Televisie werkt beter dan ik verwachtte!

Als Founding member kon ik pas recent een abonnement afsluiten, puur omdat we verhuisden naar een plaats waar Freedom diensten via fiber kon aanbieden (voorheen kon Freedom niet leveren over GPON – gelukkig nu wel).

De verbouwing van onze nieuwe woning nam wat meer tijd in beslag dan gedacht en ik had pas een paar dagen geleden even tijd om de Amino ontvangertjes aan te sluiten. Ik had gedacht dat deze ontvangers gewoon zouden werken als je ze aansluit achter een Fritzbox, ook als daar een gerouteerd subnet achter zou zitten. Dat bleek een misrekening te zijn. De software van de ontvanger werd netjes bijgewerkt, maar het beeld bleef zwart.

Toch maar even de configuratie van het netwerk aangepast, en de Amino’s in hetzelfde subnet geplaatst als de Fritz. Vervolgens kregen zij netjes van de Fritzbox DHCP server een IP adres en werkte alles naar behoren.

Door een apart VLAN aan te maken zitten de Amino’s nu in een soort DMZ, tussen de Fritzbox en een firewall in. Ik vind het verder prima zo. Uiteraard is dit door iedereen zo te bouwen, door switches te gebruiken die met VLAN’s om kunnen gaan.

Tot nu toe werken live streaming en uitzending gemist naar behoren. Het zappen gaat wel wat langzaam, maar daar is prima mee te leven.

TV is voor een deel multicast en dat kan niet meer door heel veel extra routers heen. En dat vereist dat er elke 5 minuten een nieuw abonnement voor de volgende 5 minuten wordt genomen. Als dat abonnement uitblijft stopt de stream vanzelf.
(Je hebt dus een Multicast Forwarder nodig die dat abonneren oppikt en doorstuurt naar boven… Bij een switch heb je ook support nodig om multicast over relevante poorten te verspreiden. (multicast snooping).

In mijn geval was het effect van de firewall/router nog veel ernstiger. Zelfs een seconde beeld kwam niet door. :wink:

Zoals beschreven werkt alles prima als je door middel van VLAN tagging de firewall omzeilt (uitsluitend voor de ontvangers uiteraard), en de FRITZ!Box DHCP laat doen etc. etc. voor dat VLAN.

Als je firewall Linux based is dan kun je daar mogelijk MCproxy instaleren.(als er geen MC support is)

Voor mij is de config:
—8<—
######################################
##-- mcproxy configuration script --##
######################################
#protocol MLDv2; #IPv6
protocol IGMPv3; #for IPv4
pinstance CanalDigitaal: vlan4 ==> vlan12 ;
—8<—

vlan12 is bij mij een Multicast VLAN voor de TV
vlan4 komt binnen over de glasvezel. Dit zorg ervoor dat IGMP subscriptie verzoeken van VLAN12 naar VLAN4 gelift worden.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.