[TIPS]: e.foundation - deGoogled unGoogled smartphone operating systems and online services

https://e.foundation/ - your data is YOUR data

Die site kwam kwam ik per toeval tegen toen ik op zoek was naar een altenatieve ROM voor mijn smartphone nadat die niet langer door Lineage van (security) updates werd voorzien. Het /e/ operating system was mij voordien ontgaan maar blijkt een gouden vondst te zijn. Het heeft de cleane interface van Apple’s IOS met de onderliggende flexibiliteit van Google’s Android gecombineerd met Privacy By Design. (https://e.foundation/wp-content/uploads/2019/11/e-manifesto.pdf)

De meegeleverde standaard apps zijn goed met sensible defaults. Mail bijvoorbeeld is een aangepaste versie van k9 Mail, Maps is Magic Earth (clean, overzichtelijk goed), Browser is een fork van Chromium/Bromite en Camera is forked van OpenCamera. Daarnaast zijn veel populaire apps in de eigen Appstore van /e/ te vinden en je kan die aanvullen met f-Droid en Aurora.

Naast de ca. 100 smartphones waarvoor ROM’s te downloaden en zelf te installeren zijn biedt e.foundation een aantal met /e/ voorgeinstalleerde nieuwe (Fairphone 3 en 3+) en refurbishd (Samsung S7, S8, S9 en S9+) smartphones aan die op de site te bestellen zijn. Voor deze smarthones is er ook een (grafische) ‘easy-installer’ die onder Linux en Windows werkt, je hoeft dus geen nerd te zijn om het /e/ operating system te gebruiken “/e/ is for everyone” (https://e.foundation/about-e/).

De oprichter en van e.foundation is Gaël Duval die in de 90er jaren al Mandrake Linux als een van de eerste gebruikersvriendelijke Liniux distributies heeft opgericht.

4 likes

Een goede tip. Ik heb e.foundation ook recent ontdekt en er een Fairphone met /e/OS gekocht. Bestellen en levering gingen vlekkeloos. Het OS voelt heel fijn door de aandacht voor privacy met hier en daar wat extra toelichting mbt risico’s in de instellingen. Ik gebruik voornamelijk opensource software, maar het is mogelijk om een heleboel andere programma’s te installeren (Whatsapp, Facebook, Instagram,…) Wat ik niet kon vinden in het default Apps-programma zijn banking apps. Het zou mogelijk zijn om ze te installeren via Aurora, maar mijn eerste poging mislukte. Ik heb niet verder geprobeerd. MicroG heb ik niet uitgeprobeerd omdat ik las dat het in alpha-fase zit en er eigenlijk ook geen dringende reden voor heb.
e.foundation heeft een leuke community vergelijkbaar met deze van freedom.
Je kan aanmelden voor een gratis /e/ account met gratis @e.email en nextcloud-services maar zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt omdat ik het niet nodig heb.
Ik vind het jammer dat ik door deze aankoop de echte “linux phone” ontwikkelingen niet steun maar het /e/-project oogt sympathiek en het gemak van een voorgeïnstalleerde telefoon in combinatie met keuze voor een Fairphone heeft mij toch overgehaald.
Het is ook echt een telefoon die een niet-technisch persoon met gemak kan gebruiken.

2 likes

Je hebt een keuze kunnen maken voor een toestel/optie die de open standaard steunt. Geweldig!

  1. Bekendheid
  2. Bewustwording
  3. Overstap overwegen
  4. Linux (gebaseerde) telefoon/device
  5. Gewenningsperiode
  6. Vrijheid en eigen keuze ervaren

Met /e/ steun je juist ook de ontwikkeling van open source in zijn geheel en de mogelijkheid om door jouw aankoop e.foundation community te laten bijdragen. Feitelijk doe je dat al door de aankoop, donaties, ruimte scheppen voor doorontwikkeling, groei van het aantal Linux gebruikers, organische groei van de community, ontwikkelaars stimuleren om generieke bijdragen te doen (‘teruggeven’) via Github waardoor andere Linux platformen ook profiteren.

Als /e/ voor jou fantastisch werkt is dat toch mooi! En je helpt niet alleen jezelf maar iedereen die de overstap wil gaan maken.

Een Linux phone’ kun je altijd/alsnog overwegen, er zijn zoveel mogelijkheden.

