Sinds een paar weken (vermoed ik) zie ik op mijn Fritzbox een enorme hoeveelheid IPTV verkeer. Vooral in de avonduren reset mijn Fritzbox en/of wifi regelmatig en is lan en internetverkeer stroef of onmogelijk.
Ik heb overigens helemaal geen IPTV van Freedom! Wat kan hier aan de hand zijn? Heb twee weken geleden een mail naar de helpdesk gestuurd en helemaal niets gehoord. Is hier iemand die dit kan verklaren, kan ik hier zelf iets aan doen? Ik sluit een screenshot bij, zelfs in de morgen 250Mb/s nauwelijslan verkeer.
Als je al je devices loskoppelt heb je dan na enige tijd nog steeds dat āongewensteā verkeer? Indien nee dan weer 1-voor-1 aansluiten en uiteindelijk zou je zo het iptv verkeer moeten kunnen vinden. Je kunt ook bij je individuele devices (max 6 dacht ik?) aanvinken dat de internetsnelheidsgegevens vastgelegd moeten worden (via Thuisnetwerk, Netwerk, en dan individuele devices bewerken) en dan vervolgens de hoeveelheid verkeer per device bekijken en zo de ādaderā vaststellen.
Ik schat in dat er ergens een device (gaming device, camerasysteem of zoiets?) met voorrang wil communiceren en het verkeer daarom als iptv presenteert wat normaal gesproken voorrang heeft.
Nee geen cameraās of andere slurpers hier. Vannacht en vanochtend, eigenlijk de hele dag komt dit IPTV gelabelde verkeer binnen, upstream verkeer is minimaal. Ben momenteel alleen thuis, met maar 1 PC aan, en wat kleine wifi zaken. We hebben alleen NL Ziet en Canal+ app, die eigenlijk alleen 's avonds worden gebruikt. Het gaat echt om honderden en Mbās per seconde. Ik vermoed toch een probleem vanuit het netwerk.
Oneigenlijk IP TV verkeer dat vanuit het netwerk dus op onze Fritzbox terecht komt.
Ik denk dat ik maandag dan maar ga bellen naar de helpdesk want ondersteuning per mail is toch echt wel non existent lijkt wel bij Freedom.
Zover ik weet, zit het gewone internet hier op VLAN6 en de tv op VLAN4
De iptv curve, komt alleen als er verkeer is op VLAN4
Het eerste waar ik dan aan denk, is jouw Fritzbox wel juist ingesteld.
Staat het provider profiel op Freedom?
Staat de automatische configuratie aan?
Doe een wireshark/packet trace op de FB om te zien van waar naar waar de packets lopen.
FB ā [Help-Info] ā link-onder [FRITZ!Box Support] ā [Packet Traces] ā start [Interface 1 (āiptvā)].
Eventjes laten lopen, dan stoppen en de uitgaande file verwerken met WireShark. Dat bestand kan je eventueel ook meesturen voor helpdesk analyse.
NB: Als abonnee krijg je (netwerktechnisch) altijd wel wat ongewenste data die (ongevraagd) afkomstig is van elders. Denk aan IGMP of andere broadcasts. Het jammerlijke is dat je als gebruiker dat op je aansluiting niet kan blokkeren omdat de provider cq belichter dat (toe)stuurt.
Het is daarbij niet ondenkbaar dat iets of iemand een (bot)subscriptie lanceert voor/namens jouw mac-adress die dan jouw aansluiting dichttrekt.
Dit hebben we hier eerder zien voorbijkomen. Het was toen (en wellicht nu ook) een fout in een van de knooppunten op weg naar jouw fritzbox. Het zijn datastromen die de verkeerde kant opgestuurd worden en niet wegvallen ondanks dat jij geen (automatische) signalen stuurt dat die stream nodig isā¦ Freedom kon het toen oplossen (met behulp van de externe partijen) dus dat zal nu ook wel kunnen. Dit is niet iets dat je zelf kan oplossen.
Dank voor het meedenken. @Larry dank voor de tip. Ik heb een Wireshark analyse gedaan, zie screenshot. Als ik Google op de source IPās zijn dat allerlei TV kanalen. Soort broadcast van heel veel kanalen lijkt wel. De bestemmings IPās zeggen me niks.
Provider profiel staat op Freedom, aan de configuratie heb ik zelf nooit iets veranderd. Auto config staat aan.
Ik zou zeggenā¦ maak een ticket met het verzoek deze ongewenste broadcast die jouw capaciteit ondermijnd, verder uit te laten zoeken.
Kan zijn dat de router/switch die jou verbindt, niet goed is (af)geconfigureerd en iemand in dat switch-cluster wel het abbo heeft of zelf(s onbedoeld?) staat te broadcasten naar andere āmeekijkersā en daarmee die ādataā dus ook naar jouw connectie toesluist.
of ā¦ geef @Petestorms de hint
om de nieuw gevonden informatie
in een Reply-mail op Ticket-nummer
te mailen aan de HelpDesk;
zij hebben de hier uitgevonden mogelijkheden dan meteen bij de hand.
Geef ook eventueel de LINK naar dit item in de mail mee.
Gebruik dus WEL de mail waarin het Ticket-Nummer staat (anders wordt een 2e, nieuw item aangemaakt)
Heb inmiddels antwoord van Freedom (dank Arien) gekregen.
Het issue was inmiddels wel bij al bij Fiber Operator terecht gekomen. En die hebben het probleem onderkend en de configuratie de 22ste aangepast. Helaas pas na een kleine 2 weken moet ik zeggen.