eigen domein (dat ik kreeg toen ik Founding Member werd, het is gehost bij Freedom / Soverin) soms wordt afgevangen door het spamfilter.

In de header van zo’n mail zie ik dan bijvoorbeeld: X-Soverin-Spam-Status: Yes, score=6.18

Wat mij betreft is er niks mis met die mails, dus om het te ondervangen heb ik de drempel van het spamfilter op de hoogste stand, standje 10, gezet.
(ik zou natuurlijk ook de afzender op de whitelist kunnen zetten, maar ik koos voor een hogere drempel omdat ik dit verschijnsel wel vaker zie).

De mails van die afzender belanden echter nog steeds in de spambak.

Vraag: is de instelling van het spamfilter in het Freedom dashboard ook geldig voor mail op mijn eigen domein (gehost bij Freedom)?
Als dit niet zo is, waar stel ik dan de spamdrempel voor mail in mijn eigen domein in?
Als het wel zo is zou ik het fijn vinden als ik het spamfilter uit kon zetten, het lijkt mij dat het nu niet helemaal goed werkt.

Bij mij belanden ook steeds meer berichten in de spambox.
Zelfs berichten van het ziekenhuis.
Ik kijk het nog even aan.
Ik wil in de kerstperiode de helpdesk niet meer werk bezorgen.

Ik heb een aantal voorbeelden aan helpdesk gestuurd en de laatste tijd is het bij mij beter geworden.
De meerderheid van de mails die eerder hoger dan 5 scoorden, zitten daar nu onder en komen gewoon binnen.
Er is dus wel e.e.a. gebeurd.
Kreeg ook feed-back over een aantal headers, met het advies de verzenders attent te maken op zwakke plekken in hun mail. Weet niet zeker of ik begrijp wat te doen, moet ik nog goed bestuderen…

Ik heb diverse nieuwsbrieven waarop ik mij geabonneerd had, in de spamfolder gekregen.
Daarop de spamscore verhoogd naar 6, en adressen opgegeven die nooit als spam moeten worden gezien.

Vandaag toch weer twee mails in mijn spamfolder gekregen.
Notabene met een spamscore van 5.35 en 5.85. :face_with_raised_eyebrow:

Een van de twee had ik zelfs eerder als veilig adres gemarkeerd dat niet als spam moest worden gezien.

??

Twee keer mail van afzenders die ik als veilig had aangemerkt zowel in de inbox als in de spam gekregen. Eén mail in twee boxen, dus.
Merkwaardig…

Moet zeggen dat ik het heerlijk vind. Bestellingen komen gewoon in mijn inbox en alle kerstnieuwsbrieven gaan naar de spam folder :sweat_smile:

1 like

Sinds afgelopen week komen bij mij ineens ook alle reacties/notificaties van het forum automatisch in de spam map :scream:

Heeft het iets te doen met het ontbreken van DKIM en SPF op het subdomein community.freedom.nl ?

Jullie reacties komen binnen met spam score 3:

185.232.98.61) smtp.mailfrom=noreply@community.freedom.nl
X-Soverin-Spam-Status: Yes, score=3.00
X-Soverin-Spam-Level: ***
X-Soverin-Spam-Bar: +++
X-Spam: Yes

zie je dit ook?
spf=none (mx.soverin.net: domain of noreply@community.freedom.nl has no SPF policy when checking 185.93.175.61) smtp.mailfrom=noreply@community.freedom.nl

Test het subdomein maar eens op https://internet.nl/

Zie dat ook, SPF en DKIM mist. Aannemelijk dat dat een rol speelt

Heb bij een van de mails nagekeken (ontdaan van pers. data)

X-Soverin-Spam-Result: default: False [3.00 / 15.00]; DMARC_POLICY_QUARANTINE(1.50)[freedom.nl : No valid SPF, No valid DKIM,quarantine]; SUBJECT_ENDS_QUESTION(1.00)[]; MV_CASE(0.50)[]; MAILLIST(-0.10)[generic]; MIME_GOOD(-0.10)[multipart/alternative,text/plain]; MANY_INVISIBLE_PARTS(0.06)[1]; HAS_LIST_UNSUB(-0.01)[]; MX_GOOD(-0.01)[]; FROM_EQ_ENVFROM(0.00)[]; ASN(0.00)[asn:206238, ipnet:*[IP/24]*, country:NL]; NEURAL_HAM(-0.00)[-0.823]; MIME_TRACE(0.00)[0:+,1:+,2:~]; R_SPF_NA(0.00)[no SPF record]; R_DKIM_NA(0.00)[]; HAS_REPLYTO(0.00)[noreply@community.freedom.nl]; MID_RHS_MATCH_FROM(0.00)[]; FROM_HAS_DN(0.00)[]; REPLYTO_EQ_FROM(0.00)[]; ARC_NA(0.00)[]; RCVD_TLS_LAST(0.00)[]; TO_MATCH_ENVRCPT_ALL(0.00)[]; TO_DN_NONE(0.00)[]; PREVIOUSLY_DELIVERED(0.00)[*MIJNMAILBOX*@freedom.nl]; RCPT_COUNT_ONE(0.00)[1]; RCVD_COUNT_TWO(0.00)[2] X-Rspamd-Pre-Result: action=add header; module=dmarc; Action set by DMARC Authentication-Results: mx.soverin.net; dkim=none; dmarc=fail reason="No valid SPF, No valid DKIM" header.from=freedom.nl (policy=quarantine); spf=none (mx.soverin.net: domain of noreply@community.freedom.nl has no SPF policy when checking *[IP ADRES]*) smtp.mailfrom=noreply@community.freedom.nl X-Soverin-Spam-Status: Yes, score=3.00 X-Soverin-Spam-Level: *** X-Soverin-Spam-Bar: +++ X-Spam: Yes

Neem aan dat Freedom in staat is dat beter in te stellen?

Verzoek ligt er om ernaar te kijken

Is het niet gewoon een oeps vergeten, bij de verhuizing?