bron: tweakers
De Nederlandse digitaleburgerrechtenbeweging Bits of Freedom biedt een stappenplan voor gewone gebruikers om hun afhankelijkheid van Amerikaanse techreuzen te verminderen. BoF begint zijn aanbevelingen met e-mail, agenda, browser en zoekmachine.
De eerste twee stappen staan nu online en bespreken vervangingen voor e-mail plus agenda en browser plus zoekmachine. Daarvoor adviseert Bits of Freedom (BoF) Proton Mail & Calendar, Tuta Mail & Calendar en Soverin. Voor alternatieve browsers en zoekmachines wijst BoF op webbrowsers Firefox en Brave en zoekmachines Startpage en DuckDuckGo.
Benieuwd òf en wanneer Freedom eindelijk eens de agenda functie van Soverin gaat (laten) vrijgeven en vooral (xxxDAV & sharing) daarbij ondersteunen.
Wordt alleen niet ondersteund door Freedom support, maar ik kan het met de instellingen die worden aangegeven op de website bij Soverin mijn Freedom account instellen in de agenda van Thunderbird, maar garantie tot aan de deur dus.
Thx, ik ken Soverin - meer dan - maar wil niet gaan trucen om dan later ineens plompverloren een zg experimenteel gevonden functie kwijt te raken want dat is helaas, vaker met garantie tot een deur, gebeurd.
Ik ben niet op zoek naar een kunstje om iets uit te kunnen proberen - ik weet hoe xxDAV werkt - maar naar een functie die mij kan gaan verlossen van de gMail afhankelijkheid.
Daarbij heeft ook Soverin nog steeds een probleem dat ze dingen om vage redenen onvoldoende lijken te - willen - supporteren.
Het agenda delen wordt bv wel geboden in haar webapplicatie mits anderen dan ook in datzelfde ECO systeem gaan zwemmen.
Thx & bekend (en ooit in 2023 gebruikt ter hobby/test/experiment) en ik zou juist willen dat dat agenda/kalender conform mail door Freedom wordt gefaciliteerd.
NB: net goodcloud gecheckt: en dingen werken daar nog steeds.
NB: fwiw ook suggestie inloggen en agenda’s maken met (xxxDAV protocol) op https://caldav.soverin.net/calendars/userid@freedom.nl/default/ werkt.
Delen van calenders - laat staan met derden - is hier niet aan te raden, omdat het te gebruiken wachtwoord bij Soverin (en Goodcloud) immers dan ook impliciet toegang geeft tot de andere (cloud)data & mail e.d.
NB: in het verleden had Soverin/Freedom security per applicatie (mail/web/smtp/imap/calendar e.d.) dat om vage redenen niet meer wordt gefaciliteerd.
Ik heb besloten om voor een gezamenlijke agenda thuis gebruik te maken van Nextcloud. Bij nextcloud krijg je twee mogelijke gratis servers aangeboden (‘tab’, leo.it.tab.digital, 8 GB en ‘goodcloud’, thegood.cloud, 2GB).
Beide uitgeprobeerd met de app ‘One Calendar’ op Android. Dan blijkt dat de synchronisatie met ‘tab’ extreem traag is, onwerkbaar traag. Met thegoog.cloud werkt dat wel goed.
Dus nu voor de gezins-agenda’s op een onderling gedeeld account bij thegood.cloud voor ieder van ons een agenda aangemaakt en een agenda ‘gezamenlijk’.
Op de iPhone kan je via “Settings > Calendar > Accounts > Add Account > Other > Add CalDAV Account” de agenda’s bij thegood.cloud toevoegen in je iPhone calendar App.
Op Android gebruik ik nu “One Calendar” als agenda app.
Gezien de mssie vastgelegd in de Charter van Freedom, zou Freedom deze functionaliteit moeten leveren, maar helaas …
Allemaal geen rocket-science. Het lijkt mij vooral een kwestie van dit voor Freedom gebruikers vrij te laten geven. eenmaal dat hebbend, onder water is alles xxxDav, is de rest een eitje.
Die optie is er ook met een nextcloud agenda. Dat is dan een link voor alleen inzien.
Voor editen van de agenda moet je bij nextcloud de toegangsgevens van het nextcloud account delen. Je kan daar via de goodcloud eenvoudig een account voor aanmaken.
Het zou me niet verbazen als Soverin ook gewoon nextcloud gebruikt. Nadeel zou dan kunnen zijn dat het aan een Freedom account wordt gekoppeld waarvan je niet de toegangsgegevens met een ander wil delen.
Ik ben nu tevreden met de goodcloud oplossing. Hoewel het beter zou zijn als Freedom die functionaliteit geheel zelf zou leveren.
Nu nog gaan uitzoeken of en hoe ik dat via NextCloud in calDAV formaat kan doen zodat ook Thunderbird en xxxDAVx Android copy calendar events daarmee in share mode overweg kan. Update (deels opgelost): calDAV werkt met r/w accounts waarbij de agenda kan worden gedeeld met een specifieke access-login (die kan worden gemanaged).
fwiw: remote xxDAV is via https://useXX.thegood.cloud/remote.php/dav/calendars/@userid/agendanaam/
Zover ik nu nog zie, biedt thegood.cloud geen readonly xxxDAV links.
Blijft wel jammer dat Freedom geen agenda biedt, zou verder een prima USP zijn.
Kan ook met thegood.cloud, via het pennetje naast de agenda en dan ‘Deel link’ met het plusje ernaast aanklikken.
Ook kan dat met TAB (leo.it.tab.digital). Maar TAB was me veel te traag.
Altijd grappig om vastgeroest te zitten in calDAV en TB na ooit een update, dat nu wel native blijkt te ondersteunen.
Andere agenda’s in m’n TB werkten tot op heden met specifiek met xxxxDAV synchronisatie via de TBSybnc add-on dat hier dus niet nodig lijkt. Het volstaat een agenda toe te voegen, die een naam te geven en als URL de exportlink er in zetten waarmee een readonly agenda ontstaat.
NB: Op Android gebruikte ik al DavX5 voor synchronisatie om de(ze) en andere (bedrijfs)agenda’s te delen.
Hiermee is het vwb gedeelde agenda wel opgelost waarbij het nog flink beter zou zijn geweest dat Freedom levert wat Soverin heeft en nog beter TheGood.Cloud impel biedt.