Uitbetaling crowd investering.... raar gedoe

:rofl: Bedankt voor het lachen. Doet een mens goed.

Ik ga ook onverminderd uit dat Freedom zich inzet en houdt aan het contract.

Sws is het een blamage om nog geen week voorafgaand aan een uitbetaling, te (laten) komen met andermans voorwaarden.
Strikt juridisch, zal het mij jeuken, wie Freedom invoegt als uitbetaler. Mijn investeringscontract is met Freedom Internet B.V.

1 like

Mail van Freedom gekregen, mail van CrowdAboutNow (Folkert Foppema) ook maar die zat in de ongewenste mail (Spam). Informatie in mail van Freedom en CrowdAboutNow klopt niet.
Na inloggen moet je eerst naar Mijn investeringen gaan en dan naar de tab Lopende investeringen. Daar zie je dat eerder genoemde gele vlak.
Dat je je moet identificeren via iDin en ook een check doen voor je bankrekening kan ik nog inkomen, dat wordt wettelijk gevraagd.

Maar dat ze ook nog eens je mobiele nummer vragen die je later ook ng eens moet bevestigen gaat mij echt te ver. Dit is volgens mij niet volgens de AVG.
Waarom hebben ze in hemelsnaam je mobiele nummer nodig?

Ik heb het nu allemaal gedaan, maar ik zal nimmer meer iets met CrowdAboutNow doen.
Hier gaat echt iets enorm mis, wat heeft je mobiele nummer met je identiteit te maken?
Zijn we in China beland waar men iedereen volgt?

@Anco , gaan jullie achteraan waarom het mobiele nummer gevraagd wordt en is er toezicht wat er met die informatie gedaan wordt? Volgens de AVG mag men niets opslaan als men dat niet nodig heeft. Ik verwacht van Freedom de garantie dat dit uitgezocht wordt en indien nodig gecontroleerd wordt dat de onnodige informatie zoals je mobile nummer direct verwijderd wordt!

1 like

Dat staat in de bankvergunning die die partij nodig heeft.

Ik snap dat je pissig bent, dat ben ik zelf ook enorm.
CrowdAboutNow heeft kennelijk een partij in de hand genomen om de financiële afhandelingen te doen omdat zij zelf vermoedelijk niet aan de in NL gestelde financiële eisen konden voldoen en die derde partij wel.

1 like

Hmmmm… het is aan Freedom wie zij inschakelt voor de uitbetaling (aan haar crediteuren), dat verder prima kan worden gedaan vanuit/vanaf haar eigen (bedrijfs)rekening.

Het lijkt mij nergens voor nodig dat te moeten/willen doen via (nu) een privacyschendend investeringsplatform die daarvoor weer een andere tussenpersoon (hier OPP) gaat inschakelen omdat die daarvoor moet beschikken over een vergunning.

Veel gedoe met die gasten.
Ze willen de hele bankpas zien.
Blijkbaar is mijn banknummer en naam niet voldoende.

Zoals vorig jaar volgens mij ook al eerder naar voren is gekomen heeft Freedom (en daarmee indirect ook alle investeerders) er destijds voor gekozen om het geheel via CrouwAboutNow te laten lopen (rechtreeks kan gewoon niet vanwege wet- en regelgeving waaraan voldaan moet worden). Er is vervolgens afgelopen jaar/jaren sprake van gewijzigde wetgeving (europees en daramee ook in nl) wat bestaande crowdfundingplatformen (wat CAN dus is) verplicht om een escp vergunning te hebben vanaf 10 nov 2023. Een van de voorwaarden in die escp vergunning is een zogenoemde betaalprovider die onder toezicht van dnb/afm staat, OPP is daarbij de meest gebruikte (de enige?) in Nederland. Daar is vervolgens ook de WFT en WwFT op van toepassing met alle hoepels etc. van dien. Al met al heeft dat tot tot gevolg wat in de berichten hiervoor reeds is geschreven. Dat niemand dat wil en/of leuk vindt is iets heel anders, dat begrijp ik best en zou ik waarschijnlijk zelf ook hebben maar er is geen keuze. Wetgeving kan nu eenmaal wijzigen en is dan gewijzigd van toepassing en kan dit tot gevolg hebben. Er zijn ook genoeg banken of ander financiele instellingen die ook (periodiek) her-identificatie moeten doen omdat ze met de info die ze hebben alsnog niet aan de (gewijzigde) wet- en/of regelgeving voldoet.

