"Trage" uploadsnelheid

Ha Freedom’ers

Sinds de overstap naar Freedom is mijn upload-snelheid een stuk lager geworden. Waar dit bij odido altijd netjes rond 1900Mbit/s was (met 2Gbit abbo) is dat nu zo’n 300/350 (met 1Gbit).

Ik heb zelf al een hoop geprobeerd (en twee tickets open bij Freedom, maar die worden tot op heden al 2 weken volkomen genegeerd…) maar ik krijg het niet voor elkaar er een nette uploadsnelheid uit te krijgen.

Ik heb een UDM Pro en had deze altijd via de RJ45-Wan met de ONT verbonden. Om uit te sluiten dat het niet aan de ONT lag heb ik inmiddels een Zaram XGS-Pon ONU-SFP (en deze laten registreren door Freedom), waardoor de fiber nu direct via die SFP binnenkomt. Dit heeft helaas geen verschil gemaakt.

Verder heb ik de MTU van de WAN port op 1508 gezet zodat de PPPoE en vlan6-mtu/mru op netjes op 1500 staan. Ook dat staat nu goed (en pings bevestigen dit), maar dat doet niks met de uploadsnelheid.

FWIW, alle speedtests geven hetzelfde resultaat. De speedtest op de UDM zelf, speedtest van een bedraadde server (Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test) en iperf3-tests

Iemand een idee wat dit kan zijn? Thanks!

Tja dat blijft een ding waar gebruikers van moeten afwachten wat het eenmaal in het net zittend, gaat worden.

De vraag waar en zo ja er een probleem is: 1) uitgaand (bij jou), 2) doorgaand naar waar het vandaan komend 3) dan uitkomt.

Los van hardware/set-up is volstrekt onduidelijk waar dan precies een bottleneck zit. Ook is er formeel geen “poot” om op te staan.
Aansluitsnelheid staat immers los of die E2E met hoe precies naar waar dan, is uit te nutten.
Het gebruik van GPON (ONT) maar deels ook IPv6 (met wie weet ergens een onverhoopte vertunneling) maakt imo de zaak daarin niet transparanter.

Wanneer alle paden hetzelfde magere resultaat geven, zou ik geneigd zijn te denken dat het een limiet bij belichter en/of “Freedom” backbone.

Mogelijk kan je bij één van je - zo ja - GPON buren een verificatie check mag/kan doen. Kan nuttig zijn om je eigen netwerk issue te passeren door als test, rechtstreeks een PPPoE connectie te doen (dat met een dedicated SFP, lastig zal gaan worden).

Hoewel het niet zou moeten hoeven, is mogelijk beter bellen dan afwachten mailen om zo “urgentie” te verkrijgen. Goed is dan dat je kunt verwijzen naar het ticketnummer.

Suc6.

Ja het is idd heel lastig te zeggen helaas.

Feit is dat ik tot vorige maand op dezelfde lijn/belichter met dezelfde hardware/setup een hele goede en stabiele upload-snelheid had met Odido. Aan mijn kant is er niks veranderd, en daarnaast was de uploadsnelheid op m’n macbook direct op de ONT ook max 300. Dus ik neig dan al snel te zeggen “het ligt aan Freedom”.

Moet natuurlijk wel zeggen dat Odido niet met pppoe werkte, dus wellicht dat de belichter dat dan weer niet zo leuk vind oid. Het is zeker een lastig punt ja.

Mooi dat je hetzelfde ook had vastgesteld met directe PPPoE.
Je zal verder hier niet de eerste zijn die onbedoeld fout wordt belicht.
Freedom zelf daarna, is in feite weinig meer meer dan een gerouteerd doorgangshuis.

Ik kan je je alleen maar adviseren om telefonisch druk te leggen want 300Mbit @ 1Gb is zeker niet normaal te noemen.

Bedenk wel dat met/zonder PPPoE nogal wat uitmaakt. Maar als je download snelheid wel gewoon is zoals ie zijn moet, dan lijkt me dat je CPU e.d. kunt uitsluiten.

Zie ook andere topics op de community hierover en het antwoord van @arien in Rocky start - Internetverbinding na 3 dagen nog niet opgeleverd (overstap) - 24 van arien

Dit probleem horen we vaker met de UDM Pro. Dit ligt in 99% van de gevallen niet aan de verbinding zelf, maar aan dat manier waarop de hardware en software PPPoE afhandeld. Bij Odido wordt DHCP gebruikt zover ik kan zien Vrije modemkeuze: je eigen modem installeren | Odido.

Ik kan je alleen vragen om niet de druk hier te leggen bij de mensen aan de telefoon, zoals @Larry aan geeft. Deze kunnen in dit geval ook weinig voor je betekenen, anders dan je aan te geven dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan de hardware en je eventueel een huurmodem (FRITZ!Box) kunnen aanbieden om te testen of deze de snelheid wel haalt. Scheelt namelijk weer een hoop frustratie en tijd aan beide kanten van de telefoon. :wink:
Mocht je willen testen met een huurmodem van Freedom, dan is telefonisch contact opnemen wel de snelste manier om een modem bij te huren.