Vermoedelijk zitten banking apps niet in de /e/ store omdat het voor e.foundation zowat geen doen is om voor alle landen alle respectievelijke banking apps in de /e/ store op te nemen terwijl die in Aurora al te vinden zijn en het ook mogelijk is om via de browser bij banken in te loggen (lage prio). Dat laatste heb ik nog niet met mijn mobiel geprobeerd maar het zou met de (F-secure safe) browser moeten kunnen.

Mislukte bij jou het installeren van jouw banking app uit de Aurora store of lukt het je niet de app te gebruiken als die geïnstalleerd is? Zelf heb ik de app van mijn bank (ASN) zonder problemen kunnen installeren en ik kan die ook zonder problemen gebruiken maar ik gebruik wel de microG core services. microG is een open source implementatie van Google services die er voor zorgt dat apps die afhankelijk zijn van Google services en daarvoor normaliter contact zoeken met Google nu antwoord krijgen van microG waardoor deze apps dan wel werken. Zie ook https://community.e.foundation/t/microg-what-you-need-to-know-a-conversation-with-its-developer-marvin-wissfeld/22700

Van de mogelijkheid om een /e/ account an te maken heb ik na enige aarzeling wel gebruik gemaakt omdat ik nog een oplossing zocht voor het opslaan van mijn contacts en calendar anders dan op de Exchange server van mijn werk. Mijn achternaam begint met een ‘e’ en ik kon het niet laten het e-mail adres ulrich.e at e.email aan te maken :wink:

1 like

Ik heb eindelijk de stap durven nemen om mijn telefoon te flashen met /e/OS. En ik ben meer dan positief verrast! De combinatie van LineageOS, MicroG en de toevoegingen van /e/ (zoals de Advanced Privacy module en de AppLounge) maken deze google-vrije Android ervaring supergoed. De launcher ziet er wat Appelig uit, maar werkt verder prima. Digid app, bank apps, alles werkt gewoon, en dat is best knap zonder de Google Play Services.

Meer weten? Kijk dan op: https://e.foundation/

Interessant! Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Als ik het zo zie doet /e/ een hoop dingen goed, zie ook deze paper die op hun eigen website staat: https://e.foundation/wp-content/uploads/2020/09/e-state-of-degooglisation.pdf
Helaas zie je daar ook dat ze nog niet voor alles een oplossing hebben :frowning: .
Dat is ook precies de reden waarom ik zelf wat terughoudend ben met dit soort OS’en: Je kan wel alle zichtbare delen van google eruit halen, maar google is zo verweven met het android dat het risico gewoon te groot is dat ze iets vergeten. Dat is dan weer precies de reden waarom ik met een Fairphone2 met SailfishOS rondloop :slight_smile: . Helaas heeft de FP2 z’n langste tijd wel gehad en kan er (nog) geen SailfishOS op de FP4.

Ha, Sailfish (het oude Nokia Meego)!

Ik heb ook een tijdje gepoogd met een betaalde (dus met android app support) Saillfish op een Sony Experia XA2 te werken, maar poeh, een enorm verouderde browser en een hoop apps die niet werkten. Als daily driver kon ik er niet mee uit de voeten.

Wat betreft e.foundation, die pdf is uit 2020, ik weet niet of er ondertussen nog wat verbetert is. Calls to Google servers ?

En ik ben dan toch iets pragmatischer denk ik. 100 Flexitariërs hebben meer impact dan 1 veganist, hoe goed de bedoelingen van die ene veganist ook zijn. e.foundation heeft een hoog usability gehalte voor ex-google/android junkies zoals ik :wink:

Mijn app-behoeften zijn inderdaad erg simpel (bellen, sms’en, calender met caldav, navigatie met offline maps en dan heb je het wel gehad), en dan voldoet SailfishOS prima met native apps. Gezien mij google-antipathie heb ik me nooit druk gemaakt om de android emulatie. Dat maakt het voor mij ook vrij simpel om strikter te zijn, voor mij is iedere communicatie met google not-done.

De pagina die jij geeft zal inderdaad actueler zijn, dat die PDF uit 2020 kwam had ik gezien en ik kon even niets recenters vinden. Kijk ik naar de pagina die waar je naar linkt dan is dat voor mij verre van acceptabel, ik heb liever geen functionaliteit dan dat er ook maar een bit naar google gaat :wink:

Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar de resultaten met /e/.