Na het installeren van mijn Ubiquiti UniFi G3 Touch Pro (UniFi Talk) VoiP toestel met mijn eigen router UniFi Dream Router 7 (UDR7) direct aangesloten op Glasdraad met ISP-provider Freedom Internet lukt het om uitgaande gesprekken te genereren echter inkomende gesprekken worden na één keer overgaan direct beantwoord met de standaard voicemail van mijn SIP-provider (Freedom Bellen). Kortom ik kan nog geen inkomende gesprekken aannemen en beantwoorden.
Voor de implementatie heb ik de onderstaande handleiding/ instructie van UniFi gevolgd.
Helpdesk / support Freedom kan me hierbij niet helpen. Ubiquiti support heeft het issue in behandeling maar tot op heden nog geen reactie met de oplossing mogen ontvangen.
Heeft iemand hetzelfde probleem ervaren en kunnen oplossen? Dan ben ik geïnteresseerd in de concrete oplossing van dit probleem.
Dat zou een NAT issue kunnen zijn, of een zgn. SIP-Helper / VOIP-Helper.
Bij NAT: zorg dat op de telefoon een 2 minuut Keep alive aangezet is (Timeout voor UDP NAT).
Bij Helpers: Kill’em…
Ik heb zelf geen Ubuquiti apparatuur maar gebruik een OpnSense firewall.
Disable helpers… (als ze er zijn zijn het extra services. Meestal bij de NAT instellingen te vinden).
Helpers zijn Proxy services die het gesprek op de firewall aannemen en dan verbinding maken met de werkelijke telefoon. Ondertussen modificeren ze alle pakketten zodat addressen aangepast worden. Dat gaat over het algemeen fout. VOIP centrales (PBX) kunnen uitstekend met NAT overweg (Far End NAT support, FENT). Voor goede werking van SIP (+FENT) de telefoon moet zoms wel weten dat het achter NAT zit, er moet dus of static, dan wel met STUN het publieke IP adres ingesteld worden.
NAT voor TCP verschilt met NAT voor UDP met name in timing, waarbij de ipadres/poort associatie bij UDP binnen 2-5 minuten vergeten wordt bij geen verkeer, en TCP meestal pas na een minuut of 20-30. (Bij TCP wordt de associatie ook verwijderd als de TCP link afgesloten wordt, bij UDP is er geen afsluiting).
VOIP protocol is vrijwel uitsluitend UDP. Voor SIP is keep alive nodig (= leeg SIP pakket), voor RTP is er geen probleem daar heb je elke 10ms een nieuw pakket. De RTP poorten worden onderhandeld via het SIP protocol. (Dit is dus een van de redenen waarom NAT redelijk rampzalig is).
installatie zojuist opnieuw met succes uitgevoerd. Nu kan ik zowel uitgaand als inkomend bellen . Hiervoor heb ik de hieronder toegevoegde instructie van Voys gebruikt. Unifi Talk