Of de manier waarom het hier gaat en partijen (CAN wist dit dus al minimaal sinds afgelopen zomer) de meest fraaie rol spelen is een hele andere vraag. Maar dat het wel degelijk relevant is en niet zomaar genegeerd kan worden “omdat ik een contract met Freedom heb” is helaas wel een feit waar we mee te maken hebben.

Ik begrijp de ophef (zou mogelijk hetzelfde doen al ik in die positie was) en de timing is op z’n zachts gezegd k*t, maar of je dat Freedom mag aanrekenen betwijfel wel heel sterk. Het crowdfundingplatform CrowdAboutNow mag je het denk ik des te meer aanrekenen, zij hadden nadat ze afgelopen zomer de nieuwe vergunning kregen in actie moeten komen en dan was de timing nu niet zo kritisch geweest.

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de formele reactie van CrowdAboutNow (en Freedom die volgens mij formeel CAN hoort aan te wijzen als partij maar zelf natuurlijk wel mag bemiddelen in de communicatie).

Voor de voleldigheid: Ik heb helemaal niets met CAN (blijf er bewust van weg) en heb destijds dus ook niet meegedaan met de Freedom acties, ik heb wel veel ervaring met andere crowdfundingplatformen en hun gedragingen en dus wat gebruikerservaring met deze wet- en regelgeving :wink:

4 likes

Ik lees hier een verhitte discussie. Even alles op een rij:

  • De wet- en regelgeving voor crowdfundplatformen is de laatste 2 jaar behoorlijk aangescherpt. Vaak onzinnig maar wel de realiteit.
  • Een crowdfundplatform moet aan deze regels voldoen. Voor financiële transacties komt dit meestal op een bancaire vergunning neer. Voor de meeste is dat ondoenlijk en zo ook voor CrowdAboutNow.
  • CrowdAboutNow is in zee gegaan met OPP, net als vele andere crowdfundingsplatformen.
  • Zijn we hier blij mee? Nee. Kan ik er iets aan doen? Nee.
  • Deze wijziging is ons ook pas kort bekend en de exacte impact ook pas kort duidelijk wat zeer onhandig samenvalt met ons aflossingsmoment.
  • Controle van IBAN is logisch. Waarom ook om een mobiel nummer wordt gevraagd is mij nu ook niet duidelijk en ga ik uitzoeken. Kom ik dus op terug.
  • Wij hebben niet de administratie van de lening om zelf de uitbetalingen te kunnen doen, dat was/is nu exact waarom wij dit samen met CrowdAboutNow doen. We willen in dit geval best kijken naar alternatieve uitbetalingsmogelijkheden maar 1 ding is zeker, dat lukt maandag niet om ook uit te voeren!

Kortom, ook ik had liever niet deze aanpassing gehad. Maar ook wij moeten hiermee dealen op dit moment.

De genoemde regeling is ook mede oorzaak van dat dat het platform voor de certificaten nog niet gerealiseerd is. Crowdfunding ligt behoorlijk onder en vergrootglas ivm WWfT en het voldoen aan KYC regels.

11 likes

Zou je kunnen aangeven of ik de afkortingen die je gebruikt heb, goed heb begrepen?

WWfT = Wet ter voorkoming van Witwassen en finacieren van Terrorisme?
KYC = Know Your Customer (Ken je klant)?

1 like

Dat had ik er wij bij kunnen vermelden inderdaad. Ja dat zijn de juiste verklaringen van de afkortingen

3 likes

Ik vind dit juist een casus waarin Freedom het verschil had kunnen maken voor wat betreft communicatie en het zorgen voor waarborgen bij de andere partij. De mails vond ik persoonlijk vrij basic, ik werd er totaal door verrast en verward, en de context en positie van Freedom was totaal onduidelijk. Ik had als crowdfunder iets meer ‘moeite’ willen zien op het gebied van privacy en dataveiligheid. En ik snap dat het een derde partij is, maar toch… daar koop ik weinig voor als mijn id kaart op het darkweb pronkt.

