UCG Ultra Canal+ instellingen

Hallo allen,

Sinds gisteren heb ik een Unifi Cloud Gateway en ik probeer deze zo in te stellen dat ik de Fritz box niet meer nodig heb. Voor internet was dat een koud kunstje. Simpel de instructie volgen: VLAN id op 6 zetten, Verbinding over PPPoE en credentials invullen.

NB: Mijn aans;luiting is glasvezel over XSGPON.

Voor iptv van canal + wordt het echter lastiger:

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een vlan (4) aangemaaktmet de naam TVNET verwijzend naar de UCG Ultra. Automatische internetbron IP / NAT aangevinkt net als Auto-schaal netwerk. Daarmee is er voor het vlan een eigen subnet aangemaakt. Verder staat internettoegang, IGMP Snooping en mDNS ingeschakeld net als automatische standaard gateway, DNS server als Ping conflictdetectie. DHCP modus staat op DHCP Server.

Wanneer ik DHCP modus op geen zet, krijgt de amino box geen ip adres meer. Waneer ik hem op relay zet, weet ik niet wat ik moet invullen als relay server.

als ik mDNS uitzet maakt dat geen enkel verschil.

Ik heb in de WAN verbinding (VLAN id 6) IGMP-proxy ingeschakeld en deze laten proxy-en naar TVNET.

Ik heb poort 1 van de ucg ultra ‘gekoppeld’ aan TVNET. Ik heb multicast Routerpoorten ingeschakeld.

Na elke aanpassing heb ik de amino box gereboot. In de instructie staat verder iets over RTSP. Die optie vind ik niet. Ik zou dat kan een destination NAT regel moeten aanmaken richting de IP TV ontvanger. Hier weet ik even niet meer wat de bedoeling precies is. Wanneer ik Automatische Internet Bron IP/NAT uitschakel krijg ik 3 invoervelden: internet 1. internet 2 en MetTv. (De laatste is mijn wan verbinding). Ik heb echter geen flauw idee wat ik daar moet invullen.

Resultaat is dat op de amino box alles het doet behalve live TV. Dat laatste wil ik juist graag wel aan de praat krijgen. Is er iemand die dit probleem wel al opgelost heeft?

Live TV gaat via VLAN4, dus de IGMP proxy moet tussen VLAN4 en je interne TV vlan.

Daarnaast heeft de TV ontvanger nagenoeg ongelimiteerd naar VLAN6 kunnen voor DNS, keys, tijd, unicast voor start gemist/opnames/pauze/… (Maar dat werkt melde je)

Bedank voor je reactie.

Ik begrijp de zin niet: tussen vlan4 en je interne tv vlan. Bij de WAN moet ik de proxying ingeven en die laat ik naar het VLAN van de tV (4) gaan. Doe ik daar iets fout? Moet ik naast vlan 4 nog een ander tv vlan aanmaken?

Volgens mij moet je vlan4 igmp proxyen naar je tvnet, er zijn ook wat routes die je moet opnemen om over vlan4 te lopen, de rest van het verkeer moet over vlan6.

Bedankt, maar ik vraag me af of ik dat niet al doe. Of eigenlijk is mijn vraag niet zozeer wat ik moet doen maar vooral HOE ik dit moet doen op de UCG Ultra. Ik ben een stap verder. Alleen heb ik nu de vreemde situatie dat wanneer ik bij de poortinstellingen mijn poort met de internetaansluiting op niet toegewezen zet, de TV het wel doet maar mijn internet niet meer. Wanneer ik vervolgens de poort toewijs aan de WAN instellingen voor Freedom houdt de TV er weer mee op.

Ik heb zelf geen van deze apparaten maar misschien is deze configuratietool voor de UniFi Dream Machine ook bruikbaar voor jouw Unifi Cloud Gateway?

Ik ben weer een stukje verder. De optie met het script is voor canal+ geen optie. Ik heb een nat route gemaakt van mijn vlan6 naar mijn vlan4. Nu heb ik internet en NPO 1. Alle andere zenders doen het nog niet.

Is VLAN 4 aangemaakt op dezelfde poort als VLAN 6 (=glasvezel poort?)
If DHCP Client ingesteld op deze VLAN 4 poort?
Deze poort is de UPLINK poort. (Bij IGMP instellingen).

Dat is begrijpelijk, mDNS wordt hier NIET gebruikt. (is alleen voor .local en alleen in een enkel (V)LAN van toepassing).

