Spanning Tree Problem Fritzbox 7590?

Weet of heeft iemand misschien een oplossing hoe te voorkomen dat een FB gaat herstarten bij/door een STP probleem ?

Dat ik geen STP - waarbij switch/poort in een loop met elkaar zijn verbonden - probleem moet veroorzaken, snap ik maar soms gebeurd het en dan wil ik niet dat ook mijn internet toegang (elders in het/t/huis) plat gaat.

De Frizbox gaat kennelijk compleet in de stress en zichzelf uiteindelijk herstarten. Iet dat verder natuurlijk geen oplossing is omdat een STP probleem zefl daarmee niet wordt opgelost.
Dat (watchdog) herstarten is uiterst vervelend om dat ingelogde sessies zich ook opnieuw moeten aanmelden. De Fritz gaat ook hier op z’n rug gaat liggen wanneer client met oude sessie-login-keys zich zelf aanmelden omdat ze niet (kunnen) weten dat de FB opnieuw was ingestart.

Meer specifiek, een mogelijke oorzaak van STP, bleek na een recover dat een Powerline adapter in het Fritz-guest netwerk zich verbonden te hebben met adapters van/in het privé netwerk wat resulteerde in uiterst irritante doolhof-lus.

Vroegûh toen je nog in Fritz kon komen kon je dat gedrag voorkomen door STP aan te zetten:

brctl stp guest 1
brctl stp lan 1

Helaas kan dat niet meer met de nieuwere Fritzboxen waar kennelijk standaard STP uitstaat.
Heeft iemand een oplossing of wordt het toch om de switch functie (incl dus wifi/wlan 2.4/5g) maar niet te gebruiken (en je eigen router/switch er tussen te zetten).

Vermoed dat de FB de enorme load die de loop veroorzaakt gewoon al snel niet meer aan kan (is tenslotte toch ook vrij simpele hardware die in de FB zit), watchdog faalt en herstart de boel.

Ik zou sowieso een vorm van STP in mijn netwerk actief willen hebben, want los van de FB die zichzelf dan herstart trekt een loop natuurlijk ook de rest van je netwerk dicht.

Ik zelf heb RPVST+ actief op de switch achter de FB. Op de switch van de FB zelf heb ik alleen een aantal devices die ook in de meterkast hangen actief, de kans dat daar een loop veroorzaakt wordt is vrijwel nihil. Alle andere switches en gebruikers hangen achter de switch in de meterkast die RPVST+ doet.

Enige alternatief dat je hebt is denk ik AVM vragen of ze een vorm van STP beschikbaar kunnen maken op de FB. Of dat gaat gebeuren…?! De FB kan sowieso al erg veel voor een consumenten router en voor het geld dat die kost, dus wat dat betreft mogen we daar niet over klagen denk ik. STP zou wel een mooie extra zijn, dat ben ik met je eens.

Ik ben het niet eens dat de FB functioneel goedkoop zou zijn of veel kunnen.
Het geld zit vooral in het beschermd of afgeschermd houden van hun proprietry-functies dat voorkomt dat iemand zelf er wat mee kan doen. Het welbewust blokkeren, maakt daar imo onderdeel van uit. Hadden ze dit opensource gemaakt, was er geen probleem.
NB: de switch & wlan & guest functies als oplossing achter een eigen switch die wel STP doet, wil ik bij voorkeur niet doen omdat dit weer een extra kastje is

Het interessante is dat bij nader onderzoek, diagnostiek uitdraaien via http://fritz.box/support.lua ook in de FB7590 gewoon brctl zit, die helaas STP niet heeft aangezet.

##### BEGIN SECTION Ethernet bridge
bridge name	bridge id		STP enabled	interfaces
lan		8000.xxyyxxyyxxyy	no		eth0
							eth1
							eth2
							eth3
							ath1
							ath0
guest		8000.yyxxyyxxyyxx	no
##### END SECTION Ethernet bridge

Het kan dus wel maar kennelijk heen optie die kan worden gekozen door een gebruiker.

