Wat een top post @anon97139585! Dit maakt het leven al een stuk gemakkelijker.
Een paar puntjes die ik denk de opening post een klein beetje zouden helpen:
- Je laat een foto van een grondplaat zien, maar een andere (redelijk) populaire was naar mijn idee de TK01 (oid);

Vervolgens referreer je aan de TP-Link TL-SM321B (ver 1,2,3? :p) maar mss handig om een kleine notitie te leggen richting de TL-SM321A (de tegenovergestelde tegenhanger). Dat gezegd hebbende (en dit is een lastige) mss een paar andere compatibile SFP modules? ‘Welke is goed’ is een lastige vraag namelijk (en zo heel vel lijken er ook weer niet te zijn). Mikrotik, ubiquity, FS.com, digitus etc. Jammer genoeg kan je op Tweakers - Wij stellen technologie op de proef niet zoeken op parameters voor SFP modules, wat missichen de reden is dat het een lastige is.
B.v. fs.com heeft deze https://www.fs.com/de-en/products/75335.html?attribute=1464&id=224402, maar daar snap ik dus nog niet waar de 1490/1550 op slaat …
Dus dan is het misschien handig om uit te leggen/toe te lichten, waarom deze module op 1550 ontvangt en 1310 zend, terwijl op wikipedia b.v. een range staat aangegeven voor 1000BASE-BX10 (zie ook de tabel). Waarom staat er op de freedom site namelijk 1490/1550? Is dat een ‘of/of’, probeer maar welke je moet hebben? Of moet je SFP de range aan kunnen, en hoe wordt dat door fabrikanten uitgedrukt?
Verder melde je ook dat de SFP connector ook een kleur indicator heeft, maar volgens mij heeft dat niet met de slijping van de connector te maken als ik dit plaatje moet geloven
Tot slot misschien in het stuke over de connectors, bij de introductie even melden (ezelsbruggetjes if you will) LC (Little Connector), SC (Square/Standard Connector), PC (Physical Contact), APC (Angled Physical Contact) en een korte referentie naar UPC (Ultra polished Physical Contact). Die laatste, las ik in de documentatie van de TL-321A, want was aan het kijken wat voor connector de TL-321B was en keek bij de verkeerde SFP.
Dit zijn vast natuurlijk noob vragen/opmerkingen, maar denk dat het een goede aanvullig zou kunnen zijn op de zeer goede opening post ![]()
Thanks
daarvoor!!