Een tijdje terug heb ik een verhuizing in gang gezet van Odido naar Freedom. Deze zou gaan plaatsvinden in de nacht van 6 op 7 april echter lijkt de verbinding nu al opgeheven te zijn. Op de ONT knippert het PON lampje en LOS is gewoon uit. Van wat ik begrepen heb houdt dit in dat het ding zich niet kan aanmelden op het netwerk maar er wel licht is. Niet heel vreemd natuurlijk als de verbinding inderdaad al opgeheven is.
Hoewel bovenstaande de meest logische verklaring is moet hierbij wel gezegd worden dat ik afgelopen week het serienummer van de Odido ONT heb laten registreren bij Freedom. Deze gebruik ik liever gezien deze er toch al hangt, compacter is dan de Freedom ONT en, ik gok, wat minder stroom verbruikt. Nu weet ik echter niet of dit misschien een conflict veroorzaakt kan hebben ergens.
Mijn vraag is nu of iemand van Freedom misschien even zou kunnen kijken of de verbinding weer tot leven gebracht kan worden door aan wat knopjes te draaien. De ONT is hier inmiddels spanningsloos.
Bij jouw verhaal komen de volgende vragen boven:
.1.
is de techniek van de twee besproken ONT’s wel hetzelfde ?
( bijv. O-ONT=GPON, nieuwe F-ONT=XSGPON )
Dan helpt het registreren van het ID-/Serie-Nummer niet.
Gegevens van de nieuwe ONT staan waarschijnlijk in één van de Freedom-aanmeldings-emails.
.2.
Verandert de belichter tijdens de overstap ?
Waarschijnlijk verandert er in dit Paasweekend niet veel.
Maar je kunt het proberen:
deze hele dag de aangesloten ONT spanningsloos laten (dus UIT) en morgenochtend even AAN, .. ..
kijk na een half uur wat het resultaat is.
Voor assistentie via helpdesk, bel (tijdens kantoooruren) of (beter) stuur een mail naar helpdesk@freedomnet.nl. Tot die tijd wordt het wachten.
Inzake ONT e.d., niet dat het hier helpt, als consument niet zelf (laten) gaan bemoeien met installatie/overstappen zodat het normale over/aansluitproces gevolgd gaat worden met - mijn stokpaardje - altijd een monteur.
Los hiervan kan het zijn dat Odido de door haar in bruikleen gegeven zaken zoals ONT, na overstap, zal gaan terugvragen. Dit kan t.a.v. wijzigen serienummers dus nog wat voeten in de aarde gaan krijgen.
Jouw stokpaartje zal ik je niet ontnemen maar ik heb genoeg ervaring met glas in datacenters. Dus ja, ik weet hoe ik een kabeltje ergens in kan prikken (en schoonmaken). Dus ga nu even niet van een gemiddelde consument uit. Nog sterker, ik denk dat geen van de mensen die hier iets posten onder een ‘gemiddelde’ consument vallen.
Het gaat niet wie whatever meer/minder ervaring heeft.
De monteur heeft vanuit zijn opdracht sws betere mogelijkheden iets te laten werken dan een buitenstaander die geen enkele bevoegdheid of toegang heeft (om iets te, laten, wijzigen).