Uiteindelijk wil iedereen naar Freedom Internet

Goedkoop kan wel eens duurkoop zijn…

Dat klopt, goedkoop kan zeker wel eens duurkoop zijn.
Even afkloppen, ik ben overgestapt vanuit Freedom naar Odido en moet zeggen, hier werkt het allemaal prima. Geen enkele klacht en als ik deze wel had dan was die zo opgelost (had twee dingen die Odido netjes heeft opgelost). Het ligt er maar net aan, ik heb geen last van Odido hun problemen (gelukkig maar).

1 like

Kans is eerder dat het voor wat het biedt, flink goedkoper en daarom te overwegen is. Al was het maar voor de gein om te zien of Odido die 8GBit voor €85/maand weet waar te maken.

Het is verder een beetje achterhaald om anno 2024 nog te zwaaien met een betrouwbaarheid en zelfs veiligheidskaart van een ordinair transportmedium omdat er van 100.000+ gebruikers wel eens iemand een bad-day heeft.

Er zit wel degelijk, ook in 2024, heel veel verschil in transits en exchanges waar verschillende providers op aangesloten zijn en ook de verschillende transits en exchanges rekenen heel andere tarieven waar zeker een kwaliteitsverschil in zit en ook bepaalde kwaliteitsgaranties (waar redundantie en efficiënte van de routes bijvoorbeeld belangrijk zijn) die je als provider krijgt. Budget providers hebben veelal ook budget verbindingen naar de buiten wereld, het moet tenslotte ergens vandaan komen. Juist Odido (T-Mobile) en KPN hebben in het recente verleden al bewezen dat ze geen routeringskeuzes maken op basis van de best mogelijke route, maar op basis van de portemonnee:

1 like

Internet en mail uitstekend. TV hopeloos. Zolang dat niet beter wordt zie je mij als founding member van het 1e uur niet meer terug.

1 like

Thx, zal vast allemaal waar zijn, dat voor mij achtergronddingen als hobby’ende consument iets minder relevant zijn. We daarin eigen maatstaven zullen hebben met wat welke kwaliteit aan eigen waarde heeft.

Ik kijk, primair ‘hobby’, naar technische mogelijkheden die helaas wat anders of zeg maar niet zijn geworden dan waarmee ik mij - in hoopvolle wensgedachten als foundingmember mee - liet verlokken.

Ik zoek nog steeds naar ontwikkeling van nieuwe technische diensten/features die Freedom aan zijn klanten beschikbaar stelt die de missie uit de ‘Corporate Charter’ ondersteunen:
"Onze ambitie is om voorop te lopen en een bijdrage te leveren aan de (wereldwijde) ontwikkeling van nieuwe diensten op gebieden als privacy, veiligheid, open data en open source. "

Ik wens Freedom veel Odido klanten toe, maar dan moet er toch wel wat gesleuteld worden aan de helpdesk. Op een ticket van 29 april nog altijd geen sjoege.

Wat is er momenteel zo hopeloos aan TV? Een jaar geleden ja,.
Natuurlijk kan het altijd beter maar hopeloos nee!

Een ISP is naar mijn mening wel wat meer dan een toko die voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk bandbreedte levert. Voor technische aspecten denk ik dan in ieder geval aan:

  • Zo min mogelijk (liefst geen) beperkingen (zoals poortfilters enz.). Denk aan de vele ISP’s die poort 25 blokkeren
  • Een goede IPv6 implementatie, dus een gedelegeerde /48. Voor zover ik weet heeft (of in ieder geval had) Ziggo een slechte IPv6 implementatie waarbij je maar 1 publiek adres kreeg en weer moest gaan NAT’en

Verder kan een ISP nog verschil maken op dingen waar je als klant niet direct wat van merkt, maar die wel een verschil in kwaliteit kunnen maken, denk daarbij aan peerings die ze met andere partijen hebben. Die kosten vaak geld en tijd, dus is iets waar een goedkopere provider op zal willen bezuinigen. Zie bijvoorbeeld ook het debacle wat volgens mij T-Mobile heeft gehad met al het verkeer via Duitsland willen routeren.
Daarnaast heeft een ISP ook nog een hoop persoonsgegevens van je, zowel administratief (NAW) als inhoudelijk (bijvoorbeeld je mailbox). Hoe veilig ze daarmee omgaan is ook iets waar ze mee kunnen onderscheiden.

