Momenteel heb ik te maken met de melding: Afspeelfout Probleem met het afspelen van de stream (S815).
Alle handelingen die ik zelf zou kunnen doen (volgens de zelfhulpinstructies) heb ik uitgevoerd. Zonder resultaat helaas. Ik snap dat Freedom in het weekend slecht (niet) bereikbaar is. Maar hele weekend zonder TV zitten wordt aan het “thuisfront” (die minder ideële relaties met Freedom heeft dan ik) moeilijk verkoopbaar .
Zijn er nog goeie (technische) oplossingen voor dit probleem ?
Wij hebben daar in de voorbije jaren ook een paar keer mee te maken gehad.
Daaruit hebben we één ding geleerd: als het lange tijd goed is gegaan en nu krijg je die melding dan is er niets dat je zelf kan doen om dit probleem op te lossen. Freedom moet het melden bij Canal+ en bij de aanbieder van de glasvezel-infrastructuur. Meestal zit deze fout bij Canal+.
Gewoon bij de helpdesk melden en dan wordt een “ticket” aangemaakt.
Hier worden de stops soms langer.
Dan valt b.v. NPO2 even uit.
Maar zappen naar NPO1 geeft dan wel beeld, merkte ik later.
Buren, met een ander model fritzbox bevestigen dit verschijnsel.
Lost het zich op als je het live programma even pauzeert en daarna vertraagt door laat gaan?
Als dat zo is dan is er een probleem met multicast. Dat kan verschillende oorzaken hebben.
De door Erik gememoreerde verkeersgrafiek verraad tijdens de problemen dan al het een-en-ander. Is er een gat of juist een bult? Dat zegt wat over waar de oorzaken moeten worden gezocht.
Als het (ook) voorkomt bij Video on Demand heb je waarschijnlijk meer algemene netwerkproblemen. Misschien nog wel lastiger op te lossen.
Ticket aanmaken of heropenen en volhouden tot de oorzaken zijn gevonden is vaak de enige weg naar een oplossing.
S815 betekent zoveel als verzoek tot uitzending gedaan, geen data ontvangen.
Pauzeren en herstart zorgt ervoor dat je ipv naar live beelden (multicast) over gaat naar streamen.
Multicast gaat uitsluitend over TV vlan (meestal 4), terwijl streaming over de pppoe verbinding (internet) loopt.
Dus ja er is een levens groot verschil tussen Livestream en gepauzeert beeld herstarten, ALS er een multicast probleem is.
Als Live wel werkt maar terugkijken/gepauzeert/begin gemist (ook wel OTT, Over The Top genoemd) niet werkt dan is er een probleem met de streaming dienst, maar niet met Multicast.
Sinds een paar weken hebben wij ook weer problemen dat de live stream blokkeert. Pauze lost het op omdat we dan van multicast naar unicast gaan. Even naar een andere zender zappen en dan weer terug lost het probleem ook op (en het kan goed nog uren doorgaan zonder haperen).
Het lijkt erop dat de multicast meer niet helemaal stabiel is en dat verzoeken om de stream door te laten gaan soms niet goed verzonden en ontvangen worden.
Update: net (17:24, 13 januari) blokkeerde Omroep Brabant (kanaal 258). Pauze is geen optie want pauzeren is bij deze zender niet mogelijk.
En oeps, nu 17:27 blokkeert de zender alweer. Het gaat echt niet goed met multicast. Het is maandenlang goed gegaan zonder haperingen maar de laatste tijd komen er meer en meer.
Hier een screenshot. De twee onderbrekingen zijn goed te zien.
Nu nog een keer…
Met nu al vier onderbrekingen in pakweg een half uurtje dat de TV aan staat mag ik hopelijk toch wel zeggen dat die onacceptabel is.
En aangezien er bij ons al meer dan een jaar helemaal niets veranderd is moet het probleem buitenshuis zijn, ergens tussen onze router en de servers van Canal+.
De glasvezel operator geeft weer ergens de multicast verzoeken niet goed door.
Dat heb ik gedaan.
De helpdesk vraag of ik mijn Fritzbox 5590/8.10β terug wil zetten naar fabrieksinstellingen.
De oorzaak moet gezocht worden in mijn eigen netwerk.
