Te vaak vals-positieven bij e-mail (onterecht aangemerkt als spam)

Sinds zolang als ik me kan herinneren, wordt te vaak e-mail ten onrechte als spam aangemerkt. Dit zijn dus vals-positieven. Inmiddels heb ik de spamscore op 10 gezet (iedere keer eentje hoger), en zelfs dan nog gebeurt het.
Stappen die ik zet:

  • inloggen op webmail (= niet moeilijk, wel gedoe)
  • kijken of afzender al in adresboek zit (vaak is dit al zo)
  • mailtje markeren als ‘Niet spam’

Toegegeven, dit gaat altijd om nieuwsbrieven. Dus ja, die lijken op spam. Maar het zijn wel nieuwsbrieven waar ik mezelf op heb geabonneerd. En (zoals hierboven al gezegd), het gaat regelmatig om mailtjes van afzenders die al in mijn adresboek (in de webmailomgeving) zitten. Die mailtjes zouden ALTIJD gewoon in mijn mailbox moeten belanden en NOOIT in de spamfolder.

Vals-negatieven krijg ik nooit, dus het is niet zo dat echte spam ten onrechte in mijn inbox belandt. Ik krijg überhaupt geen spam, volgens mij helemaal nooit (dat is natuurlijk wel fijn).

Kan het wezen dat e-mail dat zichtbaar in grote partijen wordt verzonden (AAN of CC) door spam-filters ook als spam wordt gezien (met een score boven de 10) ?

Vraag de (zogenaamde spam- ) verzender eens een aantal testen te doen:
.1. een (persoonlijke) e-mail aan JOU alleen
.2. aan een kleine groep sturen ( onder de 10 ) op de manier zoals ze altijd al doen bij de nieuwsbrief
.3. zichzelf op AAN, de rest op BCC-regel
.4. of beide dingen (2 en 3) tegelijk

Zitten er wellicht (te) veel LINKs in de nieuwsbrief ?

Ben erg benieuwd of dat scheelt, en welke berichten dan niet als spam worden gezien en welke er wèl gewoon doorkomen … …

Ik ken dit en herken dit. False positive voornamelijk nachtelijke CRON-jobs van diverse systemen, en het lijkt erop dat de rapportage van exim (waar de domeinen in staan van geweigerde mailtjes) de cron-jobs de spambox in drukken.

Ik zou graag zien dat ik voor mijn mailbox, bepaalde hosts / domeinen kan whitelisten. Daar zou verder niemand last van moeten hebben en voorkomt dat ik steeds de vuilnisbak in moet duiken. Maar Soverin doet dit niet.

Inloggen op Mijn Freedom met de gebruikersnaam en wachtwoord van het e-mailaccount. In de spamfilter van dat account kan je dan op de whitelist *@domein.nl plaatsen om die te whitelisten. Werkt prima.

Bedankt voor je reactie, maar de afzenders (ondertussen misschien wel dertig, veertig of vijftig verschillende organisaties en bedrijven) zullen echt niet alleen voor mij die test gaan doen. Als ik überhaupt al de juiste persoon te pakken zou krijgen, dan zal die persoon zeggen ‘zoek dat maar lekker uit met je mailhost’. Zulke testen zal een afzender alleen willen uitvoeren als er veel ontvangers zijn die van dit probleem last hebben.
En wat natuurlijk ook geldt: zelfs als zo’n test duidelijk waar het probleem bij die afzender door veroorzaakt wordt, dan moet ik vervolgens iedere keer opnieuw bij al die anderen dezelfde procedure doorlopen. Dat is geen doen.

Voorheen zat ik bij XS4ALL, en ja, ook daar kwam het (vals-positieven) wel eens voor, maar bij lange na niet zo frequent als nu hier bij Freedom/Soverin.

Wat ik hoop is dat ik niet de enige ben die hier last van heeft (van de vals-positieven) en dat dat ertoe leidt dat Soverin dit in onderzoek neemt. Of klanten de mogelijkheid biedt iets meer te veranderen aan de instellingen dan alleen maar een cijfertje in de spamscore te kunnen veranderen.

En zoals gezegd: als de afzender in mijn online-adresboek zit, dan moet mail van die afzender nooit in de spambox komen.

Ik weet niet zeker of die functie in RC wel gebruikt wordt door Freedom. Als je ze toch al in een lijstje hebt staan, gooi dat lijstje dan ook eens in de whitelist van het spamfilter. Let op: Inloggen op Mijn Freedom met de gebruikersnaam en wachtwoord van het e-mailaccount, niet met het hoofd account! Het spamfilter werkt per mailbox, niet per klant.

