Storing KPNNetwerkNL - Fiber Operator in Almere, 1325?

Vannacht heeft van ~1:30 tot ~5:30 mijn verbinding in Almere - Filmwijjk (1325) eruit gelegen. Belichting via Fiber Operator.

Klanten van Odido en KPN melden in mijn wijk hetzelfde, waarbij KPN zelfs aangeeft de verbindingen pas om 13:30 weer te herstellen.

De storing staat niet op de storingspagina.

Weet iemand wat er aan de hand is? Er wordt al wel sinds afgelopen weekend gewerkt aan glasvezels in de grond, in een ‘put’ van ongeveer 2m bij 2m in de straat waar ook de Area-PoP zich bevindt. Alleen toch nog zo’n 100 meter er vandaan.

Mijn internet ligt er nog steeds uit (Almere Danswijk - 1326), rode lampje LOS knippert op het glasvezel kastje. Al sinds vannacht inderdaad. De helpdesk verwees mij vanmiddag naar de storingspagina van Jonaz.nl waar onder actieve storingen een melding staat met tekst:

“Er is sprake van een kabelbreuk op de verbindingen naar de wijkcentrale. De eigenaar van de wijkcentrale is het probleem aan het oplossen.”

Ik heb precies hetzelfde probleem en kreeg ook dit verhaal te horen. Fijn dat we zo goed op de hoogte worden gehouden door Freedom over de status van dit ongemak en dat we op een storingspagina van een andere provider moeten lezen over hoe en wat. Ik hoop dat Freedom dit snel oppakt en ons als klant informeert. Dit was in de tijd van XS4all heel anders!

20 Mei 11:45 uur:

Probleem bij mij opgelost. Rood knipperend lampje LOS uit en Groen lampje PON aan. Ik hoop bij jullie ook!

Hetzelfde probleem, geen Internet sinds gisteren :frowning:

Even bellen? KPN is wel eens wat losjes met aankondingen. Ik heb er ook al eens uitgelegen omdat iemand anders op mijn aansluiting geplugd was (XS4ALL tijd). Bij niet voldoende vrije poorten, is de keus voor de engineer blijkbaar ik sluit wel een ander af.

Bij mij is het nu net weer gaan werken…

Inderdaad, weer online.

@Kees66 Ik maak hieruit op dat jij via FiberCrew belicht wordt? (is nu overigens niet meer als belichter te kiezen voor nieuwe abonnees in Almere, alleen nog maar KPN en Fiber Operator). Was de storing dan mogelijk groter dan alleen Filmwijk? Of zit een deel van Danswijk ook op de PoP aan de Bunuellaan…

Verder inderdaad jammer dat Freedom geen fatsoenlijke lijnen heeft met de storingsmeldsystemen van de diverse belichters.

Op de website van FiberOperator staan de van Cambrium overgenomen Coanet netwerken overigens ook nog uberhaupt nog niet vermerld.

Maar goed, de apparatuur van FiberOperator (nog lekker AON, wrs simpele switches) was dus kennelijk als eerste van allemaal weer online :slight_smile:

Op mijn factuur staat inderdaad Fiber Crew (had het zo uit mijn hoofd niet geweten). Ik kon volgens mij ooit kiezen toen ik overstapte van Tweak maar had het nu echt niet meer geweten. Ik hoef dat ook niet te weten vind ik, ik heb een contract met een provider, niet met de kabelboer. En mijn provider moet zorgen dat de diensten geleverd worden en mij op de hoogte houden van lopende storingen. En daarin is Freedom flink tekortgeschoten vind ik. Beetje raar dat ik de status moet volgen op sites van andere providers als Jonaz en Netrebel die hun klanten beter informeren.

@Kees66 . Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je uiteindelijk klant bent bij Freedom en zij dus ook verantwoordelijkheid meoten tonen voor je verbinding, en informatievoorziening wanneer deze niet werkt.

Aan de andere kant is de ‘techniek’ die je kiest bij het aanmelden in deze wel belangrijk.

Fiber Crew werkt voor de actieve laag met GPON (in een enkele plaats met XGS-PON), wat een ‘shared medium’ is (ook in plaatsen zoals Almere waar het netwerk ‘point to point’ is). Jonaz/Fiber Crew heeft geen goede trackrecord op het gebied van stabiliteit van de GPON verbindingen. Ook hebben deze door het ‘time slot based’ karakter bv. een hogere latency.

Mijn verbinding over de AON apparatuur van “Fiber Operator” heeft, los van “waar de f… ze nu mee bezig zijn in Almere”, een latency van slechts 2 ms. naar partijen rond Amsterdam die goed met de AMS-IX verbonden zijn. En over het algemeen rock solid.

Maar goed, dat even als een stukje achtergrond / ‘terzijde’… Laat inderdaad onverlet dat Freedom dit gewoon op orde moet hebben.

