T-Mobile voice over WiFi service

Enekele maanden terug tot begin oktober had ik problemen met mail naar hotmail…
Blijkbaar vond microsoft de adres reeks niet leuk. Outlook/Office365 domain geen probleem, hotmail en live bij de meeste servers een issue, sommigen lieten mail dan weer wel door…
Inmiddels lijkt dat rechtgezet via freedom.nl.

mbt. GEOIP, je kan zelf de geoip databases downloaden, (wordt aangeraden, met een advies om het wekelijks bij te houden), zodat alle lookups in een lokale DB zijn. maar in hoeveel gevallen wordt dit ook regelmatig bijgehouden?
https://dev.maxmind.com/geoip/geoipupdate/
MaxMind heeft bij mijn IP adres Eindhoven staan. (niet Amstelveen).

Ik zit met hetzelfde probleem dat VoWiFi niet werkt, maar dan bij Vodafone. Daar geven ze aan dat het niet aan het IP-adres ligt, maar daar heb ik nogal mijn twijfels bij…

https://forum.vodafone.nl/mobiel-internet-135/bellen-over-wifi-en-4g-volte-vowifi-274646?postid=336971#post336971

Eigenlijk heb je geen antwoord op je vraag gegregen. Dat VoLTE goed staat is niet hetzelfde als VoWiFI.
VoWiFi lijkt een combinatie van IPSEC tunneling + SIP instellingen. Je zou een kunnen kijken met een packet sniffer wat er gebeurt als je VoLTE uitzet en VoWiFi probeert te gebruiken.
(Snel instellen: Flightmode aanzetten dan gaat alle radio, daar na WiFi aanzetten).
Dan kun je in iedergeval zien zien of een IPSEC Tunnel werkelijk gestart wordt of niet.

Ik heb Packet Capture gebruikt om te kijken of ik wat kan achterhalen, maar op het eerste gezicht niets te zien. Maakt het nog gebruik van een specifieke poort?

IPSEC bestaat uit: Key Exchange (IKE) + Tunnel
IKE: UDP port 500 Tunnel: ESP (no port).
IKE+NATT: UDP 4500 Tunnel+NATT: UDP/poort 4500

ESP = IP protocol 50, UDP = IP protocol 17, TCP = IP protocol 6

@dennistd
Aanvulling:
Ik heb beter gekeken naar “PacketCapture” die maakt gebruik van de VPN functionaliteit om packets te pakken.
Ik denk dat VoWiFi buiten deze tunnel omgaat, en daarom niet te zien is in de scans.
Een betere aanpak zou zijn om de packet capture to doen in het pad tussen WiFi en Internet verbinding (op AP, Router of een switch er tussen).

Addition:
I better looked at “PacketCapture” it uses a VPN to grap packets. Most probably WoWiFi travels from the phone directly without touching the VPN, hence it won’t be visible.
A better approach would be to grab the packets in the AP, the router of in a switch in between them.

If this is still a problem then please send an email to: helpdesk@freedomnet.nl

We might be able to assign you an IPv4 address that is know to be ‘Dutch’ for a long period of time.

If that resolves your problem then we know that we need to contact T-mobile and possibly others to update their geo-location databases. This has been proven to be a painstaking proces in many occasions.

Having said that. These addresses are a limited and nowadays expensive resource. We won’t be able to provide anybody who just asks for them.

Sorry for being late at the game. I’ll try to be more active.

1 like

Hi Arien,

I just tested again but it’s still not working. I will drop a mail to the helpdesk. It would be nice to stop using the VPN workaround.

Thanks,

Dan

Please ask for another IPv4 address. If that solves your issue, then we have something concrete to tell T-Mobile

1 like

I had the same problem with KPN. A friendly second line helpdesk-guy of KPN Mobile added not only my IP but the complete range.

Ik heb hetzelfde probleem als topic starter. Ook mijn T-Mobile “bellen via wifi” werkt niet meer sinds in van XS4ALL naar Freedom ben overstapt. Mijn IP adres start ook met 45. Het is geen groot probleem voor mij, ook binnen heb ik een goede 4G verbinding. Maar ik zal T-Mobile via de support desk op mijn werk toch ook eens pushen om de geo-location bij te werken.

Bij Vodafone werkt het bellen via wifi sinds gisteren wel. Zonder dat ik er iets voor gedaan heb geeft ie nu netjes verbinding aan. Mijn IP (uit {edit uit privacy overweging ip adres weggehaald, Anton} ) is uiteraard niet gewijzigd.

2 likes

Bij mijn budget provider is het on en off. Ene moment geeft hij netjes aan dat bellen via wifi werkt en het andere moment als ik het nodig heb werkt het niet. Hier in de nieuwbouw zit ik dus regelmatig met het raam open :frowning:

PS: Weet niet zeker of het door de switch van KPN naar Youfone komt of door mijn switch naar Freedom :rofl: Allebei wel KPN netwerk.

Ik heb geen probleem met bellen over wifi met KPN. Maar mijn vrouw is van KPN over naar Youfone en heeft op haar werk op sommige plekkken geen bereik meer. Zou toch hetzelfde KPN netwerk moeten zijn, maar het blijkt dat er toch wel degelijk verschil is.

1 like

Deze ervaring heb ik helaas ook… :frowning:

En de helpdesk van youfone die nooit antwoord is haar ervaring.

Bij mij werkt het inmiddels. Sinds ongeveer een week heb ik stabiel bellen over wifi met T-Mobile. In tegenstelling tot ongeveer een maand geleden wijst de geo data van mijn IP adres nu overal netjes naar Freedom.

1 like

youfone heeft na 2 weken gereageerd dat het niet aan hun ligt. Advies was contact opnemen met Apple. Betreft dezelfde iPhone geen probleem tijdens gebruik KPN wel na overgaan naar Youfone.

Ik heb geen apple en zelfde probleem, dus naar Apple gaan lijkt me niet de juiste stap. Daarbij heb ik er geen vertrouwen in dat youfone mijn probleem op zou gaan lossen, het wordt gewoon een andere provider over een paar maanden.

Youphone heeft geen eigen infrastructuur. Het kan dus goed zijn dat hun whitelabel mobile provider het probleem veroorzaakt.
Ik heb bij een klant wel gezien dat bij een nieuw abonnement binnen KPN er ineens allerlei problemen waren met andere VOIP verbindingen omdat het SIP pakket > 1500 bytes groot werd, samen met DON’t fragment, (daar kwamen ook als enige DF paketten vandaan).
Effectief er was geen communicatie meer mogelijk. De Voip Platform providers zijn zo soepel als een looien deur ie. je bent de “enige met het probleem” optie X of Y of Z is anders (niet heel relevant) maar dat is dan voldoende reden om NIETS te doen. Vermoedelijk was de directe aanleiding voor de problemen een paar extra CODEC’s die mogelijk waren voor dat toestel icm. abonnement icm afzender en bestemming.
Vaak is stemmen met de voeten de enige methode om zaken werkend te krijgen.

@Gerjan Wat hebben ze precies uitgevoerd Gerjan? Ik heb ook problemen met de WiFiCall service die niet werkt met KPN en Freedom. Elders wel namelijk.