Subnet vraag Freedom en poort 25

Hoi,

2 vraagjes in 1 topic.
Vraagje 1. Ik heb een subnet ingesteld in mijn Fritzbox 5530
Ik heb gekregen van Freedom 188.x.x.9 t/m 15. Nou heb ik in de Fritzbox als Public IPV4 Subnet Prefix gezet 188.x.x.9 met network mast 255.255.255.248.

In mijn netwerk heb ik een server hangen die geef ik vervolgens 188.x.x.10 met gateway 188.x.x.9 en als dns bijvoorbeeld 9.9.9.9.
Dit zou volgens mij moeten werken. Tot nu toe helaas niet.

Info van Freedom

Je krijgt de volgende IP-adressen:
188.x.x.8 - het netwerk IP-adres en daarom buiten het netwerk gehouden
188.x.x.9 - bruikbaar voor je netwerk*
188.x.x.10 - bruikbaar voor je netwerk
188.x.x.11 - bruikbaar voor je netwerk
188.x.x.12 - bruikbaar voor je netwerk
188.x.x.13 - bruikbaar voor je netwerk
188.x.x.14 - bruikbaar voor je netwerk
188.x.x.15 - het broadcast IP-adres en daarom buiten het netwerk gehouden

Tevens een vraagje, is het toegestaan om poort 25 open te zetten voor mail naar een server ?
Of wordt dit geblokkeerd ?

Thanks alvast

Werkt uitgaand verkeer vanaf de server ook niet?

Als het alleen om inkomend gaat kan dit kloppen. Inkomend verkeer wordt namelijk standaard tegen gehouden door de Fritz!Box, moet je even poort voor openzetten (poortvrijgave in de Fritz!Box).

Je kan in principe gewoon probleemloos een mailserver draaien op je Freedom verbinding, er worden geen poorten geblokkeerd door Freedom.

Uitgaand verkeer werkt inderdaad niet. Dat is juist het rare. Als ik een ping doe naar de gateway, gaat die sowieso ““resolven”” no reachable network gek genoeg naar een dhcp niet bestaand ip 169.x.x.x .

Een 169.x.x.x adres krijg je op je interface als de DHCP server niet antwoord. De IP’s uit je subnet worden niet via DHCP uitgedeeld, deze moet je hard op de interface instellen (als statisch IP), dan krijg je dus ook geen 169.x.x.x IP op je interface te zien. Ik vermoed dus dat de IP-configuratie op je server niet in orde is.

Aan de andere kant, zou je dan wel gewoon een IP uit je LAN op de interface moeten krijgen (mits je daar DHCP op aan hebt staan). Dat dat niet gebeurd is ook raar, mogelijk iets met de verbinding tussen server en Fritz!Box.

DHCP staat uit op de Fritzbox. T,is echt puur de server met 1 van de 4 nics, 3 staan op dhcp maar uit. 1 staat aan op statisch met genoemd IP adres. Zal morgen nog eens even gaan puzzelen, kan de server nu niet meer aanzetten, want dat ding stijgt zowat op als je hem aanzet (HP Proliant DL 380 G8) en ze slapen hiernaast.

Dan inderdaad even de fysieke link en NIC config checken, ik vermoed dat daar iets niet goed gaat. Je IP config zoals je hierboven zet zou zo in orde moeten zijn. Je kan overigens ook het gateway IP (de .9 in jouw geval) uit het subnet als DNS gebruiken, dan worden gewoon de DNS verzoeken door de FB afgehandeld. Maar dat gaat voor dit probleem geen verschil maken. :slight_smile:

Vanaf een andere cliënt in je LAN zou je trouwens ook eens de .9 kunnen pingen, daarop zou de Fritz!Box moeten antwoorden.

Er was toch nog een reboot van het modem nodig kennelijk, nu werkt het. WoSp bedankt voor het meedenken.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.