Time Zone instelling heeft geen effect op de tijd die mijn wekkerradio (IR100) weergeeft

Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb net een kleine internet-radio gekocht (Oakcastle IR100). Wanneer die de tijd automatisch krijgt via de wifi dan geeft hij de tijd weer voor Engeland, dus UTC + 00:00 in plaats van UTC + 01:00.
Mijn Fritzbox (7590, van Freedom) staat ingesteld op UTC + 01:00, maar als ik dit verander in iets anders heeft dat helemaal geen effect.
Nu weet ik natuurlijk niet of de Fritzbox de time zone niet correct doorgeeft of dat de radio het negeert. Ik kan met Google hier nog niets over vinden (niet bij vragen over de Fritzbox en niet bij vragen over de radio).
Ik heb de vraag ook bij support van de radio maker (majority.co.uk) gesteld maar wie weet of daar ooit antwoord op komt…

Tijdsynchronisatie zoals NTP wat gebruikt wordt op het internet gebruikt altijd UTC als tijd.
Elk apparaat stelt ZELF de offset (en veranderingen in offset zoals zomertijd/wintertijd etc) in.
Je moet dus op zoek naar een instelling op de Radio.

Dit geldt voor elk apparaat dat internet tijd synchronisatie gebruikt.

Hier voor een ander model:
https://www.majority.co.uk/user-manual/fitzwilliam-user-manual/

DAB400: (oakcastle?)
https://www.majority.co.uk/user-manual/dab-400-user-manual/

NTP klokken kunnen synchroniseren standaard alleen als de tijd niet te absurd ver van de huidige tijd afwijkt.
(afwijking normaal > 15 minuten tot 1 uur). Dit om te voorkomen dat een foute klok de zaak makkelijk kan verstoren.
Bij starten van een systeem wordt dan een gemiddelde van verschillende klokken in de lokal klok gezet, het NTP proces zorgt daarna wel voor synchronisatie.

Hoi

Wat je kan proberen is de tijd met de hand zo precies mogelijk instellen en daarna weer op automatisch zetten. Sommige klokken hebben dan zelf door wat je tijdzone is.

Vr.Gr,
Rob

Het is ook maar de vraag of je radio echt de timeserver van je FB gebruikt, als een andere timeserver hard geconfigureerd staat op de radio (best wel aannemelijk, meestal iets als pool.ntp.org), wordt die rechtstreeks gebruikt. Wil je zeker weten dat je de timeserver van de FB gebruikt, moet je als timeserver het IP-adres (of op hostname: fritz.box) van de FB handmatig invullen in je radio instellingen. Maar als het tijdverschil precies 1 uur is, zal je probleem nu vermoedelijk inderdaad te maken hebben met de verkeerde timezone op de radio zelf.

Nee, ze weten dan niet in welke tijdzone je je bevindt, maar weten dan alleen de offset van de lokaal ingestelde tijd met UTC. Uit alleen de offset is niet eenduidig de tijdzone te achterhalen.

Helaas, deze radio/klok lijkt toch gewoon defect te zijn. Er is nergens een instelling voor de tijdzone, en het handmatig instellen van de tijd kan wel maar werkt niet. Wanneer je een tijd instelt en bevestigt komt er een heel andere tijd uit. En wanneer je zomertijd instelt springt de klok 2 uur vooruit in plaats van 1. Lijkt mij een gevalletje van “gewoon niet getest”… Radio teruggestuurd naar Amazon. Morgen een andere radio proberen…

Duh… iets verder kijken en er is ook een IR100 handleiding…

Blz. 16 vertelt hoe de tijd ingesteld kan worden (manueel). Doe dat een keer voordat je die weer op automatisch zet.
Ook formaat kan hier ingesteld worden (12 ap/pm of 24 u klok).

Verder doet het auto detect… NB. Let op het apparaat gebruikt UPnP ( dat is o.a. om gaten in je firewall te hakken.)
Mogelijk wil je UPnP op de firewall uit zetten?.. Altijd een veilige en vrijwel altijd de goede keuze.

1 like

De fritz.box werkt wel goed als time server.
Je moet die wel aanzetten.
De kans dat het apparaat die ook gebruikt zonder in te stellen, lijkt me klein.

Gebruik dit om NTP te testen.

Klopt dat is het probleem niet. Het geobserveerde probleem was: als de timezone goed gezet wordt op de Fritzbox (CETDST) dat dat geen invloed heeft op de radio die synchroniseerd met de fritzbox.

