Telefoonboek van Dect telefoon toewijzen aan Dect telefoon

Wij hebben een Ftritzbox 7590 en er zijn via een TRUNK twee telefoonnummers ingevoerd in de Fritzbox. De Fritzbox is dus de telefooncentrale. Één telefoonnummer is toegewezen aan een DECT telefoon. Standaard wordt daar het telefoonboek van de Fritzbox aan toegewezen. Ik wil echter het telefoonboek dat in het DECT toestel zit toewijzen. Iemand enig idee hoe dit te doen?

Die keuze zit niet in de Fritz!Box maar in de DECT. Ik heb ook een 7590 en een Fritz!Fon DECT. Ik kies op de Fritz!Fon: Menu Telefoonboek OK Opties Telefoonboekselectie OK

Je kunt wel een 2e telefoonboek aanmaken.
Ieder toestel kan zijn eigen telefoonboek hebben.

Bedankt @ctjacobs en @Erik Wij hebben een Siemens Gigaset en die heeft geen telefoonboekselectie. Het ziet er naar uit dat we het advies van @Erik op gaan volgen.

Bij het testen van het telefoonboek dat nu gekoppeld is aan de DECT stuit ik meteen op het feit dat de naam van de beller niet in het scherm van de DECT telefoon verschijnt. Ik heb mijn 06 nummer ingevoerd en mijn naam, maar inhet display van de DECT verschijnt het 06 nummer. Qua instellingen, zie de schermprints. Of vergeet ik iets?
telefoonboek1

Probeer eens met de onderste veld, nummerweergave, op gedeactiveerd te zetten want je wil immers geen nummer zien. :wink:

Ja, ik zag het ook, maar dat is geloof ik voor uitgaande telefoongesprekken, want er is geen verschil.

Grappig: als ik met de mobiel bel naar de DECT dan verschijnt dus het 06 nummer in de display van de DECT. Bel ik vanaf de DECT naar mobiel door het gehele nummer in te typen, dan herkent hij dat nummeruit het telefoonboek dat in de DECT zit en neemt in de display van de DECT die naam over. Op de mobiel verschijnt de naam die de smartphone is opgeslagen. Kijk ik daarna op de DECT naar de lijst ‘uitgaande gesprekken’ dan staat daar bovenaan de naam zoals ik het heb opgeslagen in de FRITZBox.
Mijn doel is: Als er naar de DECT gebeld wordt met een nummer dat wij in een telefoonboek hebben staan met de naam daarbij dat die naam in de display verschijnt.
Dat schijnt dus een hele klus te zijn met een oude DECT telefoon. (iets van20 jaar oud?)
Tijd voor een bakkie.

1 like

Ik heb ook jaren lang een oude dect aan de Fritz gehad.(Philips)
Die zijn veel minder compatibel dan de Siemens
Na 20 jaar zou je een fritzfon kunnen overwegen.
Ik heb er inmiddels 3. De oudste is al 10 jaar oud.

Heel af en toe wordt ik gebeld door iemand die de naam mee stuurt op de lijn.
Het is dan lokaal een onbekend nummer, toch zie ik een naam van de beller.

@Erik En wat krijg je te zien als er iemand jou belt die in het gebruikte telefoonboek staat? De door jou ingevoerde naam bij dat nummer?

Nog een dingetje. Hoe roep ik in de DECT (Siemens Gigaset) het telefoonboek dat inde Fritzbox staat op?
Gevonden via een 11 jaar oude vraag op xs4all!
Toets in: 3# en groene telefoon knop. Voila, het Fritzboxtelefoonboek dat gekoppeld is aan dit toestel verschijnt!

Ik zie de naam en de bijbehorende afbeelding.
Ik hoor de bijbehorende beltoon.
De M2 heeft wel wat beperkingen qua beltoon en laat geen afbeeldingen zien.
Beltonen zijn verdeeld in groepen en in het toestel kun je een nummer ook een afwijkende beltoon geven.
Ik heb een andere beltoon voor 121, 122, intern en VIP.
In de nieuwe modellen kun je 5 beltonen zetten.
Het is veel meer dan de telefoon, door de vele functies.