WAN (VLAN 6) is niet betrokken bij multicast, dus heeft geen IGMP nodig, niet bij IGMP forwarding in te stellen

Ik heb geen UCG appratuur… IGMP forwarding is vereist op een router, IGMP snooping op een switch. Het verschil, IGMP heeft een abonnements model om een multicast te starten en levend te houden. Bij routers moet dat doorgegeven worden.
Bij switches moet een switch multicast verkeer over ALLE poorten doorsturen, dat kost nogal wat resources, daar is IGMP snooping een methode op op poorten waar IGMP abonnements pakketten langs komen meegenomen voor latere multicast distributie. (Dus een selectie van poorten krijgt multicast verkeer)… Alleen afnemers die het willen krijgen een bombardement van pakketten.

RTSP is de video stream die gestart wordt via een abonnement (ip pakket) van Amino → Canal+ ditributie head.
AMINO is op een ander LAN aangesloten (bv. LAN kant van modem). Dit is voor Multicast Downstream. in IGMP instellingen, AMINO krijgt in princiepe een IP adres in dat LAN.

Ok, live TV is in de meeste gevallen Multicast…. (voor sommige zenders is het OTT).

Streams die er zijn: AMINO → Internet (VLAN6) (Boot image, licentie controle, eventueel terug kijken, begin gemist etc. (ook wel OTT genoemd)

AMINO → Canal+ (VLAN4) Multicast + IGMP.

NAT moet aanstaan op zowel de VLAN4 uptream poort als op de TVLAN poort.

Noci, Bedankt voor de inspanning. Ik porbeer je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik denk dat je hier een punt hebt. de internetconfiguratie met VLAN 6 poort is geconfigureerd voor toegang tot Freedom met login (PPoE). Die is gekoppeld aan een WAN-poort (uplink). Ik kan wel een tweede internetconfiguratie aanmaken met VLAN 4 maar die kan ik niet tegelijkertijd naar dezelfde poort laten verwijzen. Ik heb wel een vlan4 netwerk aangemaakt. Dit staat op Automatische bron ip /NAT. Wanneer ik dit niet op automatisch zet zie ik de 3 internetconnecties staan met het woord Hoofd in een vak, maar ik kan dit niet wijzigen. Ik ben verplicht automatisch te kiezen.

Volgens unifi moet je dit juist wel instellen om aan te geven naar welk vlan je wil proxyen. (in dit geval 4) Uitschakelen biedt geen soelaas. Unifi noemt dit op zijn instructie pagina dan ook IGMP forwarding. Het IGMP Snooping is bij unifi gedefinieerd in het vlan. Door aan een poort dit vlan toe te wijzen wordt IGMP snooping ingeschakeld.

De streams over Vlan 6 werken probleemloos. Maar IGMP Niet.

Het rare is, wanneer ik niet de standaard WAN poort maar een Fail over poort gebruik in de UCG ULTRA en ik die poort vervolgens nergens aan toewijs, doet live tv het ineens wel, maar dan heb ik geen internet meer.

VLAN4 vs VLAN6

Ah, ik denk dat je untagged VLAN gebruikt, of port based VLAN. Dat gaat in dit geval niet werken voor de uplink. (802.1q standaard).
De uplink heeft tagged VLAN nodig Tagged wil zeggen dat elke ethernet pakketje 4 bytes extra krijgt in het frame op de kabel, 2 bytes zijn vlag dat er een tag volgt, de andere 2 bytes bevatten prioriteit en VLAN id. (hier 4 of 6). Daarmee kunnen de pakketten voor VLAN 4 en 6 onderscheiden worden in verder intern verwerkt.

De bedoeling is de poort waar glas binnen komt (Uplink) wordt opgedeeld in twee VLANs (met tag 4 en 6) gesplitst in 2 sub interfaces. (soort filter), op de VLAN6 interface moet dan de PPPoE gestart worden, op de VLAN4 interface DHCP etc.

Ik denk dat je modem nu is ingesteld op DUAL ISP of DUAL uplink mode. Waarbij een van beide actief is.. maar zoals ik zei ik ken dit model niet.

IGMP forwarding is idd een router functie waarbij een Upstream kan worden aangegeven en verschillende downstreams (voor verschillende kijk kastjes als die in verschillende LANs zitten).
NAT is nodig op de plaats waar je interne adressen (bv. 192.168.0.0/16 of 172.16.0.0/12 of 10.0.0.0/8 en 169.254.0.0/16) niet mag gebruiken… Internet, distributie net van ISPTV…

Freedom heeft als ISP TV Distributie 100.65.0.0/16 in gebruik. Voor abonneren moet VLAN 4 via DHCP een adres in dat LAN aanvragen en vervolgens alle verzoek pakketten met dat adres als source naar de distributie server sturen. (is ook een multicast IGMP abonnement).

