Tweede IPv4 adres

Is het mogelijk om een tweede IPv4 IP adres aan te vragen?
Ik wil namelijk twee separate netwerken maken met een eigen IP adres naar buiten toe.

op dit moment nog niet; maar we gaan binnenkort IPv4 subnetten leveren

3 likes

Is dat dan op dezelfde manier als bij XS4ALL gedaan werd? een /29 waarbij je een meer adressen kan gebruiken wanneer je je buren niet wil/hoeft te bereiken.

Ja dat wordt een /29. Daaruit kun je dan 5 adressen zelf toekennen. Het 1e host adres komt op de Fritz!box zelf en dus dus je gateway voor deze /29. Daarnaast blijft de Fritz!box IPv6 en IPv4-NAT doen.

3 likes

Voor testdoeleinden van routers zou ik graag meerdere PPPoE sessies op willen zetten, ik begrijp dat IPv4 adressen nogal schaars zijn, maar zou het voor IPv6 wel vrijgegeven kunnen worden?

Met enige interesse volg ik de ontwikkelingen op het gebied van de mogelijkheid van een extra subnet. Het gaat mij voornamelijk om het kunnen beschikken over een tweede public IP-adres, niet zozeer om te kunnen beschikken over een subnet. Nu vraag ik me, net als Martijn hierboven, af of het niet mogelijk is om een tweede PPPoE te kunnen opzetten met een daarbij behorend extra public IPv4 adres. Zeker met de huidige adresschaarste lijkt me juist het uitdelen van kleine subnets tot verspilling van IPv4 adressen leiden. Ik weet niet of dit technisch mogelijk is of of er andere bezwaren aan kleven (maar ik ben daar wel nieuwsgierig naar).

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.