De Fritzbox resetten op dit moment, zie ik niet zitten.
Dan gaan er namelijk ook 14 andere fritz apparaten op tilt.
Dat is dan einde discussie.
Het probleem begon met korte dipjes in de eerste minuten van de uitzending.
Die zie ik ook nog steeds wel eens.
Bij de NPO(1,2,3) valt me dit het meest op.
Ik heb hierover vroeger ook een paar keer melding gedaan. De helpdesk laat je iedere keer door een aantal hoepels springen om allerlei mogelijk oorzaken in je thuis-situatie uit te sluiten. En elke keer blijkt uiteindelijk dat de fout in de verbinding tussen je router en de Canal+ servers te zitten.
Ik wil ook wel weer een ticket aan laten maken maar ik weiger om nog naar onbestaande problemen in mijn thuisnetwerk te zoeken want daar zit het probleem echt niet! De handshakes (ik vergeet iedere keer hoe die heten) die onderdeel zijn van het multicast streamen komen niet goed door. Dat moeten de beheerders van de netwerk-infrastructuur oplossen.
Ik vraag mij af of Freedom de enige provider is waarbij er zo’n problemen zijn met haperende multicast verbindingen…
Update: nu inmiddels 2 1/2 uur VRT1 op staan. Geen enkele onderbreking. Maar andere dagen hapert het ook op VRT1 en andere zenders. Het is erg onvoorspelbaar.
Triest. Ik heb het opgegeven. Ik gebruik nu gewoon de Canal+ app op mijn (Samsung) TV. Geen multicast meer die om de haverklap hapert, dan weer voor een paar maanden gerepareerd wordt en dan weer ineens begint te haperen… Die multicast technologie is een prachtig idee, maar onze fiber aanbieders krijgen het gewoon niet betrouwbaar voor de lange termijn aan de praat.
Update van Freedom.
Ze willen graag een dipjes die meerdere klanten op hetzelfde moment ervaren.
Dit als alternatief om mijn fritzbox/netwerk te resetten.
Er moet domweg bewijs zijn, dat het geen thuis storing is.
Deze eis komt niet van de helpdesk, maar van de mensen die het op gaan lossen.
Bij vragen en onzekerheid gewoon een mailtje sturen. Dan kunnen we je verder op weg helpen of eventueel leveranciers aansturen om problemen op te lossen.
Wil niet wegnemen dat het wel heel fijn is als er voordat je een mailtje stuurt eerst even kijkt of je het zelf kan oplossen door de instructies op de helpdesk pagina’s te volgen en we zijn altijd dol op goede voorbeelden, tijdstippen en extra informatie.
Wel moeten we elk probleem individueel bekijken. De problemen bij de een zijn niet altijd dezelfde problemen bij de ander (ook al lijken ze erg op elkaar).
De multicast ontvangst wordt aan de praat gehouden door periodieke communicatie tijdens de stream: een soort “handshake” bevestigt dat je de stream nog aan het volgen bent. Het probleem met de multicast bij Canal+/Freedom is dat die handshake soms niet doorkomt, en dan valt de stream stil. Wanneer je een andere zender kiest wordt een nieuwe multicast verbinding opgezet en die doet het dan weer een tijd tot ook daar een handshake wordt gemist… Het probleem ligt niet aan de amino maar aan de vele knooppunten in het netwerk tussen je huis en de servers van Canal+. Als één van die knooppunten de verbinding met de handshakes niet in stand houdt valt de stream stil. Wanner alles goed werkt en er komen nieuwe Freedom klanten bij die mee inhaken op een van de knooppunten die ook voor jouw verbinding wordt gebruikt dan kan een periode van maandenlang probleemloos TV kijken en radio luisteren plots weer beginnen te haperen, tot dat het probleem-punt wordt gevonden en gecorrigeerd… Er is dus geen oplossing waardoor het definitief goed blijft. Elke wijziging aan het netwerk, zoals het aansluiten van een nieuwe klant of het afsluiten van iemand die opzegt, kan het probleem opnieuw doen opduiken. Deze technologie is ofwel nog niet voldoende volwassen, of de monteurs niet goed genoeg opgeleid, of allebei…