Speedtest.freedom.nl stuk ? Of ook al opgeheven?

Spotgoedkoop gaat over het deel dat bij Freedom aan de “strijkstok” blijft hangen op een verbinding. Maw wat Freedom over hun deel rekent en wat we daar voor terugkrijgen. KPN netwerk tarieven zijn inderdaad absurd hoog. Maar ja, dat is vooral de schuld van KPN. Er zijn mensen die die enorme opslag van KPN dan maar voor lief nemen om toch Freedom klant te zijn en het dat dus waard vinden, gelukkig. Het is te simpel om te denken ik betaal € 74 dus Freedom pakt € 74 per maand op mijn verbinding. Als er een provider is die dat juist inzichtelijk maakt, is het Freedom wel (zie mijn eerdere link).

Het is altijd goed om kritisch te blijven kijken naar wat bijvoorbeeld Freedom doet. Ik vind persoonlijk alleen dat veel mensen niet reële verwachting hebben in verhouding tot wat ze betalen. Misschien ook goed om niet alleen kritisch naar anderen (in dit voorbeeld Freedom) te kijken, maar ook naar jezelf. Zijn jouw verwachting redelijk en realistisch in het totale plaatje (bijv. dus prijs mee laten wegen).

1 like

Het is bij ons zo dat wij op dit moment niet meer dan 655 Mbps Download halen en 604 Mbps Upload. Dat was voorheen wel anders namelijk, toen was het echt 950 of zoiets (heen en weer).

En hoe komt dat, we zijn overgestapt van Cambrium naar Fiber Operator. Daar zit echt een enorm verschil in en dat is best jammer. Betaal er net zoveel voor maar krijg duidelijk veel minder. Maar ik zou niet weten wat ik hier nog aan kan doen?

Zal dat ook eens testen, zit ook in voormalig Cambrium gebied. Ik pomp nog wel eens grote files rond en merk dat het tegenwoordig wel langer duurt.

1 like

Lijkt in ieder geval geen probleem in de core van het Freedom netwerk te zijn, op dezelfde server (Fiber NL B.V. in Amsterdam: 60966) op mijn Freedom glasvezel verbinding op het E-Fiber netwerk (GPON via Fiber Operator) haal ik gewoon keurige snelheden:

1 like

Oh wow, dat is het bij jou wel goed. Maar zat jij ook eerst bij Cambrium? Misschien gaat daar wel iets mis? In ieder geval voor de mensen die al klant waren bij E-Fiber is er dus niets aan hand.

Ben ik toch reuze benieuwd naar de info van @basjhj

Ook Cambrium, gewoon op AON gebleven.

>speedtest -s 60966

   Speedtest by Ookla

      Server: Fiber NL B.V. - Amsterdam (id: 60966)
         ISP: Freedom Internet
Idle Latency:     4.33 ms   (jitter: 0.10ms, low: 4.24ms, high: 4.49ms)
    Download:   920.16 Mbps (data used: 449.7 MB)
                  4.94 ms   (jitter: 0.73ms, low: 4.05ms, high: 17.16ms)
      Upload:   928.61 Mbps (data used: 729.9 MB)
                 14.15 ms   (jitter: 2.57ms, low: 4.13ms, high: 53.13ms)
 Packet Loss:     0.0%

>speedtest -s 36998

   Speedtest by Ookla

      Server: RETN - Amsterdam (id: 36998)
         ISP: Freedom Internet
Idle Latency:     5.29 ms   (jitter: 0.08ms, low: 5.25ms, high: 5.39ms)
    Download:   942.29 Mbps (data used: 751.8 MB)
                 28.90 ms   (jitter: 44.44ms, low: 4.97ms, high: 320.55ms)
      Upload:   932.12 Mbps (data used: 835.5 MB)
                  5.28 ms   (jitter: 0.70ms, low: 4.78ms, high: 12.36ms)
 Packet Loss:     0.0%

Ja, ik zat eerst ook op Cambrium/Tweak, maar ik ben begin dit jaar al overgegaan naar Freedom. Ik loop sindsdien over de FO apparatuur, dus voor mij gaat er nu niks meer over het oude Cambrium netwerk. Maar zo te zien bij Erik is Cambrium ook niet het probleem. Dan zou het lokaal moeten zitten (capaciteitsprobleem op jouw locatie?) of in je lokale setup.

Dan is dit iets voor Freedom om naar te kijken. Zeker als het een capaciteitsprobleem is, denk ik?! Fijn dat anderen wel de juiste snelheid hebben.

Speedtest servers doen het weer.

Disclaimer: Deze speedtest servers draaien nog op VMs (Virtual Machines) en dat levert een onbetrouwbaar beeld. Dat is de reden waarom we ze niet promoten. We gaan ‘ooit’ ™ wel speedtest servers op bare maal of eventueel DPUs opzetten. Dat laatste lijkt meen mooie toepassing voor DPUs :slight_smile:

1 like

Dat mag het is immers een vrij land :slight_smile:
En inderdaad er zijn methodes die een zuiverder beeld geven maar voor mij is dit goed genoeg (voor nu).
Ik gebruik Brave als browser en die is op de Freedom Speedtest altijd zeer consistent.

@arien Dank weer voor de noeste arbeid, hier werkt het inderdaad weer heerlijk

@Erik
Hier meteen ter vergelijking vanuit dezelfde machine / browser de resultaten direct na elkaar gedaan met speedtest.freedom.nl en www.speedtest.net

image

image

Ik kom iets hoger nu, 704 Download en 707 Upload (nog niet altijd boven de 900, wat ik eerste wel heb gehaald).

De Freedom test in FF minder, ook in de veilige modus.
De ping is dan 8 tot 20 en snelheid 906/902
Met alle toeters en bellen aan, zakt de snelheid verder.
In Chrome 5.7 946/945

Wat ik ook niet verklaren kan is dit.
Zelfde browser, kort achter elkaar.
Snelheid varieert heel erg per meting en is bij Clouvider structureel hoger.


1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.