Het hoe en waarom wat betreft KYC is mij duidelijk maar dat we anno 2024 nog steeds met foto’s van legitimaties en bankpassen moeten aankomen is godgeklaagd vind ik. IRMA en iDIN staan al jaren op de deur te bonzen wat dat betreft. En ik kan mij herinneren dat Bitonic ook iets van een alternatief had gevonden voor het sturen van scans/foto’s.

Maar dank voor het reageren Anco, ondanks de verhitte sfeer.

Wat mij in het foto-id shoppen tegenstaat, is dat een hierna in iemands database zal verdwijnen om wie het mag weten, elders (biometrisch) te worden gebruikt voor allerlei doeleinden.

De foto('s) die je moet presenteren schijnen van een hogere resolutie/kwaliteit te moeten zijn en mogen niet overschaduwd worden met softteksten. Wat een controleur verder moet met een scan van een bankpasje, achterkant van je paspoort (inclusief de randen) of mobiel telefoonnummer, is vooral een eigen invulling die niet kijkt naar een toepassing.

Wmb volstaat vanuit het voldoen van wettelijke (opgelegde) plichten een DigiD authenticatie. Helaas (b)lijkt de overheid de financiële controle bij bankinstellingen - die met “vergunning” - te hebben neergelegd die weer een heel ander plan als belang (be)trekken.
Freedom zou best zelf kunnen gaan uitbetalen wat verder haar zal verplichten om gezien wetgeving - idem - eerst iemands ID vast te stellen.
Dat iemand ook (internet)klant is, is puur relationeel en staat (financieel) los van iemands rol als belanghebbende.

Maar goed, ik vrees dat er van de zijde van Freedom niet veel meer zal voortkomen als: “we wisten het niet, we kunnen er niets aan doen en veel succes” en om nu Freedom - juridisch - daartoe te gaan proberen dwingen is vooral een (eigen)sentiment verbranden om nog meer geld te verstoken.

Je hebt gelijk dat we hier meer communicatie over hadden kunnen doen. Voor ons was dit ook ineens een verrassing dus hadden weinig tijd om te testen,naar impact te kijken en in overleg hierover te gaan. Hoe en wat precies hoorden wij pas 8 januari. Geeft ons niet heel veel tijd…

1 like

Contact gehad met de bank.
Een kopie bankpas is sterk af te raden.
De verloopdatum en pasnummer zijn controle gegevens voor de bank.

IDIN geeft uit privacy overwegingen geen rekeningnummer mee.
Een cent overmaken, heeft het minste risico volgens de bank.

Met andere woorden, het is een erg foute vraag van OPP om een kopie bankpas te vragen.

Ik heb bij het 06 nummer allemaal nulletjes ingevuld, best kans dat ze daar ook over vallen achteraf.

In eerste instantie via iDIN aangegeven dat ik geen telefoonnummer (en email adres) wilde meegeven.
Toch willden ze toen een telefoonnumer hebben. Dus heb ik een fake nummer gegeven, 06-26666436. Het is misschien wel leuk om als puzzel op te lossen wat dat nummer betekent.

Dus geen paspoort of bankpas nodig.

Dat nummer valt niet op als Fake.
Als je pech hebt, sturen ze een sms om de betaling te bevestigen.
Ze hebben ook een woest slechte reputatie in Google Maps.

Jeetje zeg, ik had deze topic niet verwacht bij Freedom. Ze zijn juist altijd zo keurig en netjes. Laten we hopen dat dit ook niet zo gaat als je straks Appel Punten kan verkopen. Want dan ga je ook met geld heen en weer schuiven. Beetje jammer!

Ze willen inderdaad de vervaldatum van de bankpas weten.
Iets wat de bank mij sterk heeft afgeraden.

Ik ben niet boos op Freedom.

Wel op Crowdaboutnow en OPP.
Die kwamen op het laatste moment met deze ellende.

Als je iDIN gebruikt heb je geen paspoort of bankpas nodig.
Dan even wegvinken dat je met iDIN geen emailadres en telefoonnummer wilt meegeven.
Daarna wordt toch om telefoonnummer gevraagd, daar heb ik een fake nummer ingevuld.