Odido had inderdaad DHCP, dus PPPoE zou het issue kunnen zijn hoor.
Maar ik vraag me af wat ik dan verder fout kan doen, als zowel de UDM als mijn macbook direct het heeft. Met alle juiste settings

Daarnaast vind ik 300mb wel érg laag. Als m’n router (en macbook) traffic op een andere manier afhandelen, of pppoe niet zo leuk vinden lijkt me het niet dat dit 700mb most “kosten”…

Wat betreft de klantenservice, vind ik 2 weken wachten zonder ook maar een énkel antwoord (niet eens een “we gaan er naar kijken”) ook wel kwalijk. Lijkt me prima dat ik er na 2 weken wel even achterna kan bellen

TS had het probleem exact ook zo zonder modem met directe PPPoE aansluiting.

Los daarvan is het van de zotte dat met mailen tickets, niet kan worden gerekenend op inhoudelijke reactie(s). Ik bel zelf pas als het brand is en die terughoudendheid maakt traceerbaarheid op inhoud mogelijk en voorkomt emotioneel gedreven gezegden.

Kun je dit toelichten? Wat bedoel je met “mijn macbook direct het heeft”. Heb je je macbook aan de NTU gehangen en een PPPoE-sessie opgebouwd? (Een mac is ook op FreeBSD gebaseerd, dus zou me niks verbazen als de PPPoE implementatie daar ook vanuit de FreeBSD-stal komt.)

Laat ik voorafgaand zeggen dat ik in het geheel geen geen verstand heb van, of ervaring heb met macbooks, maar ik kwam wel deze tegen: https://community.kpn.com/internet-9/bekabelde-snelheid-alleen-op-macbook-langzaam-591132 .
Daarnaast is het helas een ervaring die op diverse plaatsen te lezen is dat de PPPoE implementatie op een UDM niet echt optimaal is en standaard slechts single core werkt. Ik zou die suggestie van een FritzBox op pakken, als het dan nog steeds mis gaat heb je richting Freedom iets om mee te zwaaien.

Laat ik voorafgaand zeggen dat ik in het geheel geen geen verstand heb van, of ervaring heb met macbooks, maar ik kwam wel deze tegen: https://community.kpn.com/internet-9/bekabelde-snelheid-alleen-op-macbook-langzaam-591132 .

Die Thunderbolt-naar-Ethernet adapters waar ze het in de KPN community over hebben zijn in de regel probleematisch, daar is erg veel kwaliteitsverschil tussen. Ik heb zelf een adaptertje van Dell (ik weet het, vloeken in de Applekerk), en ik moet eerlijk toegeven dat die goed bevalt.

ja klopt hoor, en het geval wil ook nog dat ik mijn ethernet-adapter heb aangesloten via een studio display. Maar heb ik een 2500Mbit netwerk en dat haal ik ook altijd. Zowel via een lokale speedtest/iperf3/smb transfer dus die adapter is het issue niet hier “helaas”.

Ik weet idd wel dat de UDM en PPPoE geen beste vriendjes zijn. En Unifi doet daar helaas niks aan omdat het in hun ogen een ouderwetse standaard is en totaal niet meer van deze tijd. Zelfde geldt overigens voor Miktrotik en Fortinet.

Betreft de fritzbox; die kan ik lijkt me niet één-op-één doorzetten. Dus dan krijg ik double-nat wat ik echt niet wil. Plus ik heb een eigen subnet en een aantal servers daarachter hangen, en ik vraag me af of dat allemaal werkt als ik er nog een extra router voor zet. Én dan heb ik weer twee extra kastjes (router + extra ONT) en daar zit ik eigenlijk ook weer niet op te wachten

1 like

tldr; schaf een FritzBox ter diagnose aan.

Zelf heb ik vnl een FritzBox om daarmee - de best forse discussies (ook WAF) of het wel/niet ligt aan eigen handelen, kort te sluiten.
Dat kost dan wel wat geld maar scheelt (mij) heel veel oeverloos tokkelen.

Immers als het probleem er ook is met de tot in de hemel geprijsde FritzBox, is er kennelijk ‘echt’ iets aan de hand.
Ik snap natuurlijk dat Freedom zich in dat gemeenschapsveld schaart waarbij, puur functioneel, die closed-source FritzBox al lang niet meer dat aura van de beste verdiend.
De FritzBox zelf kent - o.a. onder stress - ook tal van gebreken.

Dat PPPoE niet zou moeten hoeven en laat staan NAT’ting of FW thuis - via een vaag kastje op de eigen connectie thuis in deze moderne tijden - is ook mijn gedachte. Basale NAT/FW/etc. zou prima kunnen worden gefaciliteerd in de ‘POP’ waar wordt ingehaakt op L3.
Maar goed, Freedom zelf, kan sws op layer1 & 2 niets zelf(standig) bewerkstelligen en dus zal moeten mee varen op de stroomleiding van anderen.