Ubiquiti UDM Pro alleen internet instellen en benodigdheden

Hoi iedereen, ik lees wel diverse verhalen over de UDM pro hier op het forum maar deze topics zijn al weer wat jaren oud. Ik heb alleen internet toegang en geen telefonie en TV van Freedom.

Ik heb wat foto’s toegevoegd van het ODF punt met groene patchkabel. En de kabel en SFP module die ik besteld heb

In de UDM voeg ik dit toe?

Ik heb het nog niet aangesloten en getest, want weet niet zeker of ik alles juist heb en enigszins goed voorbereid heb;)

Bedankt alvast

Over welke techniek gaat je verbinding lopen? Als je ODF aangeeft, dan ben ik bang dat het een GPON verbinding gaat zijn en zover ik kan zien is dit niet een GPON SFP, maar eentje die voor AON gebruikt kan worden. Als je een AON SFP aansluit terwijl het een GPON verbinding is, ga je tegenlicht uitsturen.
Tegenlicht zorgt voor problemen in een GPON netwerk en wanneer dit geconstateerd wordt kan het zomaar zijn dat de netwerkbeheerder al heel snel de patch los zal trekken.

Voor een GPON verbinding zal je een andere SFP nodig hebben en dan moet er bij Freedom ook een serienummer worden doorgegeven om deze te registreren.

2 likes

dit zegt de website van freedom

Technische specificatie glasvezelverbindingen

Specificaties om rekening mee te houden met het uitzoeken van eigen apparatuur voor de glasvezelverbinding:

AON

• 1Gbit (1000Base-BX-10-U)
    *** SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm**
  • Type Fiber: singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw), SC/APC (groen) of LC/APC (groen)
  • SC/PC connector wordt gebruikt bij de FRITZ!Box 5490
    *** LC/APC connector wordt gebruikt bij de FRITZ!Box 5530 met AON en GPON SFP module**

Ik heb dacht ik toch de LC/APC kabel en de SFP TX 1310 nm , RX 1490 module?

De belangrijkste en eerste vraag is (en daar verwijst Bastiaan ook indirect naar): heb/krijg je AON, GPON of XGSPON? De eerste (AON) stelt niet zoveel voorwaarden en kan met een goedkopere SFP(+) uit de voeten, de andere twee hebben helaas een duurdere SFP(+) module (of bjvoorbeeld een Nokia ONT, kun je gewoon utp op aansluiten) nodig omdat deze ook “bepaalde intelligentie” moet hebben. Wat levert ODF, weet je dat al?

Zie bijvoorbeeld hier (Home) voor werkende SFP modules, en gezien de vermeldingen daar schat ik in dat ODF XGS-PON of GPON levert. Het is dus erg belangrijk dat je weet weke techniek je krijgt/hebt, want dat is niet uitwisselbaar.

ik heb aan freedom nagevraagd welke belichting ze hier doen. even afwachten.

Hou er ook rekening mee dat je mogelijk de 1Gbit niet constant gaat halen aangezien de nieuwere Ubiquiti apparatuur geen hardware offloading doet qua PPPoE.

heb je toevallig een beter alternatief voor de Ubiquiti?

Wat ik lees op tweakers is een Fritz!Box of een oudere Ubiquiti Edgerouter er tussen, welke dus die PPPoE hardware offloading wel hebben.

Ik was aardig op weg om ook Ubiquiti in huis te halen ter vervanging van AVM, deze issues met PPPoE houden mij voorlopig nog bij de Fritz producten, in ieder geval als router/gateway.
Waarom ik zelf de stap wilde maken is vooral het IoT spul in een eigen vlan te stoppen.

is de sfp module die in de fritzbox zit niet over te zetten naar een eigen router?

is de sfp module die in de fritzbox zit niet over te zetten naar een eigen router?

Hoogstwaarschijnlijk niet, maar het beste kun je dat bij AVM support neerleggen.

@arjanv Bij ODF is het 98% kans dat het toch echt GPON is.

Je geeft aan dat je een SFP van de FRITZ!Box hebt? Als je een FRITZ!Box bij Freedom mee hebt besteld (en gekregen) dan staat meestal op de SFP module GPON of AON en als hier GPON op staat, kun je er wel redelijk zeker van zijn dat de techniek ook GPON is voor de verbinding.

SFP’s zijn een beetje frustrerend. SFP-modules zijn vaak voor een bepaald type of merk router/modem/mediaconverter geschikt. Dus het is niet zomaar te zeggen dan een SFP van het ene merk in het andere past.

2 likes