Uitspraak ACM gevolgen direct aansluiten GPON

Ik las net bij de FSFE dit artikel. De ACM heeft blijkbaar een uitspraak gedaan over router vrijheid. De FSFE zegt:

“The ACM has opted for the NTP (Network Termination Point) to be at the end of the cable, offering the maximum of flexibility to the user. This “passive” termination point avoids users having to accept the operation of a device outside of their control, and allows for Router Freedom.”

De de Nokia G-010G-Q die nu op mijn GPON verbinding zit zou ik ook graag zien verdwijnen. Mijn collega’s zeggen dat ik met bijvoorbeeld deze optic en de juiste patch uit zou kunnen als die registratie er af gaat. Hebben jullie enig idee wat de impact van de uitspraak zal zijn? Ik ben benieuwd! :slight_smile:

De impact is er vooral voor de mensen die een beetje verstand van zaken hebben en liever eigen apparatuur gebruiken. Die krijgen straks de vrijheid zelf te kiezen.

Voor het plebs verandert er niks.

Overigens, met die Nokia elimineren win je niet zoveel, deze mediaconverter is extreem zuinig met energie, dat heeft KPN dan weer wel goed gedaan.
Als je het over andere Glasboeren met GPON gaat hebben, Delta Fiber lezen jullie mee??, die leveren een Genexis Platinum 7840 (die trouwens al weer EOL is verklaard door de fabrikant, dus zit je als gebruiker weer met unsupported oude meuk), en die wil je wel vervangen door iets beters.

Ach, een GPON SFP module heeft een mac-adres, door middel van een klantportaal moet dat te registreren zijn. Sowieso babbelt de SFP module na opstarten eerst met de POP voor een configuratie.

Ik begreep dat het gaat om meer dan het mac-adres. Dat valt uiteraard te spoofen, dus na registratie zou het kastje dan weg kunnen ;).

Het gaat mij niet om de stroom inderdaad. Lichtwaardes kunnen meten kan bij troubleshooten erg handig zijn. Ik zal kijken of ik dezelfde vraag aan KPN kan voorleggen :slight_smile: Ben benieuwd of de uitspraak gevolgen heeft voor KPN.

KPN gaat zorgen dat het kan, die hebben geen baat bij dwarsliggen. Hun netwerk is open voor andere aanbieders, en het is een selling point dat je eigen apparatuur kan gebruiken. zelf lichtwaardes meten is leuk maar effectief heb je daar ook alleen wat aan als je ze kan interpreteren, de meesten die hier actief zijn op het community forum zullen dat wel kunnen, maar hoe vaak zul je moeten troubleshooter? Hooguit bij een nieuwe aansluiting dat dat echt interessant is. Daarna zijn voor het glas gedeelte er 3 mogelijkheden van storing, vezel kapot, ontvanger kapot, zender kapot.
Al is het dan wel praktisch als je eigen apparatuur hebt, dan kun je de Nokia mediaconverter gebruiken om je eigen apparatuur uit te sluiten.

Dat is wel €95 p/jaar, als je de stroom moet kopen.

Ik heb dezelfde post gemaakt op KPN forum, ben benieuwd :slight_smile: Effect beslissing ACM GPON | KPN Community

NAV de discussie in hetzelfde topic op het KPN forum had ik daar de volgende overdenking neergezet (de ik hier ook wil delen):

Het zou mij absoluut niet verbazen als KPN en Ziggo dit nog succesvol gaan aanvechten.

Ik volg op het forum van Tweakers de topics van diverse glasvezelaanbieders. Het T-mobile topic stond deze week bol van meldingen waar, op “Point to Point” netwerken (zoals Reggefiber/KPN NetwerkNL ze voorheen aanlegde), T-mobile klanten overstapten van een KPN WBA verbinding (aangesloten op AON Apparatuur) naar eigen apparatuur van T-mobile die op basis van GPON werkt.

En waarbij er een mismatch zat tussen wanneer aan de kant van de Area-PoP een huisaansluiting werd ge-patched van AON naar GPON en wanneer in het betreffende huis de AON NT werd losgekoppeld.

Gevolg: Iedere keer dat er weer een klant op GPON werd aangesloten terwijl er nog een AON NT actief was, viel de GPON verbinding van andere huishoudens die al op de OLT zaten weg, omdat dit het optische signaal gewoon om zeep helpt.

