Uitbreiding webhosting met WebDAV, CalDAV, CardDAV (of Nextcloud)

Heb je heel toevallig nog iets gehoord van Soverin? Ik had ooit de boel werkende gekregen, maar heb caldav en cardav na een berg foutmeldingen opgegeven. Ik overweeg nu om elders maar een nextcloud-hosting-account te nemen om dit werkend te krijgen. Veel liever zou ik zien dat het bij de Freedom mail kan om verder van Google los te komen.

Het enige dat (nog steeds) goed werkt qua kalendering zou ICS zijn. Relatief onbruikbaar omdat je vanuit een ander medium dan webmail/kalender, helaas geen updates kunt doen. Wat weer wel kan, is online je (.ics) kalender-records importeren.

De rest aan functie(s) is/lijkt voor het moment onbruikbaar, hetgeen we ondertussen ook al hebben kunnen vaststellen. Reden om bij Soverin navraag te doen.

Ik kreeg een paar weken terug bij/van Soverin te horen dat ze bezig zij het hele Card/CalDav gebeuren opnieuw op te bouwen, De oplevering staat gepland voor dit eerste kwartaal. Kortom nog een maand of anderhalf de vingers laten gekromd laten trommelen. Zal vast goed komen.

Terzijde: formeel gezien biedt Freedom - nog - geen cal/carddav waarvoor zij (immers) sowieso afhankelijk zijn van Soverin.

1 like

Het zou voor Freedom wel een(extra) USP zijn: zo maken ze het gebruikers nog makkelijker om los te komen van de grote boze privacyschenders, zonder dat je enorm moeilijk hoeft te doen. We gaan het merken of de Freedomklanten gebruik kunnen gaan maken van de vernieuwde caldav/carddav van Soverin die eraan zit te komen.

Dank trouwens voor de update!

1 like

DAV oplossing via Freedom zou fantastisch zijn. Ben inmiddels bijna los van Google (Gmail alleen nog maar om mails af te vangen die mijn nieuwe adres nog niet hebben). Maar het is toch lastig, moet nu bij ieder toch even zoeken naar de adressen van mensen die ik mail.

Met Google contacts werden die adressen automagisch aangevuld in mijn email client (Evolution mail), ik krijg dat ook niet werkend met mijn eigen Nextcloud thuisserver. (ook Agenda wordt niet gesynced). Het zou handig zijn als het via Freedom goed geregeld zou kunnen worden.

evolution werkt met de gnome online accounts prima met contacten en agenda en tasks ook syncs gaan probleemloos

Welke App is geschikt om de agenda te beheren op een Android toestel ?
De Samsung agenda kent alleen de bekende aanbieders.

Via de alternative appstore F-Droid heb ik Etar in gebruik. Dit is een open-source agenda.
Daar heb ik ook DAVx5 vandaan voor CardDAV synchronisatie.

Ik ga eens kijken.
Heb F-Droid nog nooit gebruikt.
Grappig, DAVx5 kost in de playstore ā‚¬4,99

Ik gebruik Nexcloud (webdav, caldav, carddav) + dovecot/exim mail op eigen servers.
Op Graphene OS heb ik vanuit F-Droid: ETAR, Davx5, enkele Nextcloud tools (Notes, Deck, News) + voor email: FailEmail
(Graphene OS is een Android ontdaan van het Google Services Framworkā€¦, er is dus ook geen playstore).

Op F-Droid is OpenSource materiaal te vinden, en een waarschuwing indien een applicatie ā€œnon-freeā€ issues heeft (bepaalde servers vereist bv.).

Absoluut mee eens! Mijn suggestie: koppel een kleine online storage aan iedere account (daar kunnen dan ook de mailboxen in worden ondergebracht, en geef de mogelijkheid extra te betalen voor meer opslag.

Hmmmm, ik vraag mij af of dat past in het Soverin mailconcept dat bij mijn weten, conceptueel wat anders is ingericht. Lijkt mij een forse koerswijziging om mailboxen in de cloud(vorm) om te slaan. Ik vraag mij ook af wat daar de meerwaarde, los dat iemand cloudstorage van Freedom wil hebben, van is.

Ik geloof dat je nu verdergaat met de interpretatie dan ik bedoeld heb. Het gaat er niet om dat je via webdav toegang krijgt tot de data van je mailservers, maar dat de GBā€™s /TBā€™s die aan je account gekoppeld zijn, naar behoefte verdeeld kunnen worden over de verschillende gebruiksmogelijkheden: mailboxen, webdav, caldav, carddav en websites (en misschien nog andere toepassingen). En dat je via je account dashboard centraal kan instellen welke IP-adressen toegang hebben tot die toepassingsmogelijkheden (met een paar beveiligingen: de mailserver moet ieder geval toegang krijgen tot je mailboxen, je eigen aansluiting moet in ieder geval toegang krijgen tot je webdav ruimte, etc). Zoā€™n inrichting van de account zo in ieder geval een USP zijn.

2 likes

De administratieve inrichting lijkt mij geen USP, wel dat WebDAV net als destijds bij xs4all - binnen de account(limiet/en) - mogelijk wordt. In dit verlengde past dan voor mij eveneens SSH toegang(kelijk).

Los daarvan zou je (denk ik) op IMAP mogelijk een - traag - bestandssysteem kunnen plaatsen dat weer ontsluiten als WebDAV. Of dat dit oneigenlijk gebruik is, laat ik even in het midden. Bv IMAPFS. Ga ik bij gelegenheid voor de lol weer 's FF in neuzen.

Ik weet niet zeker of het nog werkt, maar jarenlang had ik ooit bij Google in mijn Gmail al een filesysteem geplaatst. Toen Googledrive kwam, was dat daar niet meer nodig, ook omdat voorwaarden van Google dat gebruik expliciet verbood. Google werd kennelijk niet blij dat men daar encrypted data als mail neerzette. In mijn Gmail staan nog wel de mappen waarin het GmailFS filesystem, de files plaatste.