Het probleem met dit bevragen bij/op AVM voor dat zij mij - in het verre verleden - als (in hun ogen) consument weinig serieus namen, en mij eerst verplichtten om op de nieuwe firmware te gaan zitten (die daarna niet gedowngrade kan worden).
Ik ga nu op een ander (mail)account (van/bij Freedom) een poging doen voor support. Benieuwd of ik nu wel serieus wordt genomen.

Oké. Gelukkig hebben we tegenwoordig vrije modemkeuze, kan je gewoon een apparaat kopen wat wel naar je zin is. :slight_smile:

Tja :upside_down_face: dat traject is een papieren werkelijkheid als dooddoener.

Ondersteuning van providers stopt bij hun (voorkeur qua) te gebruiken “apparatuur” en een ander apparaat kan weer niet datgene dat wel wenselijk is.
Inmiddels mag iemand op eigen gelegenheid weliswaar zelf een router uitzoeken waarbij de aansluiting qua keuze doorgaans wordt beperkt door specifiek toegestane mediaconverter (of op serienummer) van een belichter.

Ooit zo dom (toen leek dat slim) geweest om na veel Draytek (hardware misères) het huis uit te rusten met stabiel AVM - phone/isdn/donotica dat ooit toegankelijker was - en ga dan in de eendenfuik gelokt maar 's veranderen.

Of hardware simpel is of niet, als er een loop ontstaat is meer capabele hardware gewoon in staat om sneller en meer netwerk verkeer aan te maken… wat er gebeurt is dat bij een loop elk broadcast pakket in een LAN vermenigvuldigd wordt met het aantal poorten dat op een switch in dat VLAN zit.
Dus een loop gaat fout en bij betere hardware beter (meer, sneller, … etc.) fout.

Als een apparaat geen STP kan ondersteunen dan zou het ook geen switching functie moeten hebben… Dus als FB geen STP (liever RPVST+) heeft dan strikt een aansluiting / LAN naar een device dat het wel kan.

Ja eensch. De Fritz heeft het wel maar is door avm.de niet (laat staan, standaard) aangezet. Ergens om redenen dat dit een extra belasting vormt op de ethernet-engine en dan een alternatieve switching/path kan blokkeren.

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe loops werken hoor :wink:

Serieuzere hardware houdt het over het algemeen overigens wel iets langer uit, waardoor bijv een korte loop (waarbij de veroorzaker vrijwel direct opmerkt dat hij een probleem veroorzaakt heeft, bijv. doordat de switch lekker vrolijk snel gaat staan knipperen) niet direct een uitval veroorzaakt. Maar ja, op serieuzere hardware staat over het algemeen wel iets van STP geconfigureerd.

Inmiddels het duidelijk gescripte antwoord van AVM op mijn ticket:

  1. Upgrade naar nieuwste gesupporteerde versie (wat ik zeker niet ga doe omdat ik daarmee functies kwijtraak).
  2. Voorkom dat Spanning Tree als mogelijke oorzaak waardoor de FritzBox gaat herstarten.

Pas als wordt voldaan aan het voorgaande, is AVM bereid het ticket verder te bekijken. Een lezer snapt dat als het probleem allereerst voorkomen wordt door iets niet te doen, er ook geen probleem meer is.
Dat een FB zelf met “brctl” activatie om STP af te handelen, wordt niet eens op in gegaan. De techneut leek mij zelfs wat geïrriteerd dat durfde te roepen.

Ik heb ergens intens medelijden met technici van bedrijven die dit soort dingen moeten (en gaan) roepen.
Belachelijk verder dat ik een breakdown van een afgesloten box alleen lijkt te kunnen voorkomen door die te voorzien van een tussenliggende hardware switch die wel STP gaat afhandelen.
NB: Helaas is het geen optie om iets anders dan een FritzBox te moeten gebruiken.

Hoe dan ook, weer een prachtig verhaal voor een toekomstige presentatie en voorbeeld met hoe bedrijven een Go-F*ck-Yourself en val ons niet lastig policy hanteren.

Inhoudelijk is het niet gek dat je geen support krijgt op een device dat een unsupported (oude) versie draait. Heel gebruikelijk om voordat je een “bug”report indient, je eerst een ondersteunde versie moet gebruiken.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.