Teletekst ondertiteling bij programma gemist en opgenomen programma's

Ik ben nieuw hier (en een nieuwe freedom abonnee). Als dit de verkeerde weg is om deze klacht te melden; laat mij dat dan weten.

Uit berichten op dit forum begrijp ik dat al 18 maanden bekend is dat teletekst ondertiteling niet werkt bij terugkijken of afspelen van opgenomen programma’s. Mijn hard disk videorecorder van ca. 15 jaar geleden kon dit wel. De TV ontvanger van XS4ALL kon dit ook.

Ik vind dit een aanfluiting; niet van deze tijd en zolang dit niet gefixt wordt kan ik Freedom TV aan niemand aanbevelen.
Mensen met gehoorproblemen worden hiermee gediscrimineerd. Ik gebruik het woord discriminatie niet snel, maar hier is het op zijn plaats.

Peter Knoppers - a.k.a. buttonius

Welkom. Heb je al contact gehad met de helpdesk, als het gaat om melden en aanhangig maken van een klacht ?

Los daarvan zijn er altijd wel technische (on)mogelijkheden en verschillen voor iets dat bij de een wel en voor de ander niet werkt. Teletekst is vaak een toegevoegde dienst waar je - als klacht - niet op kunt beroepen.
Ik kijk bv veel satelliet en de een zender doet niets, de andere maakt er een (onleesbaar) rommeltje van en maar weinig uitzenders ondertitelen echt goed met wat er daadwerkelijk in context wordt gezegd.

Iets anders is te pas en onpas met de discriminatiekaart rammelen. Er is pas sprake van discriminatie als er (bewust) onderscheid wordt maakt door een bepaalde groep mensen in de populatie (oneerlijk) achter te stellen.
De krant of plaatselijk suffertje discrimineert ook geen blinden.
Dat je “mag” verwachten dat een leverancier rekening houdt met haar doelgroep(en), ben ik weer met je eens. Hierbij opletten dat die als bijkomend dienst, geen doel op zichzelf gaat worden.

Nou ik mag aannemen dat als iets al 18 maanden bekend is en waarschijnlijk gewoon een ontbrekende functionaliteit in een extern ingekocht product is, dit echt niet “even” gefixed gaat worden met een belletje naar de helpdesk…
Dit zal door iemand moeten worden opgepakt, ik neem aan iemand bij Canal Digitaal, en DIE is wellicht ook weer afhankelijk van de functionaliteit in een product wat ze daar ook weer gekocht hebben (en wat wellicht een ander product is dan XS4ALL/KPN gebruikt).
Als je TS streams in zijn geheel opneemt met de juiste pid’s erin dan heb je gewoon teletekst. Maar als er iemand gedacht heeft “we maken er gewoon een mp4’tje van met geluid en beeld” dan niet.

Of de aanbieder van het programma al of niet bruikbare ondertitels meegeeft (via teletekst of via DVB subtitling) daar heeft de vraagsteller het niet over, en deze aanspreken op misbruik van “discriminatiekaart” dat lijkt me ook niet terecht. Er zijn tegenwoordig zat mensen die dat doen maar dat gaat om heel andere situaties.

1 like

Het gaat hier om ondertiteling informatie die al door de programmabron is meegestuurd (op teletekst pagina 888). Hoe dat tegenwoordig (in HD video signalen) gecodeerd wordt weet ik niet, maar dat is ook niet van belang.
Bij opgenomen programma’s, of “begin gemist”, zijn de overige teletekst pagina’s (als die al bestaan), niet van groot belang. Het zou dus voldoende zijn om een systeem op te zetten dat alleen de inhoud van pagina 888 registreert. Die informatie zal op een of andere manier weer beschikbaar moeten komen in de Amino set top box die dat, voor gebruikers die dat wensen, over het videobeeld plaatst. De Amino set top box kan teletekst ondertiteling doen bij directe bekeken programma’s; dus de hardware is er toe in staat.

Over het spelen van de discriminatie kaart… In een wereld waarin bouwers van openbare gebouwen verplicht zijn deze goed toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers, is het niet meer dan redelijk dat providers van TV systemen deze goed toegankelijk moeten maken voor slechthorenden.

Ik steun en berijp de principes maar het zijn (ver)glijdende waarden. Appels, Peren en in die vorm vooral een beleving dat wmb geen discriminatie is. Mensen worden niet omdat ze beperkingen hebben, daarom achtergesteld.
Gebouwen waar je als (helaas) beperkte moet zijn is heel wat anders dan vermaaksdingen hebt waar je een keuze hebt.