Hm, dat zou dan een nieuwe tegenvaller zijn, als Freedom/Soverin niet naar mijn Roundcube-adresboek kijkt (hoewel op zich niet zo heel raar). Maar goed, ik zal gaan whitelisten. Wéér een taakje erbij.

Spam (wereldwijd gezien) is een groot probleem, en dus is spamcontrole zeer nuttig. Maar ook moeilijk om goed te doen. Mijn voorlopige conclusie is dat de spamcontrole van Sovering te streng is, en dat wat ik eraan kan veranderen (door het verhogen van de spamscore) niet genoeg is.

beste @JeroenT ,

ik meldde deze testen, omdat ik meen te herinneren dat een soortgelijk probleem vaker is besproken op deze community.
Daar ik zelf het probleem niet heb, weet ik de gegeven oplossingen / oplossingsrichtingen niet zo gauw meer.

Snuffel hier even wat dieper rond, zou ik zeggen. (bv. op SPAM of ONTERECHT)

Voor toekomstige lezers zou het fijn zijn,
als jij jouw (deel- )oplossing hier ook wil vermelden.

Ik heb er ook last van. De spamscore maximaal zetten helpt ook niet eens.
Ik krijg nooit spam omdat ik alleen mijn domein gebruik en iedereen een eigen e-mail adres geef zodat ik herken waarvan dat zou komen.

Ik mis gewoon de optie om het spamfilter geheel uit te zetten.
Ik hoop dat Freedom snel een eigen mailserverpark gaat opzetten en niet lang meer leunt op die brakke opzet van Severin. Ik mis hier echt de techniek van XS4ALL.

Bij spam filters een * invullen bij " Nooit als spam markeren".

in mijn ogen is “filteren met een ster” niet helemaal hetzelfde als “helemaal uitzetten”
Maar als het effect het zelfde is, dan wel goed.

Ah, die kende ik nog niet (met enkel een sterretje). Ik zie nu wel dat alle filters (ook de niet spamfilters, dus bijvoorbeeld bepaalde mailtjes naar bepaalde mappen verplaatsten) dan ook niet meer werkt, dat is wel jammer want dat heeft niet met spam te maken.

Ik zie overigens dat de spammeldingen die ik krijg en geen spam zijn (false positive) een lage score hebben van meestal onder de 1,5 en dan de volgende kwalificatie krijgen:

X-Soverin-Spam-Result: default: False

Prima dus en dan komt (bijvoorbeeld):

X-Cloudmark-Verdict: spam
X-CMAE-Score: 100
X-CMAE-Analysis: v=2.4 cv=KoRL23WN c=0 sm=1 tr=0 ts=661f69e4 b=1
p=bxzW7o5ufqBdoSxYehcA:9 a=sUssMQoezLjckEYTciuUjg==:117
a=sUssMQoezLjckEYTciuUjg==:17 a=5KLPUuaC_9wA:10 a=M51BFTxLslgA:10
a=-r7K6Dt_AAAA:8 a=5I0RZL_8EizHaBF7zJMA:9 a=QEXdDO2ut3YA:10
a=SSmOFEACAAAA:8 a=lvQvEqAhAAAA:8 a=NtLoATbEAAAA:8
X-Cloudmark-Reporter: NlwlLlfLKT43uivAXkkDnGifYTY=

en daar gaat het telkens mis bij mij. Ik zou Cloudmark wel willen uitschakelen maar weet niet hoe…

Arjan

Als je merkt dat je mail hebt ontvangen, maar dat deze onterecht als spam gemarkeerd is, dan ontvangen we graag het .eml bestand van de mail via helpdesk@freedomnet.nl. Wij sturen deze mail dan door naar Soverin, zodat ze het spamfilter kunnen opvoeden.

TIP: Zet in het onderwerp van het bericht ‘HAM’.
TIP2: Doe dit alleen voor berichten waarvan je het niet vervelend vind dat andere mensen ook de inhoud kunnen meelezen, want deze wordt mee gestuurd in het .eml bestand.

EML bestand downloaden in de webmail

  1. Open de mail
  2. Klik op ‘Meer’ (1)
  3. Klik op ‘Download…’ (2)
  4. Klik op 'Bron (.eml) (3).

Wij sturen die bestand door naar Soverin, zodat het spamfilter opgevoed kan worden. Let er op dat het opvoeden niet betekend dat de mail hierna automagisch altijd in de inbox beland, maar het geeft het filter in ieder geval meer materiaal om te zien wat spam is en wat niet.