Het lastige is dat dit soort dingen vaak niet op de shiny websites staan waardoor het lastig is om er een keuze op te baseren.

Dus de problemen met opnemen, ondertiteling, onderbrekingen, blokken en het vastlopen van het TV beeld zijn opgelost? Mooi.

En ik denk dat je ook weet dat FreedomInternet weinig andere keus heeft dan CanalDigitaal en daar maximaal probeert invloed uit te oefenen. Als er betere alternatieven waren, hadden ze daar zeker voor gekozen.

@ moderator: als dit een TV-rant topic wordt, mag er van mij (als topic starter) een slotje op

Wat mij betreft niet. In een normale discussie, kun je dingen benoemen zoals ze zijn.
Kijk dat Freedom geen andere keus heeft dat zal. Maar als je wilt dat iedereen de keuze voor Freedom maakt, moet dat als het product TV, naar hetzelfde niveau als bij andere aanbieders. Misschien zijn er wel wel betere TV kastjes. :raising_hand_man:

Eens, er is geen enkele reden om deze niet te mogen voeren, alleen maar omdat iemand een andere mening en (gefundeerde) kritiek heeft. Het is hier geen Noord-Korea :wink:. Alleen maar discussies voeren als je het met elkaar eens bent is erg saai en nutteloos.

En ik zou eerlijk gezegd ook de TV dienst niet willen afnemen, ik heb pas toch nog maar eens een weekje proef genomen op Canal+. Wat een gebruiksonvriendelijke app, slechte beeldkwaliteit en je wordt gedwongen een berg reclame te kijken. Als je dan zoals ik gewend ben aan NLZiet, ben je heel snel genezen van Canal+. Internet daarentegen is gewoon een top dienst bij Freedom, wat mij betreft dus twee uitersten. Gelukkig kan je ook beslissen alleen internet af te nemen. :slightly_smiling_face:

Zoals ik al eerder melde internet en mail uitstekend. NLZiet is bijna interessant, mis nog een paar zenders zoal Discovery en NG die we regelmatig kijken. We hebben hier, zeker 3/4 jaar naast Freedom Ziggo voor digitale TV gebruikt. Maar voor alleen TV en digitale radio met een set-up box, zodat je terug kunt kijken wanneer het uitkomt, was het gewoon te duur.

Nee, zelfs in de APP niet. Vastlopen komt daar niet voor, maar opnemen, pauzeren, spoelen etc is nog steeds een zooi en heel slecht geimplementeerd.

In verschillende discussies wordt er regelmatig geklaagd over TV. Om ervoor te zorgen dat gesprekken relevant blijven voor iedereen, zou ik willen voorstellen om deze klachten over TV te bespreken in een eigen draad in de juiste categorie.

Op die manier staat alle feedback en opmerkingen over TV op één plek, wat het voor iedereen makkelijker maakt om deze terug te vinden en erop te reageren.
Dit helpt ook om andere discussies schoon en on-topic te houden.

3 likes

TV is outsourced aan CanalDigitaal en die zijn alleen goed in satelliet, niet in streaming. De streaming kwaliteit is ronduit wazig. NLziet doet het wat dat betreft veel beter.

Tegenwoordig is het niet verkeerd om internet-only of hooguit internet+telefonie te nemen. TV kun je beter apart regelen. Bij ons hebben we enkel nog een paar streaming diensten van o.a. Netflix en concurrenten via een AppleTV 4K. Een regulier abonnement met al die NL commerciële (rommel) zenders hebben we 7 jaar geleden al in de ban gedaan.