Trager internet na stroomonderbreking door netbeheerder

Op 5 april was er in mijn buurt in Arnhem-Zuid een korte stroomonderbreking wegens gepland onderhoud door de netbeheerder Liander. Dit was van 8.00-8.10 uur. Uit voorzorg had ik zowel mijn computer als mijn FRITZ!Box 7590, de nacht ervóór uitgezet. 's Ochtends weer opgestart en geen problemen. Tot ca. 17.20, toen haperde mijn internetverbinding even en kwam daarna terug, maar vanaf dat moment was mijn internetsnelheid helaas lager.

Mijn Freedom-aansluiting is actief sinds 4-8-2020. Ik heb een VDSL2+ verbinding, over koper van KPN. Daarvoor klant van XS4ALL, via dezelfde kabel. Verbinding altijd stabiel geweest, sinds Freedom bovendien dubbelr snelheid voor hetzelfde geld: down 222 MBits/s, up 33. Sneller kan volgens mij niet via koper. Dus heel blij. Tot 5 april.

Nu is het down ca. 150 MBits en up ca. 13. Het wisselt bovendien, niet veel, maar dat was eerst hoegenaamd niet het geval. Helaas heb ik niet recentelijk gekeken hoe het met de snelheid zat. Het zou kunnen dat die al eerder omlaag was gegaan.

Net modem teruggezet naar fabrieksinstellingen, dat maakt niks uit. Bekabeling gecontroleerd, maar daar is helemaal niets aan veranderd, is allemaal prima in orde.

Ter aanvulling:

  • De stroomonderbreking was in ‘mijn buurt’. Mogelijk dus ook in de wijkcentrale, die ligt hier ca. 300 meter verder. Als daar de stroom onderbroken is geweest, heeft dat misschien een negatieve invloed gehad op de apparatuur aldaar.

  • Er wordt glasvezel in mijn wijk aangelegd. Daar is KPN Netwerk al maanden mee bezig, in mijn straat is er gegraven en de kabel ligt, afgemonteerd met een BOP (buitenovernamepunt) klaar onder een tegel bij mijn voordeur. Er hoeft alleen nog een gat in mijn gevel geboord te worden. Volgens de website wordt mijn woning aangesloten ‘december-januari 2014’ (ja, dat staat er echt: 2014, maar het moet natuurlijk zijn december 2023- januari 2024, dat is ook wat er eerder stond).

  • Vanwege die glasvezelaanleg is er mogelijk ook al extra apparatuur geïnstalleerd in de wijkcentrale. Kan dat van invloed zijn?

  • Plotseling geeft de interface van mijn FRITZ!Box (via de browser) een andere afstand aan tot de wijkcentrale. Voorheen klopte het wel aardig met de daadwerkelijke afstand, ca. 300 m, vanmiddag was het 94 m en na het terugzetten naar de fabrieksinstellingen zie ik 112 m. Volgens mij is er geen wijkcentrale bijgekomen, of het moet er eentje zijn die pootjes gekregen heeft en heen en weer loopt.

Ik heb afgelopen vrijdag gebeld met de helpdesk, die aardige jongen adviseerde de boel een week in de gaten te houden en het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen. En als de problemen aanhouden terug te bellen.

(Diezelfde aardige jongen beweerde overigens ook dat ik mijn internetverbinding zou delen met al mijn buren. Dat klopt volgens mij niet, dat was juist vroeger wel het geval bij coax, maar juist niet bij dsl-verbindingen.)

Graag jullie mening en adviezen.

Mogelijk dat als terugval langer blijft (zeg een week) aanhouden, je een kwaliteits-meting kunt laten uitvoeren.
Dit moet dan bij mijn weten door de Provider, hier ws Freedom, worden aangevraagd bij KPN. Kan zijn dat zij (en KPN) daar niet happig op zijn omdat dit dan geld kost en vaak alleen zal gebeuren als de snelheid niet beantwoordt aan wat contractueel (minimaal) is overeengekomen.

Dat jij de connectie uiteindelijk deelt, in de centrale doorgaans gedeeld glasvezel, is idd het geval. Zover ik weet heeft dat weer niets te maken heeft met jouw ingetrainde snelheid van het laatste stukje koper van wijkcentrale naar je FB.

1 like

Voor mij geldt volgens de website van Freedom (en is altijd zo geweest):
‘Op jouw adres bieden we nu maximaal:
204 Mbit/s downloadsnelheid en
33 Mbit/s uploadsnelheid.’
In de praktijk was down zelfs nog sneller (namelijk 222 Mbit/s), maar up is het nu echt te laag (lager dan waarvoor ik het betaal, om het maar zo te zeggen). Ik zie het nog even aan.
Ik ben woensdag begonnen met enkele keren de stekker uit mijn modem te trekken en daarna weer aan te sluiten. Soms was up heel eventjes (een minuut) zo rond de 25 Mb, maar dan klapte de verbinding eruit en begon het modem automatisch te herstarten. Uiteindelijk lag de snelheid dan weer op tussen de 11 en de 13 Mb.

