Unconnected devices

Goedemorgen,

Op mijn Fritzbox 5530 zie ik in de Wi-Fi → Wi-Fi network → Unconnected devices lijst een groot aantal apparaten staan die wel degelijk connected zijn. Zelfs het apparaat waar ik dit bericht op schrijf staat er tussen.
Het zal geen toeval zijn dat de unconnected devices, die dus wel connected zijn, allemaal verbonden zijn met de FritzRepeater 6000.
Technisch gezien werkt alles naar behoren maar het is een beetje knullig om in een mesh omgeving op twee plekken apparaten te moeten beheren?
Heb ik ergens een instelling verkeerd staan?

Groet,
Erik

Ik heb met een Fritzbox 7590 en FritzRepeater 2400 in een mesh-omgeving hetzelfde verschijnsel; de apparaten die met de repeater verbonden zijn, staan in de gebruikersinterface van de Fritzbox onder Wifi > Wifi-netwerk > Niet-verbonden apparaten de apparaten die met de repeater verbonden zijn.

Als ik in de gebruikersinterface van de repeater kijk op dezelfde plek, zie ik daar dezelfde apparaten als verbonden apparaten staan, maar tevens is deze pagina ‘uitgeschakeld’ met de opmerking erbij dat de repeater onderdeel is van een Mesh-netwerk en ik voor het beheer van de apparaten in de gebruikersinterface van de Fritzbox moet zijn (Mesh-master).

Maar hoe bedoel je dat je in een mesh-omgeving op twee plekken apparaten moet beheren? In de gebruikersinterface van de Fritzbox zie je onder Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkverbinden zie je, als het goed is, alle apparaten die verbonden zijn, zowel bekabeld als via Wifi en dan zie je er tevens bij of ze rechtstreeks op via de repeater verbonden zijn. Hier kun je toch alle apparaten op één plek beheren?

Volgens mij kan je ook de ‘unconnected devices’ gewoon beheren.

Ik vermoed dat je de mesh-omgeving niet geactiveerd hebt, zodat de beide apparaten (router en repeater) onafhankelijk van elkaar werken.


Als het goed is zie je bij alle apparaten die van de mesh deel uitmaken een lichtblauw wolkje met een driehoekje staan. Als dat niet het geval is, is dat apparaat nog niet aan de mesh toegevoegd. De helpfunctie van de Fritzbox vertelt je hoe dat te regelen. (5 minuten werk). Een ander apparaat dat eerder op de router aangemeld is, en nu op een repeater die niet aan de mesh is toegevoegd, wordt terecht als inactief (op de mesh) aangegeven. Uiteraard werkt dat apparaat wel, omdat het immers op de repeater is aangemeld (met dezelfde credentials).

Unconnected devices zijn apparaten die niet met de wifi van dat toestel zijn verbonden.
Kijk je bij Network zie je dat het apparaat aan een repeater hangt met de snelheid erbij.
Klik je dan op het potlood erachter, zie je een hele lijst met details.

afbeelding

afbeelding