Terminologie rondom glasvezel

Top verhaal dat alles op een mooi rijtje zet !!!

Aangevuld dat veel (AON?) huishoudens twee glasvezels hebben dwz (bij mij) een ‘Blauwe’ aansluiting voor internet en een ‘Groene’ voor TV. Die laatste heeft in de FTU (meestal onder de NTU, zo die er is) een simpele converter die het TV signaal uit de glasvezel omzet naar het coax signaal.

Zijdelings wil ik aanstippen dat passief gedeelde (G/PON) netwerken er voor zorgen dat er minder concurrentie op de (fysiek uitgevoerde) infrastructuur mogelijk is. De ‘eigenaar’ van de kabelinfra (tussen centrale en afnemer) heeft daarmee het alleenrecht qua prijsstelling aangaande het gebruik. Iets dat concurrenten op achterstand kan/zal zetten. Lees ook “link: DPG Media Privacy Gate
Ik kan mijzelf niet onttrekken aan de gedachte dat eigenaren van infrastructuren zo - begrijpelijk - middels deze “opgelegde” technologie, hun toekomst ‘duurzaam’ maken door maar met hooguit één of twee andere (duo)marktpartijen te hoeven (samen)werken.

Links of rechts, zal een concurrent die diensten biedt, gebruik moeten maken van de markteigenaar. Iets dat we vaker zien (en zagen); dat doorgaans de echt vrije keuze van een afnemer inperkt omdat concurrenten (hier technisch) geen andere contractkeuze kunnen maken.

Bij AON is sws meer diversiteit in concurrentie en techniek mogelijk dan bij PON dat inherent technisch maar één smaak en daarmee een typisch gebruik afdwingt. Dat PON veelbelovender zou zijn, is vooral een kwestie van zienswijze.

Keer op keer zie ik trouwens providers teruggrijpen naar techniek om hun netwerk te (kunnen) monopoliseren. Is het niet de aansluiting, capaciteit, kwaliteit, het modem; wordt het wel de (media)converter, router of zelfs via applicatie(firmware) en met (protocol)codering ingeregeld.
Saillant hierbij is dat de eigen (door te geven) diensten, doorgaans daarin (ook prijstechnisch) voorrang krijgen.

7 likes