Hallo allemaal,
Ik probeer mijn UDMpro (OS 5.1.26, netwerk 10.5.67) aan te sluiten op de glasvezel (AON, PPPoE, VLAN 6). Loop tegen het volgende aan en hoor graag of iemand dit herkent.
Setup:
- Glasvezel (LC/APC groen) zit normaal in een FRITZ!Box 5530, die het gewoon direct doet
- Voor test met UDMpro: glasvezel via groen LC-SC koppelstuk naar SC-BiDi SFP in de WAN SFP-poort van de UDMpro (poort 10, eth9).
- SFP via Routershop : OPTIC-SFP-3524S-20-SC 1.25G TX1310nm RX1550nm 20km
Wat ik heb gecontroleerd:
- groen ledje op de SFP gaat branden
- ethtool eth9: Link detected: yes, 1000Mb/s Full Duplex
- ethtool -m eth9: Rx werkt goed (-7.28 dBm ontvangen), maar Laser output power blijft constant 0.0000 mW / -inf dBm, ook bij herhaalde metingen over tijd
- tcpdump op eth9.6: UDMpro verstuurt netjes elke paar seconden een PADI-pakket, correct getagged op VLAN 6
- Logs: pppd blijft hangen op “Timeout waiting for PADO packets”
- Zodra ik de fiber terugstop in de Fritzbox, werkt de verbinding direct weer
Conclusie tot nu toe:
Lijkt erop dat de Tx-laser van de SFP-module niet werkt (Rx wel, Tx niet), waardoor er geen signaal de fiber op gaat en Freedom nooit iets ontvangt. PPPoE-configuratie lijkt verder correct.
Vraag: heeft iemand dit eerder gehad, was het een defecte module, of zat er toch nog iets anders achter (firmware, laser-enable instelling, iets in de UniFi-config) dat ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!