Standaard website met Bootstrap gebruikt google fonts

De standaard website die je bij je domein kan aanmaken met het Bootstrap theme maakt gebruik van de fonts van Google en niet de statische variant.
image


Het lijkt mij meer AVG/GDPR als Freedom zelf de fonts gaat hosten of deze standaard als statisch toevoegt aan de template.

1 like

Ter informatie… dat start-up/raamwerk cq voorbeeld is om iemand op weg te helpen; is niet van “Freedom” maar simpelweg als beginpunt en gefaciliteerd door Soverin techniek overgenomen uit Creative – One page Bootstrap theme – Jekyll Themes waar de source staat op GitHub

Het staat je vrij om het bestand “_include/head.html” in/op je website te veranderen en dan de link/href’s naar die api-fonts weg te halen. De “site” blijft gewoon functioneel.

Wel leuk om (hi)er even over te tokkelen .

Terzijde.

Het thema-voorbeeld ziet er mooi uit en lijkt handig om te gebruiken, althans door mensen die weten hoe het werkt.

De website-opbouw is wat complex, zeker voor een beginnende “starter” (gewend aan platte html om bv een simpele thuis/index pagina).
Het voorbeeld lijkt mij ook minder geschikt om variabele “content” te hosten omdat directe upload daarvan ontbreekt. Freedom heeft geen s/ftp noch API-uploader
Om een site te bewerken moet je dus voortdurend dat via de online editor doen.
Dit in plaats dan simpelweg alleen een foto/tekst bestand te laten/kunnen uploaden door een tekstschrijver (wanneer eenmaal de CMS-opzet klaar is).

Sowieso lijkt het mij ter lering beter om zelf Jekyll thema’s maken en die dan uit te bouwen. Ook leuker om te ontdekken wat Jekyll/Liquid allemaal biedt en kan doen. Dit kan natuurlijk ook met beter gejat dan minder goed gemaakt werk.
Ik geef toe dat het importeren en (ver)maken van de zillions of thema’s tijd kan kosten en soms ook wat handigheid vraagt (wederom omdat alles met de online editor verloopt). Dit proces is niet anders dan bv voor Joomla, Wordpress of een ander CMS die allemaal hun eigen leercurve hebben.

1 like