zijn er nog andere gebruikers die dit probleem hebben? Ik maak veel gebruik van IPv6, maar de afgelopen weken kreeg ik steeds meer captchas als ik iets bij Google wil opzoeken en inmiddels ook anti-bot controles op YouTube. Ik denk dat er een of meerdere freedom klanten zijn die denken dat toegang tot een /48 netwerk hebben ook betekent dat je bijna oneindig kunt scrapen. Dat is natuurlijk niet zo en Google (of andere providers) blokkeren steeds grotere subnet ranges tot dat Freedom’s hele /29 geblokkeerd is.
Meeste verkeer loopt hier al jaren over IPv6
Ik zie geen verschil.
Er zijn veel meer factoren die dit veroorzaken, als het IP adres.
Bijvoorbeeld je VPN inschakelen en dan niet met een schone browser het net op gaan.
Dan heb je niet meer met de onzichtbare capcha te maken.
Ik heb in mijn pc ook een extra Firefox die niets onthoud.
Geen dingen aanvult. Alles zo dom mogelijk.
Daar krijg ik ook capcha’s
Heb je iets veranderd, een cookie killer of zo.
ja ik surf meestal in incognito, omdat hij dan automatisch alle cookies weggooit. en via nextdns blokkeer ik bepaalde ad-networks. Ik doe dat al jaren zo, interessant dat dit nu tot problemen leidt
Ik zie meer captcha’s sinds ik ben overgestapt op LibreWolf. Maar vaak begint de controle en hoef ik verder niks te doen, dus zo storend vind ik het niet. Ik zie dat sommige websites denken dat ik uit Moldavie kom via IPv6, en dan later uit Zutphen via IPv4, maar daar moeten ze dan maar mee leren leven.
Ik heb tot nu toe nooit de relatie tussen captcha’s en IPv6 kunnen leggen.
Ja Blizzard gebruikt b.v. een verouderde IP to location database, want Freedom geeft wel in de geofeed aan dat all hun IPs Nederlands zijn (https://www.freedom.nl/geofeed.csv).
Interessant dat je dat opmerkt met je browser overstap dat zal bij mij dan ook het geval zijn, aangezien ik in mijn Firefox b.v. bijna alle cookies weiger en wat andere extensions draai.
Ik erger me eigenlijk vooral over YouTube, dat ik daar in moet loggen om te kunnen kijken. Soms krijg ik veel captchas bij de start van een ‘browser session’ en dan voor een tijdje niet meer, zoals je ook omschrijft.
Ik zie het eigenlijk als een goed ding. Bots zijn natuurlijk echt een pest-probleem. En als ze die checks opnieuw uit moeten voeren betekend dat alleen maar dat ze geen actieve herinnering hebben aan de vorige keer dat ik langskwam. (Tenminste, als ik zo redeneer is het in mijn voordeel )
De laatste paar weken zie ik ook aanzienlijk vaker dat ik moet inloggen op Youtube voordat ik iets kan bekijken. Dit gebeurt vooral bij filmpjes waarvan de URL als link ergens vermeld staat (heel vaak bij Reddit) of wanneer deze ingebed is. In mijn eerste Freedom-jaar was het juist IPv4 wat problemen gaf bij sommige websites maar nu maakt het weinig verschil meer. Captcha’s krijg ik, zo lijkt het, in golven gepresenteerd maar ik heb niet het idee dat het uitmaakt of ik er met IPv4 of IPv6 naartoe ga.
Ik gebruik over het algemeen Firefox.
Bij YouTube ben je toch al bij Google.
Daarom gebruik ik een Google Chrome die ingelogd is.
Als je verstoppertje gaat spelen met Google, moet je het goed doen.
Anders is het Resistance is Futile
Komt dit wellicht ook doordat je IPv6 privacy extensions aan hebt staan en regelmatig van IPv6 adres wisselt? Een nieuw adres zal met een captcha weer veilig getest moeten worden.