Speedtest.freedom.nl stuk ? Of ook al opgeheven?

Zojuist wilde ik na alle DNS ellende van vanochtend gezien ik toch bezig was nog even mijn netwerk checken met https://speedtest.freedom.nl/ welke ik regelmatig gebruik.

Maar helaas werkt de website niet meer, heb even snel gezocht in de community en op de storingen pagina of dit bekend is gemaakt of er een storing is maar helegaar niets.

Graag even opheldering wat er loos is.
En ik hoop van ganse harte dat niet ook deze functionaliteit nu de nek is omgedraaid.

[ wellicht is dit een nawee van de uitval van de Freedom DNS servers van vanochtend, ik ben nu geheel om naar OpenDNS dus wellicht ligt daar de oorzaak ? Ik vertrouw tot nader order (tot ik opheldering heb over wat de root cause was van het uitvallen van primary & secondary DNS servers) de Freedom DNS omgeving even niet dus todat dit opgehelder is draait mijn omgeving op OpenDNS. ]

Lijkt me niet, bij mij werkt 'ie ook niet (zit ook nog op alternatieve DNS), maar hij resolvt wel naar 185.93.175.50.

1 like

Ze maken er ook geen reclame meer voor.
https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/hoe-test-ik-de-snelheid-van-mijn-internet

Ik vermoedt niet dat het DNS gerelateerd is (ik gebruik een eigen resolver):

; <<>> DiG 9.16.42 <<>> speedtest.freedom.nl
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 24497
;; flags: qr rd ra ad; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
; COOKIE: eb236ac62aa9b70c010000006581981cec4dc5bb59d34c54 (good)
;; QUESTION SECTION:
;speedtest.freedom.nl.		IN	A

;; ANSWER SECTION:
speedtest.freedom.nl.	86400	IN	CNAME	web0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl.
web0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl.	7200 IN	A 185.93.175.50

Verbinden lukt echter niet:

~ $ curl -vvv https://speedtest.freedom.nl
*   Trying [2a10:3780:2:52:185:93:175:50]:443...
*   Trying 185.93.175.50:443...
* connect to 2a10:3780:2:52:185:93:175:50 port 443 failed: No route to host
* connect to 185.93.175.50 port 443 failed: Connection timed out
* Failed to connect to speedtest.freedom.nl port 443 after 131383 ms: Couldn't connect to server
* Closing connection
curl: (28) Failed to connect to speedtest.freedom.nl port 443 after 131383 ms: Couldn't connect to server

De “No route to host” voor IPv6 vind ik ook opmerkelijk, alles hier is dual stack dus daar ligt het niet aan.

Precies dat heb ik dus ook even nagezocht en vandaar ook de titel ik ben gewoon bang dat ze hier ook (want ook de website hosting wordt de stekker uit getrokken) zonder enige melding botweg mee gestopt zijn.

Hoop dat mijn angst ongegrond is.

Je kunt toch gewoon Speedtest van Ookla gebruiken?

De speedtest server draaide als VM op dezelfde hardware als de DNS-servers. We hebben ze gewoon nog niet terug gebracht. Kwestie van prioriteiten.
.

4 likes

Ik gebruik de CLI versie van Ookla.
Het dwarsliggen van de browser hoef ik niet te meten.
@Optimus Wat is de meerwaarde van de test van Freedom?

Ja dat kan, maar die geven altijd een ander beeld.
Speedtest doe ik het liefst zo dicht mogelijk bij de bron (aka op het netwerk van de provider zelf) Want

Simpel minder hops vanaf mijn netwerk naar de test server dus een zuiverdere test.
Iedere hop na Freedom kan een beperking in bandbreedte hebben en dus een niet representatief beeld geven van mijn test.

Dus de speedtest naar mijn provider geeft een duidelijk beeld of ik de te leveren snelheid iig haal vanaf mijn aansluiting. Vervolgens test ik bij een 3de partij (b.v. Ookla of Severius) ook mijn snelheid.
Als daar veel verschil in zit kan ik dus opmaken dat mijn provider wellicht een issue heeft met zijn peering.
Het is dus niet of, maar en.

Helder, dank je wel.
En dank voor de transparantie, dit maakt voor mij het verschil en bevestigd nogmaals dat ik voor de juiste provider heb gekozen.

1 like

Waarom dan niet even melden op de RSS feed en de storingen-pagina op de Freedom website?
Daar is die pagina toch voor? Kleine moeite en dan laat je je klanten ook niet in het ongewisse!

Transparantie achteraf als je er naar vraagt


Ach voor sommigen is het glas half leeg :wink: niemand die u verplicht om uw Internet af te nemen bij deze provider toch ?
Kan u eens aanraden naar Ziggo te gaan 
 kijken hoeveel transparantie u daar krijgt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als klant van Ă©Ă©n van de duurste providers (via KPN glasvezel) van Nederland mag ik toch wel bepaalde verwachtingen hebben? Als Founding Member, Crowd Funder en klant van Freedom zou ik niet kritisch mogen zijn?