Het beste is, als je de lijn gereset hebt de stekker er niet meer uit trekt.
Dan moet je uiteindelijk weer op een optimale snelheid uit komen.
Kort stekker trekken, ziet het systeem als een storing en zal zich aanpassen met een lagere snelheid.

Dus een maal de stekker 30 minuten er uit en dan afblijven en kijken wat er gebeurt.
Bij een reset, neem ik vaak de wifi repeaters mee, die gaan dan langzaam een voor een er weer in als alles draait.
Als het zich dan nog niet hersteld, is Freedom aan de beurt om te kijken wat er mis is.

Bij mij zit de Fritzbox al jaren lang op een UPS.
Al die rare korte storingen worden opgevangen.
Kost me iets van €25 p/j om te onderhouden.

1 like

Idd goed advies om je kritische hardware te voeden met & via een UPS. Naast de backup egaliseert mijn UPS ook de spanningsfluctuaties. Hierbij wel zorgen dat die UPS een echte sinus heeft zodat gevoede apparaten een langer leven hebben.
Het scheelt bij mij ook tal van storingen.
Hierbij denk ik dan wel weer dat het niet zou moeten mogen kunnen dat een heraangesloten netwerkapparaat niet goed meer functioneert.

1 like

Het kan zijn, dat er in de wijk wel iets van slag is.
Daar heb je toch echt Freedom voor nodig.
Bij een grote stroom storing viel internet en gsm in de wijk na 30 minuten uit.

1 like

Wat stroomonderbreking betreft: omdat Liander netjes per brief het onderhoud had aangegeven (en per sms bovendien begin en eind melden) heb ik zelf mijn computer en modem van te voren uitgeschakeld en ruim nadat het voorbij was weer ingeschakeld. En pas uren later verloor mijn FRITZ!Box kortstondig de internetverbinding (ik had gewoon stroom, en was op dat moment aan het computeren, daardoor merkte ik dat internet eruit lag). Later vroeg ik me af of misschien de wijkcentrale op dat moment misschien geen stroom had (wijkcentrale is vlakbij, stroomonderbreking was daar misschien op ander tijdstip, maar wel op dezelfde dag) en dat daardoor mijn internet er even uitlag.

Toen het modem die eerste keer weer verbinding maakte (wat lang duurde, wel een volle vijf minuten) waren de door het modem gerapporteerde snelheden eerst hoger, toen werd uit zichzelf de verbinding weer even verbroken en lagen de snelheden lager. En vervolgens gebeurde dit nog een keer.

Daarna heb ik zelf nog twee of drie keer de stroom eraf gehaald en na een kwartier of zo de stroom er weer op gezet. Zelfde verloop. Na het terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik de stroom er niet meer afgehaald. Ik zal dat voorlopig dan ook maar niet meer doen.

UPS heb ik wel eens aan gedacht, maar kosten weerhielden me ervan (neem aan dat je naast die € 25 p/j ook nog de aanschafprijs hebt van misschien € 200-400). Zal er nog eens naar kijken. Bedankt in ieder geval voor de tip.

De ervaring die ik hiermee heb, dat ze na de storing/werkzaamheden gaan schakelen.
Je krijgt dan van die rare dippen, die nog geen seconde duren.
Dat sloopt soms een voeding of er gaat iets op tilt.

1 like

VDSL maakt gebruik van “training”. Bij een nieuwe verbinding zetten ze er een conservatief “profiel” op en kijken ze hoe het gaat. Is de verbinding een lange tijd stabiel, dan proberen ze een profiel met een hogere snelheid. Je hebt niet gezien of hier iets verandert?
Advies is hier een paar dagen “niet aankomen, niet rebooten” en de boel opnieuw in laten regelen.

Ik heb wel eens meegemaakt dat bij dual-stack aansluitingen (IPv4 en IPv6) na een uitval, een van de twee stacks niet netjes opkwam, zo heb ik enkele weken met alleen IPv6 gewerkt zonder het te weten. Browsers schakelen netjes stillekes om - “happy eyeballs”.
In dat opzicht, probeer eens http://www.test-ipv6.com en kijk wat de resultaten zijn.

En wat dat overboeken betreft - als je in een wijk zit met 100 1GB-gebruikers, gaat geen enkele ISP daar 100 Gbit naartoe brengen. Er wordt altijd overgeboekt, zeker op consumentenaansluitingen.
Hoe Freedom dat doet (of iedere andere provider) zullen ze je niet vertellen, is het geheim van de smid.

Het is mogelijk om aansluitingen te krijgen zonder overbooking maar dat zul je aan moeten geven van waar naar waar en dat is een hele andere prijsklasse (denk een abbo met meer cijfers voor de komma)

2 likes