Storing KPN op de 13e

Hoi

Is weer terug.
Was down van ca 14:08 tot 18:43:38
Wat was er stuk?

Vr.Gr,
Rob

Glas KPN in Arnhem down tussen 14:10 en 16:42; 2 uur 32 minuten.

Het probleem lijkt gecentreerd te zijn bij twee hoofd aansluitingen tussen ons netwerk en die van de leverancier.

Ik mag niet klagen trouwens. Kan me niet herinneren dat het er in de ruim 4 jaar dat ik klant ben ooit meer dan een uurtje uit gelegen heeft.
Voor mail en websites kon ik gewoon door met laptop en tethering via de telefoon. Maar ben me wel bewust geworden van wat er allemaal afhankelijk is van inkomend verkeer op mijn vaste IP adres. Het thuiskantoor van deze fulltime ICT vrijwilliger stortte aardig in…

Hoi

Ik overweeg nog steeds vaag iets te bouwen om Asterisk te tetheren als glas down is. Ik ben dan gewoon bereikbaar op mijn voorheen vaste lijn nummer.

Vr.Gr,
Rob

De Fritz!box ondersteunt USB tethering. Maar dan is er nog een heel DynDNS circus nodig om bereikbaar te zijn. En gaat dat werken over CGNAT?

Hoi

Volledig bereikbaar is inderdaad een circus dus ik denk hierbij aan alleen telefonie.
Over GCN denk maar liever niet na. Als ik het wel heb doen zowel KPN als Simyo aan IPv6, dus dat zou moeten werken.
Noot: Wie in Asterisk SRV records aan heeft staan komt van zelf op een IPv6 SIP registratie uit.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Ik lees net dat KPN G4 IPv6 onbetrouwbaar is, dus dat valt al vast af.

Vr.Gr,
Rob

Odido klantenservice: “Wat is dat, IPv6?”

Een 4G of 5G fallback op de router gaat 'm niet worden voor mij. Ik blijf voorlopig maar duimen dat die opmerking over ‘twee hoofd aansluitingen’ in de storingmelding betekent dat er eigenlijk redundantie bedoeld was, maar dat die nu bij hoge uitzondering geen soelaas bood.

Hoi

Odido gaat het dan dus niet worden.
Overigens valt mijn vage tether idee grofweg in de zelfde categorie als ‘eens kijken wat een klein aggregaat kost’.
Wel een leuk knutsel project natuurlijk.

Vr.Gr,
Rob

@bastiaan Zou je een RCA willen posten van de storing donderdag 13 juni?

Hoi, ik heb mij bezig gehouden omtrent de storing.

Officieel heeft onze leverancier WBA het probleem nog niet afgemeld. Echter is het impact wel al weg.
Er is een work-around toegepast wat de verbindingen tussen de leverancier en ons weer tot stand is gebracht.

Op de avond zelf hebben ze het daadwerkelijke probleem niet opgelost. Ze hebben ons aangegeven dit later nog te moeten doen en daarvoor zullen ze dit tijdig bij ons als onderhoud gaan melden.

Dat komt er ook op neer dat we niet concreet hebben wat de probleem veroorzaker is. Echter hebben wij wel duidelijk bevestigd gekregen dat dit in het netwerk van WBA/KPN is.

3 likes

@sebas Betekent het regeltje:

Het probleem lijkt gecentreerd te zijn bij twee hoofd aansluitingen tussen ons netwerk en die van de leverancier.

in de melding dat er normaliter redundantie is in die verbinding?

1 like

Dat klopt helemaal! Deze twee hoofdaansluitingen lopen beide over een redundant pad, alleen lijkt de redundantie in dit geval niet gewerkt te hebben, waardoor beide hoofdaansluitingen onderbroken waren. Onze leverancier doet op dit moment onderzoek om te achterhalen waarom de redundantie niet werkte, en wat er moet gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen. Dit is gisteren met ons gedeeld.

2 likes