Twee domeinnamen gebruiken voor dezelfde mailboxen?

Hi,

Ik ben alles in stelling aan het brengen om dan eindelijk mijn mail te migreren naar Freedom.

Vraagje. Kan ik e-mail voor de mailboxen @rustema.nl ook laten luisteren naar @rustema.eu? Gewoon door bij Transip dezelfde DNS-instellingen in te voeren?

Of moet ik dan werken met aliassen en extra mailboxen?

Ik kan freedom en eigen domeinnaam door elkaar gebruiken in 1 box.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor meer domeinen.

Ja, dat kan sowieso. Maar of het ook kan voor meer domeinen, ik neem het ook graag aan, maar ik kan niet expliciet vinden of het kostenloos kan.

Wat iig nodig is dat de domeinnamen bekend zijn in het dashboard. Door deze te toe te voegen. Wanneer je ze bij Transip laat staan dan kan je ze koppelen aan Freedom. Hoe koppel ik een domein? | Freedom Helpdesk

Je kan bij een domein een alias of doorstuur adres toevoegen. (Kosteloos)
Stel je hebt een mailaccount voorbeeld@freedom.nl.
Alias: voorbeeld@rustema.nl > voorbeeld@freedom.nl
Alias: voorbeeld@rustema.eu > voorbeeld@freedom.nl
Alle mail komt dan terecht in het mailaccount van voorbeeld@freedom.nl

Ander voorbeeld, je hebt een (tweede) mailaccount: zakelijk@rustema.nl
Je kan dan een alias/doorstuur adres op het domein maken.
Alias: zakelijk@rustema.eu > zakelijk@rustema.nl

Je kan ook een catchall adres op een domein instellen. Zodat ook niet bestaande mailadressen naar het ingestelde doel account wordt gestuurd.
Ikbenspam@rustema.eu komt dan uit in de ingestelde mailbox.

Aanbevolen is om wel specifieke email adressen expliciet in te stellen. Het aantal is beperkt tot je creativiteit.

Je kan ook meerdere mailaccounts aanmaken. Je krijgt er geloof ik standaard 5 bij Freedom. Handig voor partner/kinderen/familie of voor jezelf om mail gescheiden te houden.
Wil je meer dan 5 mailboxen dan zijn er wel extra kosten aan verbonden.

Zeker zijn ze bekend. Ik had het al ingesteld voor @rustema.eu om te proberen en dat werkte. Maar dat domein gebruik ik (nog) niet echt. Maar het is goed te horen dat ik @rustema.nl ook kan gebruiken.

Dank voor je uitleg, maar wat je niet echt expliciet zegt is of ik de e-mail op twee domeinen op dezelfde mailbox kan laten binnenkomen. Dus zowel reinder@rustema.nl als reinder@rustema.eu komen dan binnen op rrr@freedom.nl (die al werkt).

Ja, je kan email van verschillende domeinen uit laten komen in dezelfde mailbox.

1 like

Is de AFZENDER van die mailbox dan alleen op het ontvangende domein,
want je mag toch alleen mail versturen namens een identiteit van die mailbox ?

( Dus dat beperkt het gebruik wel weer )

1 like

O ja, goeie aanvulling. Want we leven niet meer in de jaren 90 toen je nog ongestraft wat anders in kon vullen in het Reply-To veld. Nu moet de afzender ook matchen met de DKIM, DMARC, SPF en dergelijke instellingen om de ontvanger te garanderen dat het niet van een imposter (spammer) komt. Graag advies hierin.

Reply-To mag je alles invullen wat je wilt, From niet.

Dan werkt het in mijn geval. Ik stuur dan gewoon steeds vanaf reinder@rustema.nl en als ik dat leuk vind voor wat voor inhoudelijke reden dan met een reply-to voor reinder@rustema.eu.

Als je Reply to anders is als From krijg je bij sommige spamfilters strafpunten voor.
Heb dat ooit gedaan bij een email verhuizing. Dat was geen succes.
Hier je email adres posten, kan ook gevolg hebben dat een spammer het overneemt.

1 like

Mijn e-mailadressen staan met goede, werkende mailto links op mijn blog, al sinds mei 2000.

Volgens mij harvesten spammers geen adressen meer op het web. So nineties. Gewone mensen die je in scams kan laten trappen zoeken ze. Die hebben geen domein op het web waar ze een e-mailadres op kunnen publiceren.

Het is veel efficiënter voor ze om werkende e-mailadressen binnen te halen. Bijvoorbeeld door een trojan op de privécomputers van slachtoffers te zoeken naar alles met een @. Goede kans dat de correspondenten van zo’n trojan-klikker te verleiden zijn met scams.

En er zijn complete bestanden met e-mailadressen uit een database-lek op de zwarte markt voor een habbekrats te koop. Zie https://haveibeenpwned.com om te zien welke lekken je adres hebben vrijgegeven. Dat krijg je toch niet meer ongedaan. Ondertussen geef ik dan wel graag mijn e-mailadres aan mensen die mij willen zoeken. De interessantste connecties komen vaak uit een argeloze nonchalante vraag. Beter geen drempels daarvoor opgooien.

Een alias van de betreffende mailbox is ook een identiteit van dezelfde mailbox en kan je prima als afzender gebruiken. Tenzij ik je opmerking niet goed begrijp

In mijn situatie heb ik een situatie als:
mailaccount: john.doe@freedom.nl
alias: john.doe@example.com
alias: john@example.com
alias: john@example.org
alias: john@example.org
alias: info@example.com
etc.

Als ik in mijn mailclient naast john@doe@freedom.nl ook identiteiten aanmaak voor de aliassen, zoals:
identiteit: info@example.com
identiteit: john@example.com

Dan kan ik prima deze gebruiken als afzender adres bij VAN/FROM
Mits ik dan wel verstuur vanuit de mailbox van john.doe@freedom.nl

De enige beperking is wanneer ik een alias als subdomein behandel. Zoals:
alias: webform@example.com
daarmee kan je ook mailadressen gebruiken als:
email: webshop1@webform.example.com
email: webshop2@webform.example.com
email: webshop3@webform.example.com
Dan is het niet gelukt deze email adressen te gebruiken als afzender. Maar dat is wel een heel specifieke situatie die hier niet wordt gevraagd.

Dat het aan onze kant, als verzender, lukt is mooi. Maar als het strafpunten oplevert bij (sommige) ontvangers dan is dat minder handig.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.