4 likes

Je mag zeker bepaalde verwachtingen hebben, maar zoals ze vaak zeggen “Met verwachtingen creĂ«er je je eigen teleurstellingen”. Zodra je iets van een ander verwacht is het aan die ander om te bepalen of ze aan die verwachting voldoen, als je daar zekerheid over wil hebben zou je je verwachting vooraf moeten toetsen.

4 likes

En spreek je de zaken die je verwacht bij de afgenomen dienstverlening af in het contract. Bij Freedom kan je natuurlijk geen eigen afspraken maken (eenheidsworst), maar ja, daar zijn de tarieven dan ook naar. Er zijn zat partijen te vinden die jou een internetverbinding met een gouden randje kunnen leveren en voldoen aan alle extra zaken die je je maar kan wensen (en contractuele afspraken over kan maken), maar daar gaat echt een heel ander prijskaartje aan hangen. Bij dit soort “massa” diensten heb je je nou eenmaal soms een beetje te schikken. En bij Freedom mogen we dan eigenlijk al niet klagen wat mij betreft, vergelijk het inderdaad maar eens met een Ziggo of KPN.

Overigens, dat jij een flinke premium moet betalen omdat je op het KPN netwerk zit via Freedom, is niet iets waar Freedom wat aan heeft. Dat gaat (via Freedom) rechtstreeks de kas van KPN in. Kijk voor de grap eens wat Freedom vraagt voor een internetverbinding die loopt via een netwerkbeheerder die de netwerkkosten rechtstreeks bij de klant int: Netwerken en prijzen | Freedom

Daar vraagt Freedom dus € 17,- per maand voor en dat is bruto, daar moet nog 21% BTW af (blijft er nog € 14,05 over). Halen we daar de huur van de FRITZ!Box nog af (€ 1,65 per maand excl. BTW), houden we nog € 12,40 over. En daar moeten dan vervolgens alle kosten voor datacenter (apparatuur, stroom, dataverkeer), kantoor, personeel, extra’s zoals de e-mail, domeinnaam, antivirus nog van af. Spotgoedkoop dus wat we betalen aan Freedom en wat we daar voor terug krijgen.

Niet de zaken omkeren en mij nu de schuld in de schoenen schuiven van een probleem dat is ontstaan bij de provider.

Laat ik het zo formuleren:
Freedom heeft een storingen-pagina op haar website.
Er ontstaat een storing.
Dan mogen we verwachten dat Freedom die storing op zijn storingen-pagina aangeeft.

Freedom, die van zichzelf beweert een kwaliteitsprovider te zijn, doet dat in dit geval echter niet.
Dat is niet een probleem veroorzaakt door mijn (overigens) terechte verwachtingen, maar omdat Freedom zijn kwaliteitsreputatie niet geheel nakomt.

1 like

Over die zuiverheid heb ik zo mijn bedenkingen.
Ik zie vooral het verschil in browsers met die die test.

Als Freedom geen concurerende internetverbinding kan leveren over het KPN glasnetwerk (door de prijzen die KPN aan Freedom vraagt), zal Freedom iets extra’s moeten doen om mij als klant te laten blijven. Dan zullen ze de bij mij gewekte verwachtingen waar moeten maken.
Doen ze dat niet of onvoldoende, dan komt er een moment dat ik voor een andere provider kies. Als ik in deze forums rondkijk ben ik niet de enige die hier kritisch naar kijkt.

Je noemt het in de eerste zin “een flinke premium” en in de laatste zin “spotgoedkoop”

Het verdedigen (ook door anderen) van de zaken die Freedom (nog) niet goed voor elkaar heeft lijkt een vorm van cognitieve dissonantie te zijn.
Als klanten moeten we juist kritisch blijven kijken naar de produkten die Freedom ons levert. Alleen door gestage verbetering van de huidige diensten en het realiseren van de beloofde functionaliteiten zal Freedom op de lange termijn kunnen overleven.

Dat hadden we beter kunnen doen. Ik denk dat het in de consternatie van twee nogal grote problemen er tussenuit is gevallen.

3 likes

Als het alleen om het melden van deze storing gaat geef ik je gelijk, dat is een reĂ«le verwachting. Ik krijg in dit topic wel sterk de indruk dat er meer speelt dan “Freedom vergeet een storing met speedtest te melden op de storingen pagina/rss”, ik kijk dan bijvoorbeeld naar de opmerkingen over transparantie.
We weten allemaal dat freedom een kleine partij is, dat er dan wat mis kan gaan hoort daar een beetje bij. Dat herken ik in m’n eigen werk ook wel: Als er een grote storing is denk je eerder aan het oplossen daarvan en dan schiet communicatie naar gebruikers er wel eens bij in. Zeker bij een dienst als een speedtest, die toch meer “nice to have” is kan ik me daar wat bij voorstellen.