SSL certificaat installeren op statische Freedom homepagina

Weet iemand, of het technisch mogelijk is om een SSL certificaat op een Freedom homepage te plaatsen ?
Ik bedoel zo’n statische homepage, die je gratis bij een Freedom mail-only account krijgt, dus niet een ‘echte’ website. Wel heb ik er een eigen domeinnaam aan gekoppeld, maar op dit moment krijgen de lezers iedere keer zo’n vervelende beveiligingsmelding te zien.
Staat er ergens een handleiding, hoe een en ander bij een Freedom account aan te pakken ?
Grtz, Ruben, ruben@freedom.nl

Voor zover ik weet, krijg je vanzelf een LetsEncrypt SSL certificaat als je gebruikt maakt van de standaard Jekyll site. Mijn sites hebben dit allemaal.

Zonder Jekyll zul je webhosting moeten gaan gebruiken voor zover ik weet. Op dit forum is wel een en ander te vinden over Jekyll. Voor een rechttoe rechtaan webpagina vind ik het prima functioneel ondertussen. Wat kleine schoonheidsdingetjes, maar ik kan er mee leven.

1 like

ssl wordt vanzelf bij maken van een website, aangemaakt.
Kan zijn dat je nog een pagina hebt van zeg 6 maanden of ouder waarbij dat - destijds waren er nog wat issues - nog niet is/was (gebeurd).

Inzake handleiding zal je dat zelf moeten uitvinden. Bij Soverin is deze cryptische uitleg.
Ik heb hier wat verhalen uitgekraamd dat hanvatten kan bieden.
Zoek, vindt of (aaltijd leuk) stel een gerichte vraag wanneer je ergens specifiek tegen aanloopt.

In geval van ssl refresh, gooijbvk de niet-ssl website weg en begin je overnieuw met het proces, kort:

  1. bestaande site weggooien of iig ontoegankelijk maken (yaml host aanpassen)
  2. nieuwe site maken via website menu
  3. cname aanmaken/invoegen
  4. yaml host instellen op de gewenste cname
  5. Maak tenminste een index.md of andere template
  6. save all icoon
  7. FF wachten (kan soms 5 minuten duren voordat alles onder water alles is uitgerammeld).

Suc6

OK, Bovenstaande is duidelijk. De MX en de TXT parameters zijn ingevuld.
Aangaande SSL zal ik even afwachten, tot dat m’n homepage life is.
Dat is nu nog niet het geval, lees hieronder verder.
Echter, nu mis ik in de FAQ de juiste waardes in de DNS settings bij mijn domain registrar, in mijn geval namesilo.com, om m’n domein op de zojuist gemaakte homepagina bij Freedom uit te laten komen.
Weet iemand wat ik bij namesilo.com als A en als CNAME moet invullen ?
Zie ook http://www.xx.dds.nl/vraag-over-dns.jpg
Greetz, Ruben.

Ik raad aan eerst de eigen website op/in Freedom-contreien actief te krjgen en dan pas daarna te gaan experimenteren met/vanuit externe (DNS) doorverwijzingen. Het kan anders wel 's een raadplaatje worden wanneer je tegelijkertijd overal bezig bent.

Ik meen dat A-dres het IP -adres van de loadbalance server (soverin.site = 116.202.65.212) moet hebben en de C-name dan het (sub)domein is dat (al)daar wordt gemanaged. De eigen domeinen van/bij Freedom verwijzen dan ook naar deze loadbalancer.

Voor niet-freedom-domein verwijzing, volstaat imo alleen geldige cname verwijzing naar dat (sub)domein-ip. In mijnFreedom is dan dan een CNAME verijzend naar @ (tld). Het is dus normaliter niet nodig te knoeien met IP-adressen.

Vermoedelijk activeringsproces

Ik vermoed dat onder water die CNAME wordt gebruikt om o.a. de inhoud van de website vanuit de website-“opslag” te activeren als matcht met yaml host instelling. Indien er yaml-matches zijn, is het random welke website qua inhoud actief komt.
Hierbij onthouden dat indien geen van de eigen host-yamls matcht, de generieke default van Freedom actief komt.
In tegenstelling tot wat men zou denken bij statische websites, bestaan Freedom (web)sites pas op het moment dat ze daadwerkelijk extern worden aangeroepen. Afhankelijk van afmeting en Jekyll instellingen, kan het even - meerdere seconden en soms langer - duren voordat de website-source in kopie is overgebracht naar de webcache van de Caddy-webserverd. Telkens wanneer men een website “bewaard”, worden de componenten overgekopieerd. Er is dus geen fysieke relatie tussen de website-inhoud en die van de gepresenteerde webserver (zodat daarin van buitenaf ook geen veranderingen kunnen worden gemaakt zoals “Hello Kitty was here”).

Indien je op/in Freedom bent, is het voldoende een CNAME te maken dat verwijst naar het eigen domein dat qua ip bekend is op/in , jawel, de loadbalancer, 116.202.65.212.
Het juiste adres is ook te vinden met ping eigen-domein-bij-freedom.nl".