IGMP zal gegarandeerd NIET werken op VLAN 6. heel eenvoudig omdat dit geen multicast netwerk is. Streams zijn TCP/IP point to point verbindingen waarbij je TV(-kastje) direct verbinding maakt met een distributie server. Dus bij 1000 klanten (= 1000 streams) moet je server ook 1000 streams verzenden, zelfs als iedereen hetzelfde zit te kijken. Bij multicast wordt een stream gestart (of verlengd) met een IGMP en zal de server op dat kanaal 1 stream starten. (Per definitie UDP) Bij 1000 klanten die naar 2 verschillende kanalen kijken zal de distributie server 2 pakketten tegelijk moeten verzenden. en geen 1000. Bij elke knooppunt met IGMP forwarder wordt die stream evt. naar de verschillende afnemers afgesplitst… maar elke keer 1 pakket / (V)LAN.
Dat schaalt veel beter voor kijkers naar een common stream.

Zodra je om een afwijking vraagt (Begin gemist, opname, pause en weer door.., etc.) schakel je de stream om naar een TCP link over VLAN 6, dat is geen Multicast en heeft bij gevolg ook geen IGMP nodig.

Dat laatste opmerking over dat als Live het wel doet, maar internet niet is duidelijk een DUAL ISP failover functie. Het is of de ene poort die default gw gebruikt of de andere poort die de default gw. gebruikt. Dat is dus functioneel zo ingesteld…..

Je zult toch even moeten kijken naar Tagged VLAN op de poort waar de glasvezel is aangesloten.

Bedankt voor deze heldere uiteenzetting. Het helpt mij om er een stuk meer van te begrijpen.

Ik heb contact gehad met ubiqiti. De medewerker daar vertelde dat de UCG serie geen dual vlan over 1 wan poort ondersteunt. Vervolgens gaf hij een alternatief aan om de via de dataswitch naar de UCG ultra te gaan en de iptv poort op vlan4 te configureren.

Idee was dus isp aansluiting op poort 1 van de switch (untagged). Van poort 2 van de switch naar de Wan poort van de UCG. Vervolgens de UCG met de switch op poort 3 verbinden en de SET Topbox op poort 4 voor vlan4 met IGMP snooping. Resultaat: Mijn UCG zette niet eens een internetverbinding op. Ik vrees dat ik de FritzBox er tussen moet laten zitten want om mijn hele unifi infrastructuur te vervangen gaat me wat ver..

Je kan een simpele managed switch voor je UCG hangen, een ER-X, ER-lite of ER-4 ofzo, (als je in het thema wil blijven) en dan vlan6 en 4 uitsplitsen op twee poorten, en die dan in je UCG pluggen zodat je gewoon een poort met 6 en 4 hebt. Is natuurlijk uitermate amateuristisch behelpen in mijn optiek, maar ja. Het zal hoogstwaarschijnlijk minder stroom slurpen dan de fritzbox ertussen hangen, je kunt gewoon zelf PPPoE blijven doen, en zo’n ER-X is hoogst charmant in formaat en soms voor een vriendelijk prijsje te bemachtigen.

Doel op de input van het net expliciet de beide VLAN’s op pikken (met de TAGS…) en dan uitsplitsen.

Een eenvoudige managed switch waarop de je de Ethernet aansluitig die naar Glasvezel gaat (of GBIC als een switch dat aankan), instelt op die poort Tagged VLAN4 en tagged VLAN6. Dan kun je twee poorten maken met untagged VLAN4 en een met untagged VLAN6 (of ook tagged als Ubiquity dat vereist) en dan UCG op die twee poorten aansluiten. (Niet DUAL ISP configuratie).

Als je alleen untagged frames probeert te vangen krijg je niets. Het verkeer wordt dan in het VLAN1 gestopt (default), tagged frames die niet nodig zijn worden gedropped.

In de switch zijn er tot maximaal N (afhankelijk van hardware en software een 10 tal verschillende tot max 4096 verschillende) virtuele netweren, waarbij alle poorten die bij het zelfde VLAN aan elkaar geknoopt worden.
Strict genomen is een switch een Bridge met veel poorten (Als je bridges bij VM’s oid tegen gekomen bent). Bij VLAN’s maak je bridges aan per vlan dat je declareert en daarna koppel je de poorten op de switch hetzij met dan wel zonder “tag”. Untagged is feitelijk VLAN 0 of 1(Of de “native” VLAN van de kalae poort), niet alle VLANs.
Het is dus begrijpelijk dat je geen verkeer ziet.

@meh , @Noci

Bedankt voor jullie instructie. Zo gauw als ik het rijk hier weer voor me alleen heb ga ik kijken of het daarmee lukt. (Nu zijn er te veel aanwezigen die chagrijnig worden wanneer de internetverbinding er 2 minuten ui tligt. De unifi switches die ik heb zijn managed switches. Met een beetje geluk en goede moed zou het dus moeten lukken.