Uitzetten van wifi op fritzbox 7590

Graag zou ik de wifi op mijn fritzbox 7590 (ADSL) willen uitzetten. Is dat mogelijk? Op de website van freedom of die van AVM kan ik er weinig over vinden.

Edit:
Hoewel niet in de handleiding te vinden, is het een kwestie van op de knop WLAN drukken van de FritzBox, daarmee gaat de wifi uit.

Dat staat wel degelijk in de handleiding.
Knopje drukken.
In het menu van de fritzbox.
Of met de huistelefoon met #96*0* bellen.
Ook kun je daarna de toetsen uit doen, om inschakelen te voorkomen.

screenhot manual

Het zit obscuur wat verborgen:

1 like

Naast het eerder genoemde

en het blokkeren van de WLan-toets (zodat je Wifi niet per ongeluk AAN zet)

kun je ook nog dagelijks de WiFi UIT zetten. Dat zet je in het FritzBox-menu :

FB-Menu → WiFi → TijdSchakeling :

in dit voorbeeld gaat de WiFi steeds om 23:22 aan en om 23:24 UIT .
Dus als jouw WiFi per ongeluk AAN staat, dan zal-ie om 23:24 vanzelf worden uitgeschakeld.

2 likes

Zorg er wel voor dat alle apparaten die WiFi gebruiken ook uitgeschakeld worden (voor of na 23.24 uur in dit voorbeeld), anders gaat de WiFi van de FB7590 niet uit volgens schema. De FB wacht net zo lang met uitschakelen van de WiFi tot er geen WiFi-gebruikers meer zijn.

Bij WiFi uitschakelen met de knop op de FB doen (bij mij althans) niet alle aangesloten repeaters mee. Ik heb twee 1750E’s die als Mesh-repeaters zijn aangesloten, waarvan één uitschakelt als je de knop op de FB gebruikt en de andere gewoon aan blijft. Dit is al lang zo, ook met de nieuwe firmwares van de afgelopen tijd.

in mijn afbeelding zie je GEEN vinkje in het vakje staan, dat dit gedrag verzorgt:

  • pas als je “uitschakelen als er geen meer actief is” aanvinkt, dan zal de FritzBox wachten tot de laatste WiFi-klant zich afmeldt.
1 like

Hee, bedankt voor de tip. Was me niet opgevallen, iets dat in recente firmware is toegevoegd?

volgens mij zit dat er al bij alle Fritz/OS-versies 07.xx in,
want ik ken het al lang

Let OP:
als Ná een herstart/opstart de FritzBox nog geen correcte tijd heeft,
dan zal dit schema nog niet worden gevolgd
(ergens logisch lijkt me)

even over die

is het een idee om een keertje op beide FB-1750E’s door de configuratie te lopen en te zoeken naar verschillen ?

en anders is een tip om bij de Niet-Reagerende-1750 één instelling even te veranderen, en even later weer terug te zetten (dan dwing je het ding om de configuratie opnieuw weg te schrijven)

Ben benieuwd waar dat gedrag in zit … …

1 like

Als de repeaters recente software hebben en in de MESH zitten, gaan ze gewoon mee.
1750E_MESH_Icoon
Herkenbaar aan het blauwe teken.

Dat met die laatste klant, is volgens mij alleen voor gasten.
Als de hele wifi uit gaat, zijn alle verbindingen weg.

Bedankt voor het meedenken.

Beide 1750E’s zitten in de Mesh, maar bij WiFi handmatig in- of uitschakelen met de knop op de FB7590 reageert eentje (huiskamer) niet. In- en uitschakelen volgens schema doet ie wel normaal.

Beide 1750E’s zijn met kabel aangesloten op LAN-poorten van de FB. Ik heb ‘huiskamer’ al eens op een andere LAN-poort aangesloten maar maakt geen verschil. Terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw aanmelden in de Mesh heb ik ook een aantal malen gedaan.

FB en repeaters hebben de meest recente firmware.

Misschien ligt het aan de 7590?

even uitproberen :
wissel de LAN-poorten van de beide 1750’s eens
en kijk dan welke met de knop uitgaat … …
ligt het aan de LAN-poort
of
ligt het aan dezelfde 1750 ?

Wat me op valt, dat LAN1 bij jouw maar 100Mb is.

Spaties in namen kunnen ook problemen veroorzaken.
Fritzrepeater [spatie] moet je niet doen. Vermeid dat woord helemaal als je veranderd.
Verander de namen in de mesh master (7590) in het netwerk overzicht.
Dus niet in de repeaters zelf.
Gebruik gewoon 1 simpel woord.


Zo is het bij mij

1 like

… … dus maar even de volgende testen gedaan op Fritz!Box router 7490 met het actuele FritzOS 07.57 :

.1.
meerdere apparaten via WiFi verbonden, druk op de (niet-geblokkeerde) WLan-knop:
WiFi gaat direct uit (alle verbindingen worden meteen verbroken)

.2.
in FB-menu =-> WiFi =-> Schedule de volgende instellingen gezet:
:white_check_mark: Schedule for WiFi network
:white_check_mark: WiFi cannot be switched of until no more wireless devices are active
( tijd ingevuld)
gevolg:
op de uitschakeltijd blijft WiFi aan,
pas als alle apparaten (zelf) de WiFi-verbinding hebben gestopt,
doet de Fritz de WiFi uit (anderhalve minuut na laatste afmelding)

.3.
in FB-menu =-> WiFi =-> Schedule de volgende instellingen gezet:
:white_check_mark: Schedule for WiFi network
:o: WiFi cannot be switched of until no more wireless devices are active
( tijd ingevuld)
gevolg:
op de uitschakeltijd gaat WiFi direct uit, (alle verbindingen worden meteen verbroken)

Dus dat vinkje (bij: “Wi-Fi-netwerk wordt pas uitgeschakeld als er geen Wi-Fi-apparaat meer actief is”) zorgt voor gedrag dat ik er bij verwacht.

1 like

Hoera! Het bovenstaande is de gouden tip. Heb de repeater-namen in de 7590 veranderd in ‘huiskamer’ en ‘werkkamer’. Zonder fritzrepeater. Nu reageren beide repeaters wel op de WiFi aan/uitknop op de 7590 :slightly_smiling_face:

Nooit geweten dat die repeater-naam zo kritisch is.

Bedankt hiervoor!

De repeater werkkamer op LAN1 is bekabeld aangesloten via een oude 3com OfficeConnect switch, die alleen 10 Mbit/s en 100 Mbit/s aankan. Daarom heb ik LAN1 voor de zekerheid op 100 Mbit/s gezet. Deze repeater werkkamer reageerde trouwens wel altijd correct op de Wifi-knop van de 7590.

Mijn ervaring is, dat zo’n oud ding de zaak verstoort.
Mijn tip is, om die ook eens te vervangen.

Ik ben ook eens begonnen met een 1 en een 2 achter de default repeaternaam te zetten.
Toen was de 1750E, net op de markt.
Dat ging ook niet goed.
Het is wel iets dat voor verbetering vatbaar is.
Het zou foolproof moeten zijn.