Testen op snelheid

Sinds kort KPN XGSPON glasvezel via Freedom met dezelfde download snelheid als ik voorheen had met bonded VDSL2, namelijk 200Mb/s. Testen met de Speedtest app levert gemiddeld waardes van 4 - 5 ms, 230 - 240 Mb/s down en 187 - 191 Mb/s up. Gemeten bekabeld zonder VPN.

Op al mijn devices gebruik ik echter VPN van Mulvadd. Het gebruik zorgt voor een iets langzamere verbinding. Nu vraag ik mij af hoeveel ik inlever via Mulvadd VPN als ik een snelheidsverhoging aanvraag voor 500Mb/s of 1Gb/s.

Bij Mulvadd wilden ze geen enkele garantie geven, behalve dat ze op kantoor “we have seen speeds on multiple gbit before from the office when testing towards different servers” zeggen te ervaren.

Hebben anderen hier ervaring mee?
Wat nog beter zou zijn, als Freedom de mogelijkheid zou bieden om voor bijvoorbeeld 1 dag te testen op 1Gb/s, zonder gelijk de rompslomp te krijgen van facturatie.

Ieder andere netwerk aanbieder dan KPN netwerk knijpt niet af en geeft gewoon de volle snelheid. Geen enkele gebruiker vraagt continu de maximale snelheid. Maar ja, KPN he?

Een test als deze voor Freedom, betekent dat er tot 2x toe via KPN netwerk een aanpassing aangevraagd moet worden. Kan me voorstellen dat Freedom daar niet op zit te wachten.

Maar volgens mij kun je per maand je abonnement aanpassen. Dus als het je na een maand testen niet bevalt, schroef je het gewoon weer terug toch?

En vraagt ook nog de hoofdprijs aan Freedom. :frowning:

Ik betaal voor een heel jaar. Als ik de snelheid laat verhogen geeft dat een extra factuur voor de rest van het jaar en als ik het daarna eventueel weer verlaag geeft dat weer een extra credit nota voor het dan teveel vooruitbetaalde. Dat bedoelde ik dus met facturatie rompslomp…

Maar wellicht is het de enige manier om er achter te komen of de throughput via Mulvadd niet ergens onderweg wordt beperkt tot onder de 1Gb/s.

Inmiddels heeft Freedom op mijn verzoek de snelheid van de glasvezelverbinding opgehoogd naar 1Gb/s.
Maximale snelheid voor down- en upload ligt rond de 940Mb/s. Een getal dat ik ook bij anderen zie op het internet.
Via de VPN van Mullvad zie ik een snelheidsvermindering van pakweg 5% voor download en 10% voor upload. De pingtijd ligt met 5ms ongeveer 1ms hoger dan zonder VPN.
Dat lijkt mij alleszins redelijk.
De 1Gb/s glasvezelverbinding is een blijvertje :slight_smile:

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.