[ techniek-wijziging: ] .. is (weer) nieuwe FritzBox kopen mogelijk?

Hier zijn de ADSL-wijkasten uitgezet.
We draaien nu :spraydot: Freedom op glas, via ONT-aan WAN-poort;
in ons geval KPN-net, KPN-licht, AON-techniek.

Bij aanvang kochten wij een ADSL-FritzBox, die werkt nu aan een Genexis-ONT. Alles werkt prima, maar die ONT wordt overal zoetjesaan vervangen.

Onze Fritz is inmiddels een aantal jaar oud. Dat brengt mij bij de vraag:

  • mag ik als :spraydot: Freedom-klant
    (na enkele jaren) opnieuw een nieuwe FritzBox kopen (in ons geval dus een 5530-AON met AON-spf-module) ?

( ik stel de vraag hier, omdat ik vermoed dat deze kwestie bij meer klanten zal spelen zodra de techniek wijzigt )

Misschien ben ik “te laat” omdat de conversie inmiddels al heeft plaatsgevonden; maar dan wordt ook dàt hier duidelijk voor toekomstigen.

Ik zou zelf niet meer in AON investeren, kwestie van tijd wat betreft uitfaseren en zal het zeer waarschijnlijk vervangen worden door XGS-PON. De Genexis devices die momenteel actief worden vervangen worden zijn volgens mij een XGS-PON serie met slechte voeding. Wat is de reden dat je het wil gaan vervangen, omdat je iets nieuws wil of omdat je een device minder wilt hebben?

Dat met AON wijken naar XGS-PON omzetten, zijn ze het nog niet over eens.
Het heeft geen meerwaarde in een wijk waar iedereen een eigen vezel heeft.
Niet mijn mening, maar de mening van de beheerders van het netwerk hier.(geen KPN)

@Drs_W Zat je nog op ADSL terwijl je ook al de glasvezel optie had?
Vergelijk de 5530 goed met wat je nu hebt. Wat is de winst?

Minder energie gebruik (wegens 1 laser voor meerdere aansluitingen?) schijnt toch wel een dingetje richting toekomst te zijn als ik mensen van KPN zo hoor. Maar of dat uiteindelijk ook opweegt tegen de nieuwe hardware investeringen die hiervoor nodig zijn voordat de oude hardware eol is, is denk ik persoonlijk nog wel even de vraag. Daarnaast hangt het denk ik ook van de netwerkeigenaar af of ze wel of niet actief migreren naar andere techniek, als die overgaan zul je uiteindelijk wel mee moeten op termijn.

Toen ruim 13 jaar geleden Reggefiber hier glas aanlegde, is in de meterkast zo’n apparaat neergelegd.
Dat oude ding werkt nu nog prima; maar is wel gedateerd spul… …

Daarnaast heb ik liever spul van AVM in mijn kast dan het bejaarde oosterse spul.

En inderdaad: het scheelt een device (en dus energie).

Ik zat al jaren bij XS4ALL op DSL.

Dus bij aanvang :spraydot: Freedom ook nog

Vorig jaar heeft de groene kabelaar hier de ADSL-kasten uitgezet; half jaar na hun aankondiging.
Dus moesten we over naar glasvezel.

Naar mijn idee zit een grote winst in het feit dat het glassignaal meteen in een FritzBox binnenkomt,
dus dat het met de privacy (en technische degelijkheid) beter is geregeld.

Als ik een AON-Fritz gebruik, dan kan ik bij storing daarvan altijd nog terug naar de huidige configuratie; dus ik zit dan niet lang zonder “buitenwereld”.

De 5530 heeft minder LAN-poorten, maar dat is in huis om-te-configureren.

Er schijnt wel een probleem te zijn met de FritzBox 5530 icm GPON SFP en TV. Ik weet het fijne er niet van (heb geen tv nodig) maar wellicht weten anderen/Freedom daar meer over.

@Drs_W
Zo simpel is het verschil niet.
Onder de motorkap is de 5590 helemaal anders dan de 5530.
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box-Family#FRITZ.21Box_Fiber

ik weet dat de

is, maar Freedom levert die nog niet. ( volgens mij zijn onderhandelingen gaande, maar moet de prijs voor Freedom zèlf nog ‘interessanter’ worden… … )
Levering ook graag via Freedom, om voor hèn de hoeveelheid geleverde Fritzen wat te verhogen.

Met mijn laatste zin bedoelde ik de vergelijking tussen 2 situaties :

  • nu : fiber → ONT → WAN-van-7590 (met 4 LAN-poorten)
  • straks : fiber → 7530 (met totaal 3 LAN-poorten, waarvan 1 snelle)

Dat is bij storing van de FritzBox vlot weer terug te bouwen in de huidige situatie.

En ja: ALS de 5590 vlot leverbaar is voor een redelijke prijs (in vergelijking met de 5530) ,
dan komt díe natuurlijk ons huis binnen… … (hoewel ik z’n volle kracht niet nodig zal hebben)

Het verschil is 6 tientjes op dit moment.(consumenten prijs)
Als ik een 7590 had gehad, zou ik niet naar een 5530 zijn gegaan.
In mijn Fritzbox zitten nu ook maar 2 ethernet kabels.
Het verschil zit ook in de SFP poort.
Als er ooit 10Gb xgs-pon komt, ben je beter af met een 5590.
Ik vind de info van AVM een beetje wazig over dit verschil.