TriNed gaat 2,5Gbit aanbieden via ODF netwerk

Gevonden op DPG Media Privacy Gate

Leuke ontwikkeling en tegen een zeer schappelijke meerprijs van slechts € 5,- per maand. Hoewel het natuurlijk nog helemaal niet nodig is, is het wel leuk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan zeg maar :wink:

Heb hier zelf begin dit jaar mijn hele netwerk al naar 2,5Gbit geupgrade. In 2019 al overal CAT6A getrokken, dus ik zou er klaar voor zijn om het ook echt te kunnen gebruiken. Niet veel webservices zullen al bereikbaar zijn met meer dan 1 Gbit, maar toch…bij meerdere gebruikers kan dat dan wel tegelijkertijd naast elkaar wat individueel ook een hogere snelheid oplevert.

Zou leuk zijn als Freedom dit binnenkort ook gaat leveren via Fiber Operator (TriNed), gezien de speciale band tussen Freedom en TriNed zou TriNed Freedom daar toch wel mee moeten kunnen helpen. Kan Freedom Trined misschien helpen aan een goed adresje voor een nieuwe website, dat design uit eind jaren ‘90 dat ze daar nu online hebben staan kan echt niet meer, maar dat is een andere discussie. :wink:

Dat we 2,5 Gbit gaan doen is zeker, startdatum kijken we nog even naar want we willen eerst alles goed testen.

4 likes

Nice. :slight_smile:
Wachten we geduldig af.

Ik heb het nergens voor nodig, maar bring it on :slight_smile:

Het is grappig dat het kan, maar eigenlijk redelijk zinloos.

1 like

10Gbps op Cambrium? Ik weet dat zij dat wel konden bieden (best effort, en fair use).

hm. 100Mbps is voor mij voldoende…, dus Nice feature.

1 like

De bekende verleiding dat gebruikers dan een - doorgedeelde - 2.5Gbps aansluiting hebben dat verder helemaal niets zegt over wat het daarmee suggererend, zou kunnen uitnutten.

Freedom kan beter inzetten op 1Gbps als norm, waar doorgaans 100Mbit al ruim voldoende is, dan energie willen steken in opschalen om ergens in een vinkenlijstje te komen.

Blijkbaar krijgen mensen een soort jeuk als ze dat soort getallen zien.

Met die instelling zaten we nu nog allemaal in te bellen. Vooruitgang is altijd goed en nuttig om in te investeren. Wat je nu niet nodig hebt, kan over een jaar heel anders zijn. Bovendien kan het vandaag ook al nuttig zijn. Ik heb het niet echt nodig, maar tik wel af en toe die 1 Gbit aan naar servers waarvan ik weet dat die sneller kunnen (servers in eigen beheer in het datacenter op 10 Gbit). Is er een probleem als het 1 Gbit is? Nee, helemaal niet. Zou sneller leuk zijn? Zeker! En als we het dan hebben over een beperkte meerprijs (5-15 euro per maand zou ik zeggen) ben ik dat zeker bereid te betalen.

1 like

Prima zienswijze en maak - als Freedom - hoge snelheden niet tot doel maar secundair waar dat dan net zo simpel/beter is te leveren.

Functioneel heb ik vooral behoefte aan de betrouwbare voorspelbaarheid van een connectie en prefereer een rotsvast snel responderende 50Mbit verbinding boven de verlokking van een instabiel fluctuerende 5Gbit connectie.

4 likes

We gaan vast tijdens de ledendag vanavond wat details horen. Voor zover ik weet is het beleid van Freedom om altijd te leveren wat de techniek mogelijk maakt (mits dus getest / beschikbaar)
Zo snel fiber belichters dus 10Gbit SFPs leveren en/of er en 10Gbit ONT komt, dan is het technisch makkelijker om dus gewoon 10Gbit te gaan leveren. Anders moet je rate limiters gaan administreren etc.
Op zo’n SFP kun je vaak gewoon een aantal snelheden selecteren (1G / 2,5G / 5G / 10G) en dat is dan meteen je rate limit.

Bij Tweak kon je al 10Gbps afnemen. Techniek in de straat kan het, er waren wel restricties als Fair use Policy van toepassing.
Alleen Teak is er niet meer.

Euhm, ja…in een heel beperkt gebied en alleen in beta-test. Het is volgens mij nooit een echt product geworden dat je bij Tweak kon bestellen. Nieuwe testers werden ook al heel lang niet meer toegelaten.