Uitbetaling crowd investering.... raar gedoe

Freedom: “Bij de investering die je destijds hebt gedaan, ging de verificatie van je identiteit via iDIN, door middel van de iDeal-betaling. In verband met onze nieuwe (ESCP) vergunning dient de verificatie nu te verlopen via een Online Payment Platform (OPP). Zonder deze verificatie is het voor ons niet mogelijk om het geleende geld of de rente te storten.”

CrowdAboutNow heeft hier mij geen mail over gestuurd.

Stel dat die organisatie nu geen AFM vergunning had gekregen, had ik dan mijn investering in Freedom teruggekregen ?

Vreemd gedoe dat ik alleen maar kan categoriseren als moeilijk maken om een inleg/investering terug te kunnen verkrijgen. (Door later regeltjes bij te vermaken).
Om mijn geld teruggestort te krijgen ben ik opnieuw verplicht mij opnieuw, ergens anders - waar weet ik niet - (voor) te identificeren.

Sws is door dit soort (regulatie)gedoe mijn animo via crowdfunding-platforms te investeren, sterk afgenomen.

Hier hetzelfde. Mail van Freedom gehad, niets van CrowdAboutNow. Log ik in op CrowdAboutNow, nergens een geel vlak te zien met een link ‘Start Identificatie’.

Ik heb dan geen geld uitgeleend, alleen certificaat gekocht. Maar ook hier is mijn animo om nog eens via een crowdfunding-platform te investeren, sterk afgenomen. Het gedoe over het verkrijgen van een jaaroverzicht, wie doet nu wat, is toch ook niet normaal. Begrijp niet waarom dat niet gewoon soepel kan verlopen.

Anco heeft nu laten weten dat er een nieuw systeem in de maak is en dat we daar straks alles netjes op kunnen terug zien. Laten we hopen dat dit ook echt beter is en gaat.

1 like

Mijn partner heeft geen mail van Freedom gehad en geen mail van CrowdAboutNow.

Eerder vanmiddag had ik mijn profiel bij CrowdAboutNow gecheckt en alle belangrijke gegevens leken in orde: NAW-gegevens, bankrekeningnummer. Geen geel vlak gezien.

Inmiddels heb ik een mail gekregen, van Folkert Foppema, om 16:47 uur.

Nog een keer inloggen en toen was er opeens wel een geel vlak, met een knop “Start identificatie”. Die knop bracht mij naar een scherm van een mij totaal onbekende instantie die eigenlijk meteen vraagt of ik mijn paspoort wil uploaden.

Lijkt mij van niet.

Volgens mij heb ik een overeenkomst met CrowdAboutNow. Die weet mijn bankrekeningnummer (nl. de rekening waar mijn investering vandaan kwam) en dat is genoeg om de rente + aflossing over te maken. Ik verwacht dat dat bedrag rond de 15e januari wordt bijgeschreven, zonder dat ik door allerlei hoepels zou moeten springen.

–Peter

1 like

Ook zojuist de mail van Folkert Foppema ontvangen en ik ga na jullie berichten niet eens inloggen.
Ook ik ga geen nieuwe identificatie door een onbekende partij laten doen.

GrtBrt

Maar dat had Anco vorig jaar februari ook al beloofd…

Ik zie nu ineens ook een geel vlak met een mijn volstrekt onbekende provider
“onlinebetaalplatform.nl”.

Het is wmb verder één grote scam die alles in zich heeft van oplichting.
iemand moet allereerst een ID met voor achterzijde uploaden, daarna een mobiele telefoonnummer invullen om vervolgens ter onzinnige verificatie met iDeal 0,01ct over te maken vanaf de betaalrekening. Dit ga ik n.a.v. een vaag mailtje dus niet doen.

Ik verwacht van Freedom ( @Anco !!) dat zij hier conform afspraak en methode, zorgdraagt voor nette afhandeling en uitbetaling zoals eerder heeft plaatsgevonden.

Ik ben de procedure in gegaan.
Niet op die rare link met een wazige domeinnaam geklikt, maar regulier ingelogd.

Ze vragen via iDIN om Naam, Adres, Mobiele telefoon, Geslacht, Geboortedatum, Bankrekeningnummer, E-mailadres
Dan denk je, dat is genoeg.
Dan moet je ook nog 1 cent overmaken of een kopie van je betaalpas sturen.

