Tv van CanalDigital steeds slechter

Toen ik besloot een “drie in een” abonnement van Freedom af te nemen wist ik dat TV niet het sterkste punt van Freedom was. Maar ik had hoop dat het in de loop van de tijd zou verbeteren.
Maar nu blijkt het alleen maar steeds slechter te worden… Sinds een paar weken is echt ‘live’ TV kijken naar NPO1, 2 en 3 (andere zenders kijk ik niet of nauwelijks) niet meer mogelijk: het beeld staat steeds stil, beeld en geluid komen in kleine brokjes binnen. De oplossing die tot voor kort werkte was om de zender korte tijd op pauze te zetten, en dan weer te starten. Of met ‘begin gemist’ even na de start van de uitzending te gaan kijken.
Maar sinds een paar dagen werkt ook ‘begin gemist’ niet meer, en kan ik alleen nog naar een uitzending kijken nadat deze is afgelopen. En dat dan nog afgezien van de nogal belabberde interface op het scherm, waar je pas na lang zoeken kunt vinden hoe het (ongeveer) werkt. Daar valt desnoods nog mee te leven.
De klachten hier in huis hierover worden steeds luider, en ik kan Freedom wat dat betreft ook niet meer goed verdedigen. Als hier geen verbetering in komt zal ik misschien gedwongen worden om naar een andere provider over te stappen. Kortom: alsjeblieft, Freedom: Doe hier iets aan!

4 likes

Canal DIgitaal TV is de achilleshiel van freedom…

ik ben het er helemaal mee eens. denk je die ellende te kunnen omzeilen,weigert zelfs de app standaard mijn inlog… ik heb nog nooit zo’n waardeloze tv meegemaakt.

1 like

Misschien een gekke vraag, maar is het mogelijk om CD uit het pakket te doen en zelf een IPTV abonnement af te sluiten? En zo ja, welke zou je dan aanbevelen? Zijn er mensen die dit gedaan hebben?

Ik denk dat ik het ga proberen met Digitenne van KPN. Ik heb dit eerder gehad, in een situatie waar het internet te traag was om TV te kunnen kijken. Ik heb er toen weinig of geen problemen mee gehad.
Het prijsverschil is ook overheen te komen: TV via Canal Digitaal kost mij 15,95 p[er maand, digitenne 18 euro.

Ik heb CD (via Freedom) opgezegd en ik kijk nu via een Apple TV naar NL-Ziet. Gelukkig weer tevreden klanten in huis!

1 like

Hmmm, ik wil BBC First (eis vrouw) en liefst ook Nat GEO en Discovery (spike is ook geinig). Ik heb weinig kunnen vinden die de eerste 3 heeft. Via satelliet heb je minder zenders en 22.= p/m aan kosten. (naast de benodigde eigen apparatuur)

Ik begin het vermoeden te krijgen dat we hier zeer dicht bij een leven zonder TV zitten…

Ik heb al heel wat jaren geen TV-abo meer. Ik kijk alleen naar NPO1, 2 en 3 en dat doe ik via de NPO Start app op een Apple TV of in de browser op een compu.
Overigens heb ik daar de laatste weken ook beduidend vaker lichte haperingen in de uitzendingen (live), dus wellicht is er meer aan de hand in medialand?

ik heb alleen internet van Freedom. daarnaast de streamingsdienst NLZiet voor TV. Voor films maken wij gebruik van Netflix.

De enige uitdaging is BBC first, m’n vrouw heeft graag ondertiteling. De rest kijken we niet. NLZiet heeft geen BBC first. (en hoe kijk je die zonder ontvanger)

Dan kan die TV ook weg, als we op de tablets zitten te turen… (nee, de klapjap wordt niet verplekt, is alleen als zuinige PC in gebruik)

Hier staat slechts een ouderwetse domme TV, wel plat, maar plasma van voor de HD Ready tijd…

Hm… Misschien komt het dan vooral door de (slechte) kwaliteit van de Amino?

Ik vermoed dat de Amino gewoon te weinig geheugen bevat. Dus gewoon ongeschikt.

Kan dit het bekende protocol ding zijn van kanaal 1 t/m 10? probeer kanaal 11 een keer, die moet dan goed zijn. Als het modem al lang niet is herstart is mogelijk een restart van de router/modem een oplossing

ik bekijk Canal Digitaal op mijn apple tv buiten Freedom om. Daarvoor keek ik via NLZIET.
Prima beeld met beide apps op de Apple TV.

Dat herstarten zou een onzinnige oplossing zijn. Bij XS4KPN TV met fritzbox hoefde dat nooit.
De Amino Aria-7 is gewoon niet opgewassen voor zijn taak (als je de web applicatie gebruikt blijken er nauwelijks problemen te zijn) en de UI is ook niet goed.
Bovendien snap ik dat verhaal over kanalen niet, zit gewoon bedraad aan de fritzbox.

Dus vervangen door iets beters. Het zijn toch maar ingekochte kastjes.

Deze lijkt een beter spec te hebben:

En deze nog wat beter:
https://www.amino.tv/wp-content/uploads/2021/08/Datasheet-R180.pdf

Iedereen een R180 zal waarschijnlijk wel wat problemen oplossen als ik naar die specs kijk. Maar dat zal vast niet goedkoop zijn. Het is wel waar toen bij XS4ALL, nadat we een nieuw TV kastje kregen, werkte alles ook zonder problemen. Ik weet niet meer welke merken en types, maar het was duidelijk dat de nieuwe versie een heel stuk sneller was. Deze kreeg ik na een paar uur helpdesk, vele resets en herstarts.

Ik wil de Kamai 7B of R180 wel testen

Ik heb dit probleem bij XS4KPN TV ook niet gezien, maar dat product had dan wel weer andere vreemde en zeer storende eigenschappen. (Bv software niet planbare software updates op min of meer willekeurige tijdstippen die nooit goed uitkwamen)

Andere STB hardware of betere software is welkom, maar zolang er geen blokjes op het scherm verschijnen is de Animo700 voor mij wel voldoende. (Ook ik ben een simpele TV kijker)
Overigens ervaar ik wel met enige regelmaat hinderlijke bedieningsproblematiek sinds de laatste software in de Animo.

In Topic [Amino:] beeld/geluid storingen worden diverse issues en soms ook oplossingen genoemd en is zeker de moeite waard om eens door te bladeren.

Er is nog een interessante check door NPO 1 GOS (zender/kanaal: 220) eens te selecteren, die werkte bij mij wel terwijl NPO 1 o.a. problemen had. Deze twee zenders worden met een verschillend protocol aangeboden.

Bij mij heeft een restart van de Fritz box soortgelijke problemen opgelost. Deze was bij mij toen al een tijdje niet herstart, een goed teken lijkt mij. Maar kennelijk was er wel iets met het multicast protocol uit de band gelopen.

Kijk ook eens naar Problemen oplossen met Televisie van Canal Digitaal
Stap 1 is een herstart van het modem.

Dat zou inderdaad veel problemen kunnen oplossen, mits er een methode zou zijn om een “normale” afstandsbediening op dat computersysteem aan te sluiten. Mijn vrouw ziet het zeker niet zitten om met een toetsenbord/muis op schoot op de bank tv te kijken.