Voorheen, toen ik nog bij Tweak zat, over de eigen Cambrium apparatuur in Almere, kon ik binnen slechts enkele minuten op een speciale statuspagina (die ook ‘extern’ werd ge-host) direct inzien dat er wat bekends loos was. Ze hadden kennelijk ook actieve monitoring, ook op de poorten in elke Area-pop, en zo kon je direct zien dat ze van de storing op de hoogte waren.

Freedom hoort gewoon die lijntjes met de operators te hebben…

Afgelopen nacht (donderdag, 21 mei) ALWEER een outage. Waar zijn ze toch mee bezig…

Het is inmiddels dag 4 van deze storing. Ik had gisteravond 5 uurtjes internet, waarna even na twaalven het rode lampje weer begon te knipperen. Ik zit dus nu al 75 uur zonder internet en m’n frustratie neemt wel een beetje toe.

Ik zou freedom dan ook van harte willen oproepen om anders met storingen zoals deze om te gaan.

1. Vermeld de storing in alle gevallen, hoe beperkt het aantal klanten ook is dat getroffen wordt.
    Ik kan niet helemaal nagaan welke reden erachter zit dat deze storing niet vermeld wordt op de storingspagina, maar afgaande op Wanneer meldt Freedom een storing? | Freedom Helpdesk is de enige reden die ik kan vinden dat er maar een ‘x’ aantal klanten geraakt wordt door de storing. Uit dit topic alleen al blijkt dat ‘x’ in elk geval groter is dan vijf. Misschien is het voor freedom een kleine storing, maar voor mij als klant is het een mega-grote storing. Waarom dan niet gewoon bij twee of meer klanten die onder eenzelfde storing vallen (en de storing is omvangrijk genoeg) een melding maken?

2. Hou klanten op de hoogte
    Ik heb op dag 1 de helpdesk gebeld, omdat er geen melding van de storing was. En die verwees me naar de storingspagina van Jonaz. Dat op zichzelf is al een indicatie dat de storing gewoon op de site van freedom vermeld had moeten worden. Maar nu dat ik onder deze storing val, weet ik nog helemaal niets. Gaat het nog dagen duren? Hoef ik deze maand niet meer te rekenen op het internet? Ook “we hebben geen idee” is in elk geval een indicatie.

3. Vraag transparantie van je leveranciers
    Freedom is een partij die zich hard maakt voor transparantie, maar dat zouden ze ook van hun leveranciers moeten eisen. In dit geval dus KPN dus. Ik mag toch hopen dat KPN in zo’n situatie informatie kan verstrekken over de aard van de storing, waar dingen mis gaan en waarom het zo lang duurt? Dit soort informatie hebben wij als klanten nodig om te weten waar we rekening mee moeten houden.

4. Monitor proactief klanten
    Misschien raar van een privacy-minded internetprovider om te vragen, maar ik zou hopen dat Freedom op een of ander monitoringscherm kan zien dat er een ‘x’-aantal verbindingen wegvalt in een wijk (in dit geval danswijk en filmwijk). Helemaal mooi zou het zijn als die ‘x’-verbindingen dan aan de storing gekoppeld kunnen worden, proactief SMS’jes krijgen met updates over de voortgang van de storing en gemonitord kunnen worden totdat de storing afgelopen is.

Pfff… dat klinkt ellendig zeg. En ik zie het niet in de statistieken.

Hebben jullie tickets aangemaakt? Zo ja graag de ticketnummers even aan mij DM-en?

Tja… er zit een hele grote aanname in je verhaal. Namelijk dat we onderscheid kunnen maken tussen een storing en klanten die hun router uitzetten. Dat kunnen we niet. Een significant deel van de klanten zet hun router 's nachts uit.

Wat we wél kunnen is kijken naar meerdere klanten die tegelijk uitvallen. Dat doen we ook door naar het PPP-tunnels te kijken en die te vergelijken met de data van de afgelopen twee weken.

Alleen om daar enigszins betrouwbare alarmen uit te destilleren moet je voldoende klanten hebben. En die hebben we niet eens per stad, laat staan per wijk. De data is veel te ‘springerig’. Statistiek zegt nu eenmaal niets over het individu en alles over een grote groep. Dus vooralsnog doen we dat per operator.

Dan zou je nog zeggen dat operators de storingen zouden moeten doorgeven. Dat blijkt toch keer-op-keer problematisch. Ik vermoed dat daar ook hier weer fout is gegaan. Dat is namelijk allemaal mensenwerk.

Dan was ik inderdaad wat te optimistisch over wat er vanuit de provider te zien is als het gaat om de status van een aansluiting :slight_smile:

Blijft denk ik wel staan dat individuen die onder een algemene storing worden geschaard, nadat ze zelf telefonisch of per mail contact hebben opgenomen, er op een of andere manier vanuit moeten kunnen gaan dat hun storing dan gemonitord, waar nodig geëscaleerd en uiteindelijk afgemeld wordt.

Dank in elk geval voor het in gang zetten van acties :+1:

13:30, verbinding lijkt vooralsnog weer terug, hopelijk blijft’ie :crossed_fingers:

Zojuist gespot in de wijk :slight_smile: