Hallo,
Ik wil graag mijn Unifi Cloud Gateway aansluiten, maar helaas ben ik nog niet over op glasvezel. Ik zit dus nog met mijn VDSL aansluiting. Ik wil nu de Fritz!box als modem gebruiken en de UCG de PPPoE verbinding op laten zetten. Het zou volgens mij in theorie moeten kunnen om de PPPoE vanuit de UCG op te zetten, echter de Fritz!box wil ook zijn Modem/ PPPoE config hebben. Aangezien je volgens mij maar 1 PPPoE verbinding op kan zetten had ik op een ander forum gelezen dat dit zou kunnen als je de Fritz!box configureert met âPPPoE passthroughâ en de PPPoE instellingen (userID/password en/of VLAN) express fout configureert. Dan zou de UCG namelijk de PPPoe verbinding op kunnen zetten. Dit heb ik geprobeerd en vervolgens op de UCG wel de userID & password opgegeven alsmede VLAN6 geconfigureerd, maar helaas leverde dit geen werkende verbinding op.
Als alternatief kan ik natuurlijk de UCG achter de Fritz!box laten en configureren als router, maar dat levert een extra hop op die ik liever niet heb.
Is er iemand die een idee heeft en/of is er iemand die een UCG werkend heeft achter een Fritz!box en met een VDSL aansluiting?
Volgens mij willen recente fritzboxen je niet meer van dienst zijn als âmodemâ alleen. Als je alvast wil voorsorteren op wanneer je glas hebt, kun je een VDSL modem kopen, zoals de Draytek Vigor 165 ofzo. Ik denk dat je die best voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken omdat iedereen die de overstap kan maken dat vrijwel meteen doet
NB: mijn reply verwijderd want ik had de vraag niet goed gelezen en je had zelf al de nodige dingen gedaan. Succes! en sorry
Ik heb dit ooit met FTTH en een 7490 werkend gehad, maar geen idee met VDSL/FTTC. Volgens mij had ik de Fritzbox wel op VLAN 6 staan en de client erachter enkel op PPPoE. Op wat voor manier de Fritzbox verbinding faalde, weet ik niet meer. Ik denk dat ik daar geen username/password had ingevuld.
Als de opmerking van @meh klopt, kan je misschien een oudere firmware proberen. Het kan denk ik ook helpen met om Freetz-NG een firmware te bouwen zodat je meer controle hebt over wat de Fritzbox precies doet. Dan kan je ook precies monitoren wat voor verkeer er van beide kanten komt. Misschien dat iemand in de Freetz-NG discussie sectie op GitHub eventueel kan helpen.
De laatste Fritzbox die nog in een modemstand te zetten was met een aangepaste configuratie file is de 7581 (of in ieder geval dat is de modernste die ik zelf zo bewerkt heb).
Probleem met oudere Fritzen is dat er mogelijk gaten in de beveiliging zitten.
De beste optie, in mijn mening, is een specifieke VDSL modem, bijvoorbeeld een Draytek, of als je een SFP poort beschikbaar hebt een VDSL modem module.
FYI: de 7581 heeft deze maand nog een firmware upgrade gehad.
Wat betreft PPPoE, er is een instelling:
PPPoE Passthrough
Enable this option only if you require an additional internet connection for a certain network device in the home network.
Attention:
Additional costs accrue for the internet connections established by connected network devices.
Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections (not recommended)
Of het daarmee wel gaat werken weet ik niet, maar mogelijk heeft iemand dat al eens geprobeerd en weet het, anders is het misschien de moeite waard om het te proberen?
Het is off-topic, maar: werkelijk? Draait het ding ondertussen stabiel? Ik heb bij Tweak/XS4All zoân ding gehad omdat het als een van de erg weinige pairbonding ondersteunde maar het ding crashte regelmatig. Op het gebruikers.eu forum kwamen iirc ook regelmatig mensen met klachten langs en het apparaat was al snel van de markt.
Edit: 19 augustus 2024, wow. Je mag een boel vinden van AVM maar dit is echt super support.
PPPoE passthrough gaat niet werken, er wordt maar 1 sessie per fysieke verbinding opgezet.
En ik doelde met âoudere Fritzenâ op de bodem ouder dan de 7581, waar inmiddels geen updates meer voor zijn. De 7581 zelf krijgt ook alleen nog veiligheidsupdates bij de gratie dat er nog best veel in het veld staan bij diverse ISPs.
@HerrKrypto : ja, de 7581 draait inmiddels stabiel. Ik kreeg destijds van XS4ALL een 7581 vanwege de EOL status van de 7360, wat niet echt een succes bleek. Ik heb er nog 3 liggen hier, mocht ze ook allemaal houden van XS4ALL, alle 3 zijn afgeschreven als âdefectâ, en uiteindelijk hebben ze een 7590 opgestuurd. Ik had geen pairbonding, dus dat was een optie. De ellende werd wel heel serieus genomen, en ik heb ook heel veel logfiles van de 7581s naar de helpdesk gestuurd, wat uiteindelijk XS4ALL en AVM mede heeft geholpen dat de 7581 nu acceptabel stabiel functioneert.
Al blijft het advies om DECT niet in combinatie met Wifi te gebruiken. En voor zover ik weet is het restant van de 7581s alleen in het veld gezet bij klanten die pairbonding en géén telefonie afnamen.
Ik heb 1 van de 3 ook stabiel draaiende in de ip cliënt modus als 5 poort switch en Mesh WiFi access point.
Ja same, heel wat werkgelegenheid gecreeerd voor support medewerkers, en uiteindelijk ook een 7590 gekregen - spijtig van de pairbonding, maar opgegroeid met 9600 baud dus ik moest ook niet klagen