UDM Pro met slechte upload sinds overstap van Tweak

Hoi allemaal,

Ik ben in december overgestapt van Tweak naar Freedom toen ik het nieuws kreeg dat Tweak opgedoekt werd. Alles ging vlot en binnen no time was ik online. Helaas gebruikt Freedom een andere techniek dan Tweak waardoor ik niet de glasvezel rechtstreeks kon aansluiten op mn WAN poort maar een mediaconverter er tussen moest doen. Geen probleem, ook al zou ik het liever wel rechtstreeks doen, maar helaas zit ik met het probleem dat mijn upload rond de 300/500 mbit zit, terwijl ik bij Tweak de volle gigabit haalde op zowel down als upload. Dat is erg vervelend en zou ik graag verhelpen maar ik kan nergens een duidelijke oorzaak/oplossing vinden aangezien verschillende bronnen andere conclusies hebben. Is hier iemand die tegen hetzelfde probleem is aangelopen en wel een oplossing heeft, behalve mn router zelf vervangen? Ik heb nog zitten denken aan een router in bridge mode maar volgens mij is dat ook niet echt een werkende oplossing. Ik wil het liefste gewoon de UDM als router blijven gebruiken en hier rechtstreeks mn WAN ip op krijgen ivm alles wat er achter hangt.

Alvast bedankt voor de moeite!

Misschien even aangeven wat/welke apparatuur er nu tussen zit (behave dan dat je neme ik aan je UDM ook nog ergens hebt zitten). Als dat bijvoorbeeld een Nokia ONT (ik neem aan dat je nu XGS-PON hebt gekregen en AON had?) is kan die rechtreeks aan de WAN (ethernet) poort van de UDM. Maar als je een FritzBox heb gekregen waar een glaskabeltje in gaat is dat weer wat anders. Daarnaast is het de vraag hoe je hebt gemeten, en je hebt het over de upload, is de download sneller?

Ja, overzicht van apparatuur en ik denk met name ook gebruikte kabeltjes (welke connectoren, met name ook de glasvezelconnectoren) kan helpen de oorzaak te vinden…

Volgens mij deed Tweak DHCP. Klopt dat? Dan kan mogelijk de overstap naar PPPoE er iets mee te maken hebben.

Heb je al eens gekeken of de MTU/MRU wel helemaal klopt? Dus beide kanten op.

Bovendien krijgt niet elke router even snel een PPP-header rond elk pakket. Helemaal niet als die router als gevolg van het bovenstaande druk aan het fragmenteren is. Of - erger - als grotere pakketten er gewoon niet door komen.

1 like

zal ik hieronder even doen

Ja Tweak gebruikte inderdaad DHCP en nu PPPoE, ik lees online verschillende verhalen maar het gekke is dat met diverse speedtests op de router of op een systeem er achter ik wel rond de 900 haal voor downloaden maar met unifi speedtest rond de 300 en via andere op een pc max 500 voor upload.

De verbinding komt zoals gebruikelijk binnen in mn meterkast en gaat door de muur naar mn patchkast.
Daar komt het binnen op een ZTE converter die ik van freedom heb gehad en van daar via een cat6e kabel naar mn wan poort, heb het op beide wan poorten geprobeert trouwens maar maakt geen verschil. Heb ook met MTU / MSS Clamping gespeeld en op verschillende manieren ingesteld + sommigen hadden het over smart queues aan of uit zetten, etc.

Ik heb geen router bij mn abbonement gehad, ik dacht namelijk zo over te stappen niet wetende dat er verschil in de verbinding zat. Ik heb eraan gedacht om anders een router ervoor te zetten maar ik wil de WAN IP op mn dream machine en de enige optie die ik langs zie komen is PPPoE passthrough waardoor ik weer dat probleem heb, als ik het goed begrijp.




op dit moment gaat het zelfs nog slechter:

Ik heb mijn instellingen vergeleken met een zelfde soort verbinding die we op kantoor gebruiken van KPN, ook via PPPoE, daar geen problemen.
Enige verschil dat ik zie is dat mijn verbinding op 10Gbit is verbonden en op kantoor niet, verder staat alles gelijk.

Hier nog een speedtest vanaf de router zelf:
image

en jahoor na het vergelijken en het opvallend te vinden dat de verbinding tussen de wan en de converter op 10 Gbit liep, toch maar ff alles opnieuw aangesloten op de wan1 poort die max 1Gbit is…

image

Maar gek genoeg werkt het op mn vaste systeem nog steeds niet dus er is meer aan de hand.

Die ZTE ONTs kunnen geen mini jumbo’s aan. Daarom moet je volgens RFC2516 werken en kan je PPP-MTU niet groter dan 1492 octetten zijn. Voor Freedom naar jouw toe is dat geregeld maar andersom blijkt het nogal eens een probleem te zijn met eigen hardware.

Je kunt kijken of je een GPON SFP in je router kan prikken. Dat weet ik niet maar als dat kan ben je van die rottige ONT af en zal je volgens RFC4638 moeten kunnen werken. Je kunt dan wel weer meer problemen met multicast TV verwachten. Pick your poison :confused:

Dat zal geen probleem zijn want ik heb toch geen tv :wink:

Ja ik zal eens moeten zoeken of er nu eindelijk 1 te koop is die werkt voor freedom in een UDM Pro

Alles intern werkte nu wel weer “normaal”, alleen had mn pc heerlijke troep geinstalleerd staan van Gigabyte zodat mn upload tot max 100mbit ging en mn download wel 1gbit.

Hopelijk ziet iemand anders die misschien wel het al voor elkaar heeft op een UDM Pro mn bericht en kan me vertellen wat ik moet bestellen. FS was er geloof ik mee bezig in ieder geval.

Als ik het trouwens goed begrijp zouden de SFP modules van FS goed moeten werken in de unifi.
Ik ben alleen zelf niet goed genoeg bekend met alle verschillende versies aan aansluitingen…

Als ik zo kijk zie ik verschillende waardes voor wavelengt, data rate, connector, etc

Als ik naar de ONT specs kijk moet ik dus een 1.25tx / 2.5rx versie hebben.
De modellen die daar uit komen zijn allemaal groot en deels hetzelfde:

Zou 1 van deze in theorie moeten werken?
Ik begreep dat ik sowieso het moet registreren toch of dat ik via FS mogelijk het ID van de ONT kan clonen.

ik denk dat ik hier mn antwoord heb:

Alleen als je het ZTE serienummer als GPON-ID gebruikt zal de MTU weer op 1492 octetten worden gezet. Want het is immers een ‘ZTE’. Dan schiet je er nog niets mee op.

In het artikel ging het om een Huawei ONT en daarmee speelt dat probleem niet.

Dus het is beter om gewoon het nieuwe GPON-ID door te geven; zodat die kan worden toegestaan.

– Ariën

Hoi

Het is 8 bytes voor PPPoE en 4 bytes voor VLAN. Bij elkaar 12 bytes dus.
Als ik het wel heb kom je dan op 1500 - 12 = 1488 bytes uit.

Vr.Gr,
Rob

In ethernet is de payload 46 tot 1500 byte. De 802.1q VLAN-header staat daar buiten.

PPPoE is geen onderdeel van ethernet en wordt daarom tot payload gerekend. Die is inderdaad 8 byte groot. Vandaar 1492 byte.

Hoi

De hardware moet wel een vier byte grotere ethernet header ondersteunen;

En dat is ook niet altijd het geval.

Vr.Gr,
Rob