De vraag is welke time server gebruikt de radio a) een van de NTP pools op het internet of b) de DHCP aangedragen NTP server…
(a = zeker geen invloed, b toch ook geen invloed).
Volgens de handleiding is het Netwerk gestuurd (ambigu) of manueel.

Het maakt niet heel veel uit omdat ALLE NTP uitwisselingen gebruiken UTC (geen GMT ivm schrikkel seconden) als Tijdzone gebruiken.
De timestamp kan tot op een paarhonderd picoseconden nauwkeurig de complete tijd van het universum vanaf de BigBang tot ver in de komende milennia omvatten. Zie Network Time Protocol - Wikipedia

Ik heb de tijd heel veel keren geprobeerd manueel in te stellen. Bij elke poging verscheen na het drukken op de grote enter/draaiknop een andere tijd dan wat ik probeerde in te stellen. Vaak kon ik het uur wel instellen zolang ik maar niet probeerde het huidige uur in te stellen. Dan kwam er altijd een uur bij. Heel gek. Minuten kwamen bij het instellen uit op min of meer willekeurige waardes.
UPnP zet ik altijd overal uit. Ik heb de handleiding grondig gelezen. Je kan de tijdzone niet zelf kiezen. Ze wordt ook niet automatisch ergens vandaan gehaald. En het handmatig instellen van de tijd werkte helemaal niet. En ook als ik zomertijd aan of uit zette dan versprong de tijd met 2 uur (vooruit dan wel achteruit) in plaats van 1 uur. Support deed ook alleen maar suggesties die ik al lang had geprobeerd (en gaven toe dat de tijdzone niet kan worden ingesteld). Ik stuur niet vaak iets terug wat ik net gekocht heb, maar deze radio is retour gegaan naar Amazon, met een briefje erin met beschrijving van het defect.
Ik ga nu een Philips TAPR802 proberen. Hopelijk werkt die beter. (Kost iets meer, waarvoor hij ook FM en DAB met hebben wat ik niet plan om te gebruiken… maar het is geen groot prijsverschil… Het is toch maar wekkerradio voor mij dus het hoeft geen luxe apparaat te zijn.)

De tijdzone op de FritzBox geldt aleen voor de FritzBox zelf en niet voor alle ander PCs in het netwerk. De FritzBox kan werken als NTP server in je netwerk, maar aangezien het daarvoor dan een NTP server is, is dat per definitie in UTC zonder tijdzone informatie. Elk aangesloten apparaat is zelf verwantwoordelijk voor de juiste tijdzone en het gebruik daarvan en kan per definitie die informatie niet van een NTP server ontvangen.

Dat is toch ook wat Noci schrijft? :slight_smile:

In de handleiding staat duidelijk dat automatische tijdinstelling UTC + 0:00 geeft. Het lijkt dus een product specifiek voor de UK. Een gigant als Amazon levert dat natuurlijk gemakkelijk uit in de rest van Europa.
De Philips TAPR802 werkt lekker. Je kunt die ook laten synchroniseren op DAB, dan wordt de zomertijd ook automatisch ingesteld.

Hij schreef dat het een probleem was; Het is echter geen probleem, want het is zoals is te verwachten.

UTC+0 is niet specifiek UK.
Die hebben ook zomertijd.
Het is wel de standaard tijd voor radio verkeer.
Normaal zou de tijd me moeten gaan bij het wijzigen van de taalzone.
Dan moet de fabrikant ook jaarlijks updates doen.

Zomertijd aan of uitzetten kan op die radio alleen wanneer je de tijd handmatig hebt ingesteld…
Dus… compleet bagger. Je kan een land (en meer) kiezen voor de locale radio. Je kan een land en stad kiezen voor weer-informatie. Heeft allemaal geen effect op de tijdzone…
Dus iedereen weze gewaarschuwd: koop nooit een Oakcastle IR100 radio!!!
Ik heb inmiddels de Philips TAPR802 in huis. (Is nog maar beperkt verkrijgbaar want alweer te oud.)
Aanzetten, netwerk verbinden met WPS, Een paar simpele instellingen en in minder dan 10 minuten was alles klaar (inclusief voorkeurzenders, wekker ingesteld…). Zo hoort het!

Kijk dan even naar reactie 2 (een paar reactiecties eerder)…

En het antwoord van support was dat die instelling er niet is.
Hun advies was om als UTC+00:00 niet de gewenste tijd was de tijd dan maar handmatig in te stellen… en dat werkte op mijn radio niet omdat er altijd willekeurige waarden werden ingesteld.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.