Als dat je criteria is om iets wel of niet betrouwbaar te vinden, zal ik maar snel je router van de stroom afhalen en internet nooit meer gebruiken, want dan is bijna heel het internet compleet onbetrouwbaar. Complete onzin en een brevet van onvermogen om een partij op basis van de internet.nl score betrouwbaar of onbetrouwbaar te beoordelen. Overigens is hun score aldaar nog helemaal zo slecht niet. Ze missen IPv6 (lekker boeiend) en ze hebben een “foutje” in de webserver (ciphers) config. Niet helemaal zoals het hoort, maar nou ook weer geen grote ramp.

OPP is overigens gewoon een betrouwbare partij, ze verzorgen bijv. ook de betalingen voor Marktplaats. Niks scam dus.

Helaas! De verbinding met je website is niet of onvoldoende beveiligd (HTTPS). Gegevens die onderweg zijn tussen je website en haar bezoekers, zijn daardoor niet voldoende beschermd tegen afluisteren en manipulatie. Vraag je hostingprovider om HTTPS aan te zetten en veilig te configureren.

Dat is dus voor een website waarheen je je ID card kan uploaden compleet onbetrouwbaar!

Daar zijn (dan) ook de nodige klachten over. Dat ze goed - genoeg - zijn voor Marktplaats maakt niet dat ze goed zijn in/voor privacy en laat staan daarop aangezocht (hadden en) zouden moeten worden.
Maar goed die discussie leidt alleen maar af van het simpele feit dat (ik) Freedom verantwoordelijk is voor de afhandeling en niet wie zij (uit)kiest om dat te laten doen.

1 like

Waarom gebruikt Freedom geen partner die de identificatie gebruikt, die in het eerste jaar werd aangekondigd als heel-zuiver. ( IRIS ? )
Was dat niet een professor Jacobs, die dat nu ontwikkelt ?

( ik tik dit uit mijn hoofd, dus kan er naast zitten )

Sws is het kolder om meer identifcatie te vragen dan noodzakelijk zoals iemands
reeds bekende bankrekeningnummer.

Alleen “al” het hebben van die bancaire faciliteit in NL icm met de daarop gestelde naam, lijkt mij voldoende authenticatie.
Wat een commerciële tussenpartij dan verder moet met iemands adres, sexe, mailadres, telefoonnummer en dat iemand als bewijs geld moet kunnen overboeken; is ronduit onzinnig.

Ik merk op dat het een “tussenpersoon” juridisch zelf kan bepalen wat zij verstaat onder de term “identificatie”. Onder tijdsdruk van niet uitbetaald krijgen, allerlei onzinnige gegevens vragen zoals een kopie de achterkant van een identificatiebewijs, is wmb alleen maar om een betaalprocedure “moeilijk” te laten verlopen.

Dat een partij zich verschuilt achter regelgeving die sws bestemd is voor het aangaan van (nieuwe) transacties en financiële overeenkomsten, maakt mij duidelijk dat uitvoerders als belanghebbende, maling hebben aan een onderhavige individu. Wil je je geld terug hebben zal je moeten voldoen aan de chantage.

Helaas! Klok, klepel. Even verder kijken dan je neus lang is.

Heb inmiddels verder gekeken en zie nu dat ze wel https hebben maar dat die niet goed geïmplementeerd is. Een brakke beveiliging is erger dan geen beveiliging want het wekt onterecht vertrouwen.

Wederom onzin. Met alle respect, maar als je ergens geen idee van hebt, ga dan ook geen domme uitspraken doen en die voor waarheid aannemen. Zeker niet nadat je er al op gewezen bent dat je onzin verkoopt.

Er zal vast e.e.a. aan te merken zijn op hoe e.e.a. in dit geval is gelopen vanuit Freedom, daar heb ik me verder niet in verdiept en dus ook geen idee van (en bemoei ik me daarom ook niet mee). Ik begrijp ook dat dat wellicht boze gevoelens kan oproepen, allemaal prima en misschien zelfs wel terecht. Maar een (gerenommeerd) bedrijf/partner van Freedom op basis van eigen (technische) onkunde en onzin de grond in (proberen) te trappen, is bovenal heel erg dom.

Mijn technische onkunde omvat o.a. de trustpilot score voor marktplaats.
https://nl.trustpilot.com/review/www.marktplaats.nl

De technische competentie van OPP baseer je nu op de trustpilot score van Marktplaats (een klant van OPP)? Nogmaals, stop met deze onzin. Je maakt het alleen maar erger voor jezelf. Ik geef het op.

Je bent kennelijk al weer vergeten dat jij schreef: OPP is overigens gewoon een betrouwbare partij, ze verzorgen bijv. ook de betalingen voor Marktplaats. Niks scam dus. Ik verwacht hier geen reactie op omdat je het opgegeven hebt. Komt er toch een reactie dan zal ik daar niet op reageren.

1 like