Ik kijk veel satelliet en kan je alvast vertellen dat 80% van mijn kanalen sws geen, laat staan zinnige, ondertiteling meestuurt. Meestal doen de hoofd/staatszenders wel iets op dat gebied maar nergens staat er iets vastgelegd, hoe (on)redelijke ook, dat dit moet gelden voor (online) replays.

De enige manier die je dan als gebruiker kunt uitspelen, is dat zelf juist wel en ook) aangeven met een klacht indienen en als dat geen effect heeft, wegwezen.
Het heeft geen zin een punt (of stennis) te maken als dat niet wordt of kan worden opgepikt en al helemaal niet als iets al 18 maanden speelt.

Los daarvan zit het probleem imo niet bij Freedom maar bij haar uitvoerder dwz Canaal- Digitaal die alle techniek via Freedom lijnen (aan)levert.

Nou dat is wel van belang, want als er geen aandacht aan geschonken wordt dan mis je functionaliteit.
Een dergelijke stream bevat diverse “sub-streams” en dat zijn beeld, geluid (kunnen ook meerdere geluidskanalen zijn, trouwens ook meerdere beeld kanalen) en daarnaast heb je dan nog zaken als teletekst, DVB subtitling, enz. Er zijn ook andere ondertitel mogelijkheden, bijvoorbeeld met beschrijving van het beeld enzo.
Als je die hele bundel opneemt dan is er niets aan de hand. Ga je daar selecties uit maken (als aanbieder) dan kan de klant wellicht in opnames niet alle functies die deze gewend is gebruiken.
Ga je Teletekst “gedeeltelijk” uitzenden dan krijg je weer klanten die andere paginanummers missen waar ook ondertitels in zitten. Dus dan is “alles” opnemen beter.

Maar goed dat wordt kennelijk niet gedaan. En je mag er vanuit gaan dat dit niet is “om buttonius het leven zuur te maken”, er is vast een reden waardoor dit niet zo simpel is. En dat kan al zo iets zijn als “we gebruiken Amerikaanse apparatuur en daar kennen ze geen teletekst”. Dan kun je inderdaad bellen en er een opmerking over maken, maar verwacht niet dat er maandag dan iemand andere apparatuur gaat bestellen. (en dan nog, dan wordt die misschien pas over 2 jaar geleverd met de huidige chipstekorten)
Het enige waar je dan nog op kunt hopen is dat het toch ergens een configuratie optie is die anders gezet zou kunnen worden. En dan maar hopen dat het je lukt om dat verzoek via de ongetwijfeld vele schijven waarover dat moet lopen bij de beheerder te krijgen.

1 like

Ik zit nu pas te (be)kijken dat die “opname” functie plaatsvindt in de cloud als verzorgd door Canaal-Digitaal. Het lijkt mij dus geen specifiek kastjesfunctie o.i.d. zoals je die wel tegenkomt bij echte (PVR) recorders (die zoals TS ook noemt) dan een eigen harddisk hebben.

Weet iemand wat de exact de beloofde technische specs zijn die CD t.a.v. hun opname/replay biedt ?
Veel meer dan een aantal uur & houdbaarheid, kan ik er niet over terug vinden.
Als in die cloud de teletekst/ondetiteling substreams niet worden opgenomen, kan (en is) dat Freedom niet kwalijk worden genomen dat zij die niet (kunnen) doorgeven.

Bijkomende vraag is of en welke providers die teletekst-stream(s) in hun cloud dan wel de teletekst-streams zouden opnemen en aanbieden ?
Ook leuk omdat je dan zeg tot een jaar terug, teletekst kunt terugkijken. Interessant om te weten omdat kennissen van mij nu nog een eigen recorderfunctie hebben die geen probleem zou hebben om teletekst mee op te nemen. Gaan ze overstappen naar een ander systeem, kunnen ze dus iets verwachten als wordt genoemd door TS.

Vorderingen en voorlopige conclusies

Samenvatting: Freedom wil hier geen werk van te maken.

Zoals in een van de reacties gesuggereerd, heb ik deze klacht ook per email aan de Freedom helpdesk gemeld, waarbij ik het een defect noemde. Daarbij de concrete vraag mij te laten weten per wanneer men verwacht dit defect gerepareerd te hebben. Daarop kwam geen inhoudelijke reactie.