Het zal wel aan de ouderdom van de DECT liggen.
Wat heb ik gedaan. Telefoonboek aan de DECT toegewezen in de Fritzbox.
In de DECT kan ik deze benaderen door 3# en telefoontoets in te drukken.
De DECT heeft ook z’n eigen telefoonboek.
Telefoonboek in Fritzbox en DECT bevatten beide dezelfde contactpersonen met hun telefoonnummers. In de DECT net iets anders omschreven dan in de Fritzbox.
Wordt de DECT gebeld door iemand die in het telefoonboek van de Fritzbox en in de DECT staat, dan wordt alleen het telefoonnummer weergegeven. Ook als het alleen in de DECT staat. Ook als het alleen in de Fritzbox staat. Ook als het onbekend bij ons is.
Missie niet geslaagd. Jammer, om hier nou een FritzFon voor aan te schaffen, ik weet het nog niet.

Kan gesloten worden.

Tja, en dan toch maar een FritzFon aangeschaft. Dat de combinatie oude DECT-telefoon en telefoonboek in de Fritzbox niet de aan een nummer gekoppelde naam laat zien is niet prettig. We hebben de M2 aangeschaft. Van het weekend maar installeren.

Fritz!Fon M2 aangesloten / aangemeld. Via het DECT knopje (6 - 8 seconden indrukken) op de Router; de taalinstellingen worden meteen omgezet in NL. Daarna verder ingericht in de Fritz!Box 7590. Telefoonboek toegewezen (staat geloof ik standaard aan bij Dect telefoons) en het huisnummer bellen vanaf mijn mobiel. En wat blijkt? Mijn naam zoals ik in het telefoonboek in de FritzBox sta wordt NIET getoond op het scherm van de FritzFon.

Zucht.

Eerst maar eens een rondje met het hondje.

Dan heb je het nummer niet exact zo zoals in de lijst met ingaande gesprekken.
Je krijgt de naam en type op het scherm.
Ik heb alle nummers er in staan zoals 0211234567

Heb de help lijn van FritzShop gebeld en een link gekregen naar hun Knowledgebase.

Straks maar eens kijken.

Heb deze ook gevonden.

Laatste is de naam van de uitgaand/ingaande lijn.
Alleen nuttig als meer lijnen hebt.
Er zit een kronkel in het OS, Fritz vergist zich in de telefoon met het loggen van de uitgaande lijn.

Inderdaad, die laatste heb ik niet nodig.

Maar het werkt! De naam die gekoppeld is aan een telefoonnummer wordt nu weergegeven in de DECT telefoon als die contactpersoon ons belt op de DECT.

Wat heb ik gedaan?
Ga naar > Fritz!Box > Telefonie > Eigen telefoonnummers > tabblad aansluitingsinstellingen.
Zorg dat de instellingen zo staan:

En bevestig dit.
(ik woon in het 0599 netnummer gebied)

En dat de telefoonnummers van de contacten als volgt in het lelefoonboek staan: 003130987654321, 030987654321 of +3130987654321. Of als 0698765432.
DJmobiel)

Dat zou voldoende moeten zijn, maar helaas het werkte nog niet. Na weer een mailwisseling kreeg ik het verzoek om:

Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op “Telefonie” > klik op “Eigen telefoonnummers”. Klik op de knop (Bewerken) voor het betreffende telefoonnummer. Voer in het invoerveld “Suffix voor Internet nummers” het achtervoegsel 0*31 in.
Klik op “OK” om de instellingen op te slaan.
Nul31.herschaald

NaamWeergeven

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.

En toen heb ik de oude Gigaset ook maar weer aangesloten en gekeken of de naam daar nu ook wordt weergegeven …

Wat denk je? JA!

Dat noemen we nu “leergeld betalen”.

2 likes