Toegankelijkheid: advies voor auditieve beperking

Inmiddels hebben jullie op je eigen manier toegang via TV van Freedom. Sommigen hebben ook al een workaround gevonden om diensten zoals Netflix te gebruiken.

Namens één van de leden hierover een vraag binnengekomen. Het lid is auditief beperkt en is op zoek naar een gebruikersvriendelijke oplossing.

De beschikbare devices zijn een iPhone en een iPad Air 2 (lightning, niet 30p). Een Lightning-HDMI adapter is geprobeerd, die is te kort.

Zelf heb ik nagenoeg weinig ervaring met Apple TV, ChromeCast etc. en een Mini-PC aangesloten die o.a. wordt gebruikt voor het weergeven van streamingdiensten.

Dit topic lijkt mij een goede manier om jullie naar suggesties te vragen op basis van jullie ervaring tot nu toe, met respectievelijke voor- en nadelen.

Wat zouden jullie dit auditief beperkt lid in de tussentijd adviseren?

Ik weet niet zo goed wat je nu vraagt. Er wordt een oplossing gevraagd maar er wordt geen probleem gedeponeerd. Moet het geluid (ergens) anders geproduceerd worden? Moet er een ringleiding aangesloten worden? Moet er iets aan iets gekoppeld worden?

FWIW: Ik heb zelf eens gebruik mogen maken van hoortoestellen die via bluetooth ook het geluid van je telefoon/tv kunnen weergeven.

https://www.oticon.nl/hearing-aid-users/support/usage-situations/tv

Disclaimer: ik ben niet doof, maar licht slechthorend.

@WarmerJan:

Dank je wel voor de reactie en het delen. Gelukkig heb je bijzonder goede lees- en schrijfvaardigheden :wink:

Misschien moet ik de vraag/het probleem even duidelijker stellen:

Wat is tot nu toe in jullie beleving de beste en meest gebruikersvriendelijke manier om streamingdiensten via de TV te zien? Er is geen sprake van een smart-TV en m.n. Netflix is van belang.

De persoon heeft al Apple producten, de HDMI adapter is niet praktisch genoeg vanwege de afstand/bereikbaarheid. Apple TV lijkt misschien voor de hand te liggen, jullie ervaring kan bijdragen aan beslissingen voor iedereen die op zoek is naar een passende oplossing, ook zonder auditieve beperking.

Naast de fruitmand heb ik hier in huis geen Apple producten, dus specifiek over dát merk kan ik je weinig vertellen.

Volgens mij is wat de Chromecast is voor Android, de Apple TV voor Apple (https://www.iculture.nl/apple-tv/). Heeft OP al een keer een Apple TV geprobeerd? Zijn daar problemen mee? Misschien dat iemand anders op het forum wel een Apple liefhebber is en dit weet.

Nog steeds begrijp ik niet zo goed wat het doof/slechthorend gedeelte hier mee te maken heeft.

Ik begrijp de vraag ook niet. Ik ben een mac gebruiker en heb ook Apple TV. (welke ik eigenlijk bijna nooit gebruik). Maar wat is nu het probleem met de slechthorendheid? Mijn vrouw is slechthorend en mist de teletext ondertitels bij opgenomen programma’s. Gisteren wilde wij een Nederlandse film terug kijken. Maar uitgezet want ze kon het niet verstaan.

2 likes

Ik wist überhaupt niet dat de ontertiteling van 888 werd opgenomen bij andere providers. Wel mooi als dat inderdaad kan.

De persoon heeft dit benadrukt in het contact. Mogelijk als reden om niet direct contact te kunnen zoeken met bijv. de helpdesk.

Laten we het erop houden dat we op zoek zijn naar de beste manier om streamingdiensten zoals Netflix zo makkelijk en goedkoop mogelijk weer te kunnen geven op de TV nu Netflix (nog) niet wordt ondersteund door de Amino.

Voor wat betreft het auditieve aspect, ik laat het topic even zo, mogelijk dat er nog extra tips komen door de titel van het topic. Daarna zal ik tips over streaming en tips voor mensen met een auditieve beperking wel splitsen in twee aparte topics.

Voor nu bedankt voor jullie gedachten en tips, hopelijk kunnen meer mensen nog wat bijdragen nu, en anders nadat het topic is gesplits.

Ik gebruik geen streamingdiensten.
Wel gebruik ik een Phonak TVLink II om het geluid van de televisie naar mijn hoortoestellen te brengen.
Veel fabrikanten van hoortoestellen hebben iets dergelijks om het geluid via bluetooth naar je hoortoestellen te sturen.
Zo heb ik mijn smartphone Fairphone 3 ook via bluetooth met mijn hoortoestellen verbonden.

2 likes

Ikzelf ben (nog steeds) zwaar fan van Windows Media Center.
Al jaren niet meer door Microsoft ondersteund maar een toegewijde schare van actieve gebruikers in verschillende forums.

Paar digitale tv tuners met smartcard erin en helemaal TOP.
TV kijken, programma’s opnemen (net zoveel tegelijk als dat je er tuners insteekt), eigen foto’s en video’s direct van af de PC en alles via dezelfde afstandsbediening bekijken.

Ondertiteling kan je heel simpel aan/uit zetten.

Gr. E

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.