Een week later heb ik telefonisch contact met de helpdesk gezocht. De helpdesk medewerker heeft even op dit forum gelezen waar het over ging en mij daarna doodleuk gemeld dat het probleem bij Canal Digitaal ligt.
Maar zo werkt de wet in Nederland niet. Als ik een defect product heb gekocht moet ik daarmee naar de leverancier waar ik het gekocht heb en die moet het oplossen; niet de fabrikant of importeur. Het probleem is van de leverancier. Maar mijn pogingen om de medewerker dat uit te leggen werkten niet.
De enige ietwat constructieve optie die de medewerker gaf was voor TV kijken naar een andere provider te stappen.

Ik ben nu inderdaad op zoek naar een andere TV provider die programma gemist, opnemen van programma’s en het terugkijken daarvan ondersteund met niet verwijderde teletekst ondertiteling. Je kunt TV bij Freedom al na een maand opzeggen (Internet pas na een jaar). Maar een alternatieve provider voor alleen TV lijkt niet te bestaan. De informatie van NLZiet lijkt te vertellen dat teletekst niet werkt, maar het is een beetje onduidelijk.

Helaas verkoopt KPN haar digitale TV dienst niet zonder Internet van KPN. Ik zou toch haast overwegen om een IP tunnel aan te leggen naar een kennis die bij KPN zit en die op mijn kosten nog wel een tweede KPN ontvanger kan nemen…

Ik zit nu, zo te zien, voor een jaar vast aan Internet van Freedom. Met mijn overstap voor Internet, TV en telefonie naar Freedom heb ik een defect product gekregen dat de leverancier weigert te repareren. Als dat (juridisch) voldoende hard is te maken, is het hele contract (dus ook dat voor Internet; want het is triple play) zonder kosten te ontbinden. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Als Freedom een redelijk deadline geeft voor het oplossen van dit defect dan blijf ik graag!

Ik zal nieuwe informatie hier posten en ook bijhouden op mijn blogje: Buttonius - Overstappen van Internet en TV

Ik heb geen tv van Freedom genomen, aangezien ondertiteling voor mij ook een must is.
Mijn oplossing is kabel televisie bij ziggo.
Kost tegenwoordig € 20,95 per maand en per maand opzegbaar.
Misschien iets voor jou?

Een week later heb ik telefonisch contact met de helpdesk gezocht. De helpdesk medewerker heeft even op dit forum gelezen waar het over ging en mij daarna doodleuk gemeld dat het probleem bij Canal Digitaal ligt.

Wel triest dat iemand van Freedom zich er zo met een Jantje Van Leiden afmaakt. Ik zou nog een keer met de helpdesk bellen en als dat geen fatsoenlijke opvolging krijgt, een klacht indienen op klacht@freedomnet.nl.
Dat proces heb je sws nodig om (eerder) van je contract af te komen. Wanneer een leverancier zijn aangeboden kwaliteit niet waarmaakt, heb je alles reden(en) om je contract voortijds te ontbinden. Voorwaarde is wel dat je die leveranicer in staat stelt om met een (verbeter)voorstel te komen. de leverancier kan zich sws niet verbergen achter zijn partners.

Een oplossing met ook nog een laptop erbij “does not pass the wife test”. Alles moet alles met 1 afstandsbediening te besturen zijn en binnen 15 seconden van standby naar ready gaan. Ik gebruik een Philips SRP5004/86 en ik kan 'm aanbevelen. Die leerde gemakkelijk alle codes van de afstandsbediening van de Canal Digitaal set-top-box, hij kende de aan/uit van mijn TV en aan/uit en volume van mijn versterker.
Inderdaad; ik gebruik nu al drie apparaten als ik TV kijk en dat is al af en toe problematisch. Wanneer een van die apparaten een aan/uit signaal gemist heeft wordt het al lastig…

Het gaat om Nederlandstalige NPO, RTL en SBS6 programma’s. Die zijn bijna altijd via teletekst ondertiteld. Deze TV-bedrijven doen echt hun best voor hun slechter horende kijkers en dat waardeer ik.

Peter

TV van Ziggo met de virtuele video recorder kan niet zonder Ziggo Internet. Samen kost dat minimaal EUR 61,95; geen EUR 20,95.

Ok. Volgens mij is het duidelijk zo. Er ligt een klacht bij Freedom die we aan het behandelen zijn. Er zijn een aantal alternatieven die we op deze pagina bespreken: De verschillende vormen van televisiekijken | Freedom

Het lijkt me verstandig om de feedback die je over televisie hebt te melden in de survey over de ervaringen met Canal Digitaal. Dan kunnen we dat met Canal Digitaal bespreken en hun product verbeteren. Zie link: Ervaringen Canal Digitaal

Bij deze sluit ik het topic. De vraag van de topicstarter is beantwoord.