Het feit alleen al dat TS een SFP voorstelt die niet gaat werken en waarschijnlijk het hele GPON segment plat gelegd zou hebben als hij deze daadwerkelijk had aangesloten, zegt al dat ik me heel goed kan voorstellen dat operators hier helemaal niet op zitten te wachten. En zo kan ik me ook in het geval van DOCSIS op coaxnetwerken voorstellen dat er een heel scala aan mogelijkheden bestaat waarmee één klant op het shared medium de andere klanten tot last kan zijn.

Ook ik als IT-nerd wil het liefst zo veel mogelijk in eigen hand houden en ik kan me zeker voorstellen dat, als je heel paranoide bent, je eigenlijk gewoon geen enkele actief apparaat van een provider in je thuisnetwerk vertrouwt. Maar een stabiele verbinding vind ik nóg belangrijker. Als 100% eigen apparatuurkeuze betekent dat mijn verbinding er om de haverklap uit kan knallen omdat iemand anders op het gedeelde medium aan het kl*** is, dan zou ik zeggen: Laat providers gewoon die ONT (of dat DOCSIS modem) leveren, met de verplichting dat dit apparaat zo zuinig en ‘dom’ mogelijk moet zijn en alleen moet zorgen voor de conversie van medium/netwerktechnologie naar één enkele netwerkpoort waar de klant z’n eigen router op kan aansluiten.

1 like

Dat alleen al maakt AON de betere keuze.

Het is de verantwoordelijk van de netbeheerder dat een andere klant jouw verbinding niet kan storen.

2 likes

Schept misschien wat helderheid in het eigen apparatuur aansluiten op GPON.

1 like

Klopt, ik verbaas me ook erg over die houding. 50 Watt is heel veel! Maar meer techneuten denken “na ons de zondvloed”. 50 Watt is 438kWh per jaar, ofwel 15% van het elektriciteitsverbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden. Velen van ons hebben nog wel van dit soort netwerkdingetjes staan. Het helpt dus daarom erg om naar het energieverbruik van al die apparaatje te kijken. Ze staan namelijk altijd aan!

En zeker de grote jongens moeten daar meer op letten. Als alle providers 10 Watt per huishouden weten te besparen op CPE dan is dat met 6 miljoen huishoudens 60 megawatt. Ofwel een windmolenparkje. De Nokia media converter van KPN zit onder de 4W, dat is gelukkig wel weinig. De Genexix G2110 die Helden van Nu volgens mij levert zit zelfs onder de 2 Watt. Dat is natuurlijk helemaal mooi. Dan nog een zuinige router en je draagt je steentje bij :slight_smile:

1 like

Je moet het in het grote geheel bekijken en dan is 1 watt minder al een enorme winst. Het gaat hier om 24x7 verbruik.

Ik zit hier op 31 watt basisverbruik, 2 x switch, router en een fritz!box. De router gaat waarschijnlijk minder verbruiken als Mikrotik dat ook gaat aanpakken.

Zeurpiet, weet je wat nog voordeliger Is. In een plaggenhut gaan wonen zonder elektriciteit of mobiel internet.

1 like

@anon97139585
Je hebt helemaal gelijk met jouw eigen keuze.
Dat de glasvezel nu direct in mijn fritzbox zit, is in mijn beleving een verbetering.
De 5490 werkt nu veel beter. Die is ook niet gemaakt om via Ethernet aan te sluiten.
Dat het stroom spaart, is mooi mee genomen.

Vliegen is ook niet mijn hobby.
Ik heb weer andere slechte gewoontes waar mensen over klagen.
En ik wordt ieder jaar eigenwijzer.
En ik ben geen klimaat mens.

Wees jezelf, dat is goed genoeg.

2 likes

Toch wel redelijk van deze aarde los zie ik.

Tesla, oprijlaan, dat is voor veel mensen niet wegelegd en ik denk zelf voor de meesten niet.
Die mensen kunnen straks tussen de 50 en 100 Euro per maand van de gemeente krijgen om de energie rekening te kunnen betalen. Dit totdat de overheid, dat volgend jaar overneemt.

Je bent niet de enige met dat gevoel.

Kevin, sterkte vandaag.

1 like

Ook sterkte Kevin.

Msatter

Heb je het tegen mij? Misschien kun je je volgende keer eerst even voorstellen, voor je onaardig wordt.

Ik vond deze PDF op de site van KPN, daar ook de specs van de ONT in gepubliceerd. Je kunt blijkbaar ook je eigen serienummer doorgeven (met een KPN account). Ik ga eens kijken of ik een optic kan vinden die die functionaliteit heeft.
20220170_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20